gute: varför försvarar du att man runt 2002-2004 (?) skrotade bort grejor pga en fjantig miljöpolicy? Hör och häpna så fanns det redan då firmor som inte gjorde annat än anordnade auktioner på maskiner för att försöka få ut så mycket som möjligt till säljaren (dvs staten = du). Att det skulle kostat mer att låta trängen köra iväg fordonen till någon uppställningsplats än vad en försäljning skulle inbringat tror jag knappast. Är du säker på att skrotnickarna verkligen själva hämtade vid mobförråden? Läs nedan. Blev "marksaneringen" billigare för att man "skänkte bort" det som stått i förråden? F ö var det faktiskt många HV förband som kliade sig i huvudet varför de själva fick åka sönderrostade valpar när det gavs bort och skrotades bilar i betydligt bättre skick. FMV i ett nötskal.
MN
PS Bra att du är med i SVK men då borde det redan sett nog av resursslöseriet inom försvarsmakten. Flottan är ju bara en skugga av den kapacitet den hade när jag lumpade för 25 år sedan DS
Saxat ur http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf:
Senast 2004 skall övertalig materiel vara avvecklad, personaljusteringar genomförda och den ökade förmågan att delta i internationella insatser uppnåtts
Avvecklingen av materiel sköts numera av Försvarets Materiel Verk. På FMV finns en arbetsgrupp bestående av 5–6 personer som kontrollerar att materielen kommer att vara säker att använda, inte innehåller miljöfarliga komponenter och att eventuell kringutrustning säljs tillsammans med huvudartikeln. FMV har även till uppgift att säkerställa att materiel med
vidareförsäljningsförbud inte säljs vidare. Försäljningen skall ske sex eller sju gånger fram till december 2004 utifrån särskilda uppsamlingsplatser runt om i landet. Exempel på
uppsamlingsplats är Bråvalla flygfält strax utanför Norrköping. Försäljningen sker alltså från centraliserade platser dit försvaret fraktar all materiel från övriga mobiliseringsförråd runt
om i Sverige. Första avvecklingsomgången avslutades 31 december 2001 där en ansenlig mängd materiel såldes till det engelska surplusföretaget Leavesley.
Totalt avvecklades 7191 fordon och pjäser i första omgången. Detta motsvarar ungefär 30 % av det totala antal fordon med mera som avses att avvecklas. Av denna mängd skänktes
knappt 1000 fordon, drygt 2500 fordon gick till försäljning medan lite över 3500 enheter destruerades.