Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarSpecialkategorierMilitärfordon

Hur montera ny radialtätning på pinjongaxel?

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera militärlastbilar här

ASJ (trådstartaren)

#1 » 08:33:27, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag håller på att renovera en Volvo TPV 1945. (Så här ska den se ut när den är färdig: http://sv.wikipedia.org/wiki/Terr%C3%A4 ... nvagn_m/43 ).

Nu har jag bara kommit till bakaxeln, där jag har bytt pinjongdrev. Den gamla radialtätningen (simmeringen) som tätar mot medbringaren var stenhård så jag tänkte byta. Jag har fått tag på ny modern tätning som har nästan rätt dimension. Innerdiameter och tjocklek är exakt lika men ytterdiametern är något för stor, 73,0 mm medan den gamla var 72,7. Hållaren har innerdiameter 72,7 mm och är gjord av 1,8 mm pressad plåt.

På bilden syns rester av den gamla tätningen till vänster och den nya, gummiklädda, till höger.

Tätningen är alltså 0,3 mm för stor. Vad gör jag? Ska jag svarva ur hållaren? I så fall, vad är lämpligt färdigmått?

/ASJ


Bild
www.arsenalen.se - en väldig massa väldigt tunga fordon på samma ställe
Användarvisningsbild
ASJ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:05, 30-08-2011
Ort: Märsta
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: ASJ TD80
GMC CCKW 353 1945
Volvo TPV 1945
Volvo TP21 1956
Willys Jeep M38 1952
Ferguson Grålle
MF50B traktorgrävare
Unimog S404 1966
Yale gaffeltruck



Trondos

#2 » 13:08:04, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Langt svar: Les Simrit sin tekniske manual om simmerringer. :mrgreen: http://www.simrit.se/files/000013AE.pdf

Kort svar: Drei opp hullet til Ø73 H8, alså mellom 73.00 og 73.05 mm. :thumme:
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Jars

#3 » 13:12:40, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väll ingenting o fundera bara att svarva på hållarn för sådana kan du svarva nya om det skulle behöva!
Lämplig mått ! är väll stort en trycklös konstr. det där!
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

ASJ (trådstartaren)

#4 » 14:04:35, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, tack! Det blir alltså att svarva till nominellt mått eller lite +passning (spelpassning). Jag trodde det skulle vara lite undermått och att man sedan värmer hållaren.
Ska man ha något tätningsmedel i spalten?

Något tryck att tala om är det inte.

/ASJ
www.arsenalen.se - en väldig massa väldigt tunga fordon på samma ställe
Användarvisningsbild
ASJ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:05, 30-08-2011
Ort: Märsta
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: ASJ TD80
GMC CCKW 353 1945
Volvo TPV 1945
Volvo TP21 1956
Willys Jeep M38 1952
Ferguson Grålle
MF50B traktorgrävare
Unimog S404 1966
Yale gaffeltruck

Jonas Ryrfeldt

#5 » 17:46:40, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Underbart med en TPV renovering :thummar: :buga: :bira: :hurra: :driver: :dancing_geek: :thummar: :buga:
När kommer bilderna...........

Är det en simmerring i tum mått du fått tag på då? Om isf, borde ju ytterdim. stämma om allt annat stämmer :klia: Mest troligt satt där väl en filtring från början, men de brukar sällan vilja vara helt täta...... Hursom, svarva upp 3 tiondelar känns ju som det enklaste. Går nog o få tag i ring som passar annars men det blir jobbigare för varje år med de gamla......

Håll igång. Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

olle67

#6 » 19:39:12, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med Jonas,TPV,så fräckt,Thomas Terräng har en ståndes sen läääääääänge.....ev delar med.. :grin:
olle67
 

ASJ (trådstartaren)

#7 » 19:51:49, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, det var en likvärdig simmering från början men med hölje av metall (syns på bilden). Det konstiga är att det INTE är 2-7/8"= 73,02 mm, vilket jag trodde (hoppades är ett bättre ord) när jag köpte den nya som är just 2-7/8" ytterdia, 2" innerdia och 1/2" tjock. Var i hela världen har Volvo hittat den? (Fabrikat C Weston & Co stod det på den).
72,7 är ju inget jämnt tummått. Möjligen 2-55/64" (72,63 mm), men det är ju helt absurt. Decimaltum blir inte klokt det heller, 2,862".

Nu har jag iaf svarvat upp hållaren ytterst försiktigt och det är kanske 4-5 hundradelar kvar. Det skulle gå att pressa i tätningen om man värmde hållaren, men jag vill gärna ha tips om detta sista moment. Ska jag värma? Ska det vara något Loctite-preparat i spalten?

Ett par bilder kan jag bjuda på, projektet påbörjades för 23 år sedan men gick i törnrosasömn efter ett par år, men nu är det full fart sedan nyår.

/ASJ



Bild
Bild
www.arsenalen.se - en väldig massa väldigt tunga fordon på samma ställe

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ASJ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:05, 30-08-2011
Ort: Märsta
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: ASJ TD80
GMC CCKW 353 1945
Volvo TPV 1945
Volvo TP21 1956
Willys Jeep M38 1952
Ferguson Grålle
MF50B traktorgrävare
Unimog S404 1966
Yale gaffeltruck

Jonas Ryrfeldt

#8 » 00:39:56, 16-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ASJ skrev: Det konstiga är att det INTE är 2-7/8"......


Ja, det är konstigt. Volvo mätte ju det mesta i tum på den tiden. Efterföljaren Suggan har ju SAE standard i drivlinan, alltså tum...... :klia:

ASJ skrev: Var i hela världen har Volvo hittat ........


Det kanske just är det..... TPVn är ju konstruerad mitt under brinnande världskrig o TPV axlarna är väl något Volvo hopkok. De tog väl vad de hittade...... :vissla:
Men har du bara några hundradelar kvar så borde det väl gå att klämma i simmerringen? Den är ju gummi klädd så det ska väl gå lite trögt.

Ska bli spännande att få se en TPV renovering på maskinisten :thummar:

Håll igång. Med vänlig hälsning, Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

ASJ (trådstartaren)

#9 » 15:05:47, 16-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär, nu är det klart och jag tror det blev bra. Svarvade till H8, dvs nominellt mått och knackade sedan in simmeringen med en hylsa. Det gick ganska trögt för även om nominellt mått är 2-7/8"=73,02 mm så är simmeringen större, ca 73,2 mm. Det är väl så det är uttänkt, att gummiytan ska komprimeras lite och utgöra ett tätande skikt?
Lite olja på den radiella ytan hjälpte till.

För säkerhets skull tog jag lite Loctite "cylindrisk montering" på den axiella kontaktytan eftersom den var en smula ojämn.

Tack för råd kära maskinister! jag har laddat hem Simrits manual, där finns mycket att studera.

/ASJ

Bild Bild

Bild Bild
www.arsenalen.se - en väldig massa väldigt tunga fordon på samma ställe
Användarvisningsbild
ASJ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:05, 30-08-2011
Ort: Märsta
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: ASJ TD80
GMC CCKW 353 1945
Volvo TPV 1945
Volvo TP21 1956
Willys Jeep M38 1952
Ferguson Grålle
MF50B traktorgrävare
Unimog S404 1966
Yale gaffeltruck


Återgå till Militärfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se