Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarSpecialkategorierMilitärfordon

Försäljning av diverse militärfordon

39 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera militärlastbilar här

MN

#31 » 20:49:01, 29-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute: varför försvarar du att man runt 2002-2004 (?) skrotade bort grejor pga en fjantig miljöpolicy? Hör och häpna så fanns det redan då firmor som inte gjorde annat än anordnade auktioner på maskiner för att försöka få ut så mycket som möjligt till säljaren (dvs staten = du). Att det skulle kostat mer att låta trängen köra iväg fordonen till någon uppställningsplats än vad en försäljning skulle inbringat tror jag knappast. Är du säker på att skrotnickarna verkligen själva hämtade vid mobförråden? Läs nedan. Blev "marksaneringen" billigare för att man "skänkte bort" det som stått i förråden? F ö var det faktiskt många HV förband som kliade sig i huvudet varför de själva fick åka sönderrostade valpar när det gavs bort och skrotades bilar i betydligt bättre skick. FMV i ett nötskal.

MN

PS Bra att du är med i SVK men då borde det redan sett nog av resursslöseriet inom försvarsmakten. Flottan är ju bara en skugga av den kapacitet den hade när jag lumpade för 25 år sedan DS

Saxat ur http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf:

Senast 2004 skall övertalig materiel vara avvecklad, personaljusteringar genomförda och den ökade förmågan att delta i internationella insatser uppnåtts

Avvecklingen av materiel sköts numera av Försvarets Materiel Verk. På FMV finns en arbetsgrupp bestående av 5–6 personer som kontrollerar att materielen kommer att vara säker att använda, inte innehåller miljöfarliga komponenter och att eventuell kringutrustning säljs tillsammans med huvudartikeln. FMV har även till uppgift att säkerställa att materiel med
vidareförsäljningsförbud inte säljs vidare. Försäljningen skall ske sex eller sju gånger fram till december 2004 utifrån särskilda uppsamlingsplatser runt om i landet. Exempel på
uppsamlingsplats är Bråvalla flygfält strax utanför Norrköping. Försäljningen sker alltså från centraliserade platser dit försvaret fraktar all materiel från övriga mobiliseringsförråd runt
om i Sverige.
Första avvecklingsomgången avslutades 31 december 2001 där en ansenlig mängd materiel såldes till det engelska surplusföretaget Leavesley.

Totalt avvecklades 7191 fordon och pjäser i första omgången. Detta motsvarar ungefär 30 % av det totala antal fordon med mera som avses att avvecklas. Av denna mängd skänktes
knappt 1000 fordon, drygt 2500 fordon gick till försäljning medan lite över 3500 enheter destruerades.

4 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa



Jimmy Nilsson

#32 » 21:24:37, 29-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jobbade på en bilskrot i den vevan och vi blev inbjudna på ett jippo hos Stena i Halmstad. Jag såg med egna ögon hur "nya" volvo 650 traktorer, Volvo vikingar. Scania 3 serie och volvo n10-12 åkte rakt upp i fraggen. Volvo b18 och b20 nya i trälådor åkte på bandet med låda och allt. Där var en stadig ström hela den dagen vi var där av militärbilar som lämnade av det som skulle fraggas. Antar att Stena köpt det levererat..
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

gixxsu

#33 » 21:51:49, 29-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var väl även det engelska surplus företaget Leavesleys om köpte bandvagnar för noll och ingenting och sålde dom för 150 000- 200 000
Hade det inte vart bra att få in till försvaret i stället....suck
gixxsu
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:09:46, 02-11-2009
Ort: Ödskölt Dalsland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB145
Case 685xl
A-Ford Coupe -30

gute84

#34 » 01:06:54, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag försvarar det inte förklarar bara vad jag tror och vet..



nä det var militären själva som tömde har inte sagt nåt annat jag må ha dyselexi men så står det inte och att det skulle vara plus minus noll skrev jag inte heller.. och 2002 till 2004 har jag inte nämt heller.. och när jag nämnde marksaneringen var det för att det folk ville ha tillbaka sin mark ren och fort så det kunde ju inte stå fordon där då. men saneringen den gjordes av privata företag till riktigt stora pengar där tycker jag stora delar var att kasta pengar i sjön men för min del är det havet :grin:




Flottan var bättre på att sälja av sitt materiel jag mins när jag var barn kan det ha vart -92 så var vi på Flottans auktion i sickla gamla varv där såldes allt möjligt allt från kläder till riktigt stora fartygs motorer.. många båtar såldes faktiskt av flottan det som inte såldes skrotades tror jag man brukar se många av dom på blocket då och då många båtarna var tvugna att saneras dok för det var så mycket aspets i dom har jag fått höra

och marknads priset på deras saker är ju högre för det samma på civila båtar kan jag gissa
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Turbodiesel

#35 » 16:29:37, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oavsett hur man ser det så är det svårt att försvara det som hände vid den stora utskrotningen, det enda som kan förklara agerandet är mycket stora summor under bordet, eller möjligen kollektivt intelligensproblem. Snuskigt är bara förnamnet..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

EE

#36 » 18:41:45, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inte utskrotningen av fräscht, fungerande material ha med lobbying att göra? De företag som säljer/tillverkar liknande produkter ville säkerligen inte få konkurrens av stora mängder maskiner (alltifrån lastbilar, traktorer till tält och generatorer etc).
Om staten helt plötsligt mättar marknaden med lastbilar och traktorer i en viss kategori kan man argumentera att detta påverkar möjligheten att sälja nya och miljövänligare produkter för de som befinner sig i den branschen. Det vore olyckligt om staten slår ut företag av denna orsak.
Håller med om att denna utskrotning utfördes som ett hån mot de skattebetalare som bekostat materielen!

1 person gillar det här inlägget.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

kopparberg

#37 » 22:08:12, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

söker efter styrbox till min tgb40
kopparberg
1 inlägg
 
Blev medlem: 14:44:54, 30-11-2016
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: TGB40

gute84

#38 » 22:09:56, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

kopparberg skrev:söker efter styrbox till min tgb40


https://www.blocket.se/skaraborg/Div_de ... 365892.htm
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

MN

#39 » 11:57:03, 01-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

EE skrev:Kan inte utskrotningen av fräscht, fungerande material ha med lobbying att göra? De företag som säljer/tillverkar liknande produkter ville säkerligen inte få konkurrens av stora mängder maskiner (alltifrån lastbilar, traktorer till tält och generatorer etc).
Om staten helt plötsligt mättar marknaden med lastbilar och traktorer i en viss kategori kan man argumentera att detta påverkar möjligheten att sälja nya och miljövänligare produkter för de som befinner sig i den branschen. Det vore olyckligt om staten slår ut företag av denna orsak.
Håller med om att denna utskrotning utfördes som ett hån mot de skattebetalare som bekostat materielen!


Staten har aldrig haft problem med att slå undan fötterna på företagare. Vet Svenne Banan i dag ngt om "Omställning 90" för lantbruket?

MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa


Återgå till Militärfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se