Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarSpecialkategorierMilitärfordon

fartspärr lastbil

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera militärlastbilar här

gute84 (trådstartaren)

#1 » 22:17:59, 10-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

är det nån som vet om dagens militära lastbilar inte behöver ha fartspärr ?

vart idag omkörd av nya scania tankbil i 100 knyck
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot



Lind1977

#2 » 23:09:40, 10-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte hur det ligger till egentligen, men för tre år sedan i juni kom en karavan med "amerikanska lastbilar" reggade med norska plåtar o höll 125km/h. Kunde bara intressant o höra om någon vet vad som sätter gränserna. [WINKING FACE]
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

stromberg66

#3 » 08:49:57, 11-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

när vi fick nya Scania 124 till missionerna i Kosovo så var dom inte spärade i alla fall,och även innan så var inte ens dom milregade civil målade lb spärade heller
stromberg66
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:03, 29-11-2009
Ort: vingåker
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

jonnordvall

#4 » 09:00:52, 11-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min kronbil har inte heller någon hastighetsspärr.........................;)
Konstigt:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Volvo T31

#5 » 09:15:35, 11-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag gjorde lumpen i början på 2000 talet hade jag befattning som lastbilschaufför. Vi förfogade över Scania 124 samt Volvo Fl 10 krokbilar.
Dessa bilar hade då varken färdskrivare eller hastighetsregulator. Vill minnas att det ofta var marsch hastigheter vid 120-130km/h med ett högre
befäl i personbil som åkte först och "visade vägen". :uupps:
Volvo T31
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:36:20, 27-12-2014
Ort: Dalarna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo T31
Bt palltruck.

LeifAndersson

#6 » 09:17:09, 11-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och av någon outgrundlig anledning så saknar många riktigt snabba Scania funktion på en del instrument i panelen också! :klia: :driver:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

JOLOF

#7 » 21:25:19, 11-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ännu längre tillbaks, när jag gjorde lumpen (i början av 60-talet), hade bensinarna en varvtalsregulator: King Sealy. Plomberad ställskruv.
Dieslarna hade den vanliga maxskruven plomberad.
Minns inte om plomberingarna nånsin kontrollerades. :vissla:
JOLOF
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:58, 03-01-2010
Ort: Arboga/Borlänge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: VOLVO T21, T24, T31
AGRIA 4800
AGRIA/REINHARDT DRABANT
Grålle
BM VICTOR
BM BOXER

ls76

#8 » 10:13:36, 19-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvo T31 skrev:När jag gjorde lumpen i början på 2000 talet hade jag befattning som lastbilschaufför. Vi förfogade över Scania 124 samt Volvo Fl 10 krokbilar.
Dessa bilar hade då varken färdskrivare eller hastighetsregulator. Vill minnas att det ofta var marsch hastigheter vid 120-130km/h med ett högre
befäl i personbil som åkte först och "visade vägen". :uupps:

Dom bilarna skulle jag vilja se, med dom marschfarterna borde dom vara ganska unika. Vad gäller färdskrivare så har militära fordon varit undantagna det kravet, ang. hastighetsregulator så gäller det kravet från och med ett visst årtal på civila fordon, misstänker att militära är undantagna.
Hälsn. Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Militärfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se