Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarSpecialkategorierMilitärfordon

Järndrömmar

73 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera militärlastbilar här

Runristaren (trådstartaren)

#16 » 12:48:48, 20-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Du har ju vinsch, så han tar sig även upp ur ett dike!


Holger, självklart är denne eminenta terränglastbil utrustad med vinsch och tillhörande attiraljer, för diverse knåp å knep.
Bilen väger 4 ton, vinschen drar 4 ton enkel och då du aldrig ska dra med "enkelvajer", är det ju ingen risk att säkerhetssprinten går av i urskogens ensamhet, dessutom utan telefon :vissla:
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912



johan.eriksson

#17 » 12:50:46, 20-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror att någon har gjort en liiiten fastkörning kanske
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Runristaren (trådstartaren)

#18 » 12:55:09, 20-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

dea skrev:Intressant läsning, då väntar vi på diket vid nästa uppdatering :cool:


Dea, vilket dike :vissla:

Bild Tillägg efter 1 minut(er):

johan.eriksson skrev:Tror att någon har gjort en liiiten fastkörning kanske


Johan, det var väldigt vad det ekar här, det måste vara störningar :grin:

Bild Tillägg efter 2 minut(er):

Mathias Lindgren skrev:Vilken härlig tråd. Vilken berättarglädje :buga: Mer av den varan :eat:


Tackar Mathias, joo nog finns det lite mer att förtälja så fortsättning förljer :grin:
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

dea

#19 » 08:42:28, 21-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Runristaren skrev:
dea skrev:Intressant läsning, då väntar vi på diket vid nästa uppdatering :cool:


Dea, vilket dike :vissla:


Tyckte mig höra någon vissla om det tidigare :lmao:

Runristaren skrev:Inget är omöjligt för en 912, jaa, det skulle vara att ta sig upp ur ett dike, dårå… :vissla:
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Runristaren (trådstartaren)

#20 » 09:20:48, 21-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt terrängbilsintresse väcktes chockartat på militärens övningskörningsområde på Lv7 i Luleå.
Att köra en 6.5 tons, sexhjulig och mycket brutal, back to basic, Volvo 934, uppför en 45 gradig backe, satt verkligen adrenalinet på topp.
Att höra den 9,7 liters stora maskinen ”grunta”, när jag släppte loss all tordönsenergi i de tre axlarna, var som att stå i stäven på Ormen, det mäktiga vikingaskeppet.

Det gavs ingen pardon, oavsett det gick lite på tvären eller inte, skulle den massiva järnbiten upp, vilket avklarades varje gång och detta givetvis med ett stort leende från öra till öra.
Lyckan över detta var oftast kortvarig då kapten, mer en gärna…gav order om 180 graders vändning, alltså tillbaks till backen krön och nerför den samme.

Jag glömmer aldrig känslan när jag närmade mig det vassa krönet, i 45 graders backen, den lilla stund när lastbilen upplevs att åka ut i tomma intet, när marken försvinner ur synfältet.
Känslan, när allt plötsligt ”viks ner” med fart och du formligen blir att sitta i taket, krampaktigt hållandes ratten med tummarna utanför…
BROMSA för helv…skriker hela din själ, samtidigt som du vet att du inte får låsa dem, då risk för sidorollning medels hopp, föreligger.

Bild

Nåå, det ena gav det andra och nu satt jag åter på färjan, denna gång tryggt omgärdad av eget brutaljärn.
Kosan gick mot Rådmansö, där bror min ordnade lite ”övnings” körning, för nya inköpet.

Bild

Hej hå, hej håå, mot Sherwoodskogen vi gå, eller något liknande.
Gissa vem som var populärast bland ”halvmetrarna”?
Hade hela flaket fullt å även en och annan katt…eller ska vi säga övervakare.

