Sida 1 av 1

Hur montera ny radialtätning på pinjongaxel?

InläggPostat: 08:33:27, 15-04-2014
av ASJ
Hej,

Jag håller på att renovera en Volvo TPV 1945. (Så här ska den se ut när den är färdig: http://sv.wikipedia.org/wiki/Terr%C3%A4 ... nvagn_m/43 ).

Nu har jag bara kommit till bakaxeln, där jag har bytt pinjongdrev. Den gamla radialtätningen (simmeringen) som tätar mot medbringaren var stenhård så jag tänkte byta. Jag har fått tag på ny modern tätning som har nästan rätt dimension. Innerdiameter och tjocklek är exakt lika men ytterdiametern är något för stor, 73,0 mm medan den gamla var 72,7. Hållaren har innerdiameter 72,7 mm och är gjord av 1,8 mm pressad plåt.

På bilden syns rester av den gamla tätningen till vänster och den nya, gummiklädda, till höger.

Tätningen är alltså 0,3 mm för stor. Vad gör jag? Ska jag svarva ur hållaren? I så fall, vad är lämpligt färdigmått?

/ASJ


Bild

Re: Hur montera ny radialtätning på pinjongaxel?

InläggPostat: 13:08:04, 15-04-2014
av Trondos
Langt svar: Les Simrit sin tekniske manual om simmerringer. :mrgreen: http://www.simrit.se/files/000013AE.pdf

Kort svar: Drei opp hullet til Ø73 H8, alså mellom 73.00 og 73.05 mm. :thumme:

Re: Hur montera ny radialtätning på pinjongaxel?

InläggPostat: 13:12:40, 15-04-2014
av Jars
Det är väll ingenting o fundera bara att svarva på hållarn för sådana kan du svarva nya om det skulle behöva!
Lämplig mått ! är väll stort en trycklös konstr. det där!

Re: Hur montera ny radialtätning på pinjongaxel?

InläggPostat: 14:04:35, 15-04-2014
av ASJ
OK, tack! Det blir alltså att svarva till nominellt mått eller lite +passning (spelpassning). Jag trodde det skulle vara lite undermått och att man sedan värmer hållaren.
Ska man ha något tätningsmedel i spalten?

Något tryck att tala om är det inte.

/ASJ

Re: Hur montera ny radialtätning på pinjongaxel?

InläggPostat: 17:46:40, 15-04-2014
av Jonas Ryrfeldt
Underbart med en TPV renovering :thummar: :buga: :bira: :hurra: :driver: :dancing_geek: :thummar: :buga:
När kommer bilderna...........

Är det en simmerring i tum mått du fått tag på då? Om isf, borde ju ytterdim. stämma om allt annat stämmer :klia: Mest troligt satt där väl en filtring från början, men de brukar sällan vilja vara helt täta...... Hursom, svarva upp 3 tiondelar känns ju som det enklaste. Går nog o få tag i ring som passar annars men det blir jobbigare för varje år med de gamla......

Håll igång. Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.

Re: Hur montera ny radialtätning på pinjongaxel?

InläggPostat: 19:39:12, 15-04-2014
av olle67
Håller med Jonas,TPV,så fräckt,Thomas Terräng har en ståndes sen läääääääänge.....ev delar med.. :grin:

Re: Hur montera ny radialtätning på pinjongaxel?

InläggPostat: 19:51:49, 15-04-2014
av ASJ
Nej, det var en likvärdig simmering från början men med hölje av metall (syns på bilden). Det konstiga är att det INTE är 2-7/8"= 73,02 mm, vilket jag trodde (hoppades är ett bättre ord) när jag köpte den nya som är just 2-7/8" ytterdia, 2" innerdia och 1/2" tjock. Var i hela världen har Volvo hittat den? (Fabrikat C Weston & Co stod det på den).
72,7 är ju inget jämnt tummått. Möjligen 2-55/64" (72,63 mm), men det är ju helt absurt. Decimaltum blir inte klokt det heller, 2,862".

Nu har jag iaf svarvat upp hållaren ytterst försiktigt och det är kanske 4-5 hundradelar kvar. Det skulle gå att pressa i tätningen om man värmde hållaren, men jag vill gärna ha tips om detta sista moment. Ska jag värma? Ska det vara något Loctite-preparat i spalten?

Ett par bilder kan jag bjuda på, projektet påbörjades för 23 år sedan men gick i törnrosasömn efter ett par år, men nu är det full fart sedan nyår.

/ASJ



Bild
Bild

Re: Hur montera ny radialtätning på pinjongaxel?

InläggPostat: 00:39:56, 16-04-2014
av Jonas Ryrfeldt
ASJ skrev: Det konstiga är att det INTE är 2-7/8"......


Ja, det är konstigt. Volvo mätte ju det mesta i tum på den tiden. Efterföljaren Suggan har ju SAE standard i drivlinan, alltså tum...... :klia:

ASJ skrev: Var i hela världen har Volvo hittat ........


Det kanske just är det..... TPVn är ju konstruerad mitt under brinnande världskrig o TPV axlarna är väl något Volvo hopkok. De tog väl vad de hittade...... :vissla:
Men har du bara några hundradelar kvar så borde det väl gå att klämma i simmerringen? Den är ju gummi klädd så det ska väl gå lite trögt.

Ska bli spännande att få se en TPV renovering på maskinisten :thummar:

Håll igång. Med vänlig hälsning, Jonas Ryrfeldt.

Re: Hur montera ny radialtätning på pinjongaxel?

InläggPostat: 15:05:47, 16-04-2014
av ASJ
Sådär, nu är det klart och jag tror det blev bra. Svarvade till H8, dvs nominellt mått och knackade sedan in simmeringen med en hylsa. Det gick ganska trögt för även om nominellt mått är 2-7/8"=73,02 mm så är simmeringen större, ca 73,2 mm. Det är väl så det är uttänkt, att gummiytan ska komprimeras lite och utgöra ett tätande skikt?
Lite olja på den radiella ytan hjälpte till.

För säkerhets skull tog jag lite Loctite "cylindrisk montering" på den axiella kontaktytan eftersom den var en smula ojämn.

Tack för råd kära maskinister! jag har laddat hem Simrits manual, där finns mycket att studera.

/ASJ

Bild Bild

Bild Bild