Bild

Efter nyttig och underhållande övning, språkades vi, alltså alla fyra en stund innan hemfärd.
Är det inte trevligt med genuin samvaro, så säg?
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

Marcus Atlas Kjellkvist

#21 » 18:21:19, 21-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin: Va kul :grin: . Vilken tråd :grin: Klockrent ju :grin:
Funderar på starta eget rike:)
Banchef MK402m.se
www.402m.se
Rototiltoholic
Användarvisningsbild
Marcus Atlas Kjellkvist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:39, 15-12-2008
Ort: Töreboda
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Diverse maskiner

Runristaren (trådstartaren)

#22 » 22:25:01, 21-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Atlas1504 skrev::grin: Va kul :grin: . Vilken tråd :grin: Klockrent ju :grin:


Tack Atlas, det värmer och ger energi till kommande :thumme:
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

Runristaren (trådstartaren)

#23 » 15:39:11, 22-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Min ”gröntid” är över, både militärt och mentalt.
I och med detta kom lusten att lägga lite egen stil, egen design på Järnet.

Jag har alltid haft en stark lust att leva ut att skilja mig från mängden, som de som själva inte klarar av det på grund av grupptryck, brukar säga. Färgval på fordon är ju ett lätt sätt att göra folk avundsjuka och frustrerade av att de själva inte vågar njuta av livet. Mattsvart går ju alltid hem, speciellt på en muskelstyrd best av detta format och utrustning.

Från det ena till det andra, i går kom bilen upp i en diskussion. En kamrat påminde mig om när han hade ringt min ”massäck” och undrat om han hade en växellåda i närheten. Då vet man om att det man kör är ärliga grejer, om det hörs genom telefon. En rakskuren odiffad låda, är brutal å skäms inte heller för sig.

Åter till färgsättningen, endast svart, vill ju bli för dystert eller hårt tycker jag så jag lyste upp härligheten med lite gammaldags luffarkrom.
Det är inte illa att ha ”aluminiumfärgar” på skogsbilin, eller hur?

Bild

Även fast jag målar med pensel som sig bör, är det noga att det når alla hörn, därför åkte kylarskyddet eller vad jag ska kalla det glesa gallret, bort.
Har märkt att det ”aldrig” är problem med att skruva på’n, för alla bultar å dylikt, har rediga dimensioner å tål att ta i.

Hmmm, börjar faktiskt bli riktigt nöjd med Bruttes nya ”kavaj”.
Å blir det en repa i’an, av allt grönt i skogen, är det bara fram med skruvmejseln å bända upp locket på färgburken, i med penseln å bättra.
Kan det bli bättre?
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

johan.eriksson

#24 » 22:06:18, 23-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säger bara en sak.
Fantastisk läsning, har sagts innan och det tål att upprepas.
Nu väntar vi bara på en bild på en rejäl fastkörning :mrgreen:
:thummar: :buga: :thummar:
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Runristaren (trådstartaren)

#25 » 11:42:23, 24-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den som väntar på något gott, gör själ i att förverkliga det.
Ty du skapar din egen lycka.


somrarna åkte jag som liten, till min mors föräldrahem.
I det stora amerikanskinspirerade sekelskifteshuset (18-1900-talet), vilket hade sina orsaker i att morfar var timmermansbas i Bronx, fanns ett rum som jag drogs till, som en magnet.

Rummet var min morbrors, vilket jag förövrigt hade fått stränga förmaningar att hålla mig undan ifrån. Men vem öppnar inte dörren in till paradiset?
Det var ett rum, nää, snarare en skattkammare av upplevelser och fantasiers boningar.
Bland annat fanns det där en ”oändlig” himmel av modellflygplan, vilka hängde på olika höjder, i var sin livlina/sytråd.

Efter att jag tyst smugit mig uppför den stora halltrappan till vindsvåningen och försäkrat mig om att ingen kände min existens, satt jag så försiktigt handen på vredet in till det förbjudna rummet. Med ens, föll jag ut i historiens himlar, där allt från Röde Baronens tredäckare till flying fortrest, tyckets få liv.

Senare i livet förstod jag varför han varit så sträng med att dela med sig av sin värld, då även jag byggt modellflygplan och haft ”halvmetrar” i dess närhet…
Denna ”fnulande” kärlek och djupa intresse för att sätta ihop och/eller skapa sköna ting, har växt sig starkare med åren som gått.
Till skillnad mot mitt tidigare ”vaktande” har en djup vilja i att dela med mig av min upplevelsevärld, infunnit sig.

Samma vilja gällde mitt första riktiga Järndrömsinköp, som dessutom, givetvis var målad med starka influenser från mitt ”modellande”.
Viljan var att visa ”hela världen”, denna fina lastbil och vad passar då inte bättre än en utsiktsplats, ett vattentornsberg.

Bild

Visst fanns det där en snirklig asfalterad väg upp till denna plats, men då jag bestämt mig för att vårda mitt ”barnasinne”, tog jag den för en terrängbil, själklara vägen genom skogen.
Ehuum, eller snarare upp genom skogen.
Som synes är stigningsvinkeln rejäl, men om viljan är stark så…

Bild

Nåå, väl uppe på ”Världens altare” förevigades så mitt verk, visst gör han sig bra i naturen, den lilla skogsbilen (mindre än 2 meter bred och 6 meter lång)?

Bild

Han är duktigt vacker från alla sidor, eller hur?
Senast redigerad av Runristaren 22:26:56, 24-07-2009, redigerad totalt 1 gång.
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

Stefan Lundberg

#26 » 11:58:05, 24-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för "extrahjul" i framkanten på flaket? :klia:
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

Palm

#27 » 12:00:49, 24-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan Lundberg skrev:Vad är det för "extrahjul" i framkanten på flaket? :klia:


Det är vinschtrumman.
---------------------------------------------

Andreas Palm Bredared Borås
Användarvisningsbild
Palm
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:44, 18-06-2006
Ort: Bredared Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB016
Hakotrac DA2700 Minitraktor
Valmet 504

Runristaren (trådstartaren)

#28 » 12:02:37, 26-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Återigen slog mitt modellbyggande som liten, igenom i min lust att sätta prägel på Järnet.
Han är ju byggd och skapad av Materian och skall således bära dess färgs själ.

Bild

Känn efter, skulle inte denna bild kunna återspegla en försäljningsannons anno 1957?
Är det samma själ i det som byggs och tillverkas i dag, är detta samma genuina tänkande och känsla?

Kommer dagens produkter vara lika älskade i framtiden, kommer de överhuvudtaget finnas kvar att älska om 52 år?
Intressant är att nämna är att det nyaste däcket till’an, är från 1977 och det är reservdäcket.
Det äldsta som fortfarande gör tjänst, är från 1956, alltså ett år äldre än lastbilen.

Kvalitet!
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

Robban_C

#29 » 13:16:59, 26-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Runristaren skrev:.. Kommer dagens produkter vara lika älskade i framtiden, kommer de överhuvudtaget finnas kvar att älska om 52 år? ...
Jo men bara de fåtal där entusiastiska ägare bytt ut trilskandes elektronik mot traditionell teknik (bort med datorer och in med analoga mätare) och där söndertorkade och spuckna plastbitar replikerats i glasfiber eller i plåt.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

olle67

#30 » 16:30:38, 26-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vaaaaaa!!!!!!!!!!Drog den 4 liter,haha,de förträngde ja nog,körde på den tiden en Volvo traktorgrävare och min chef idiot förklara mig flera ggr som körde bensinare,alla andra på firman körde MB-300 diesel,men ja fick ut bensin i övertid så de va ok.....fick ett stort ha begär nu när ja läser om din 912,men ja har lite å pyssla med då ja invenstarat i marinens överskott och inte armen,s ..........men kommer säkert köpa en igen, :grin:
olle67
 


Återgå till Militärfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se