Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarSpecialkategorierMilitärfordon

Regbesiktning Totalvikt Scania SBAT / TGB

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera militärlastbilar här

swedjeep (trådstartaren)

#1 » 09:38:21, 22-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Funderar på att köpa ett militärt lastfordon :smile: TGB 45 men eftersom TGB 45 är från 90 så är den inte skattebefriad som alla TGB 40, enda skillnaden i princip är högre lastvikt från 6 till 8.5 ton + motsvarande höjning av totalvikten.

Nu är jag inte säker på totalvikten men frågan är om det är svårt att klassa ner totalvikt genom att offra lastvikt vid reg besiktning ?

Micke
Flest prylar när han dör vinner :o)
Användarvisningsbild
swedjeep
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:48:30, 01-05-2011
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Atlas 1404 -97 ( Såld )
JCB 8052 -06 ( Såld)
Volvo EL70C Cummins



olle67

#2 » 19:15:57, 22-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm,nu e de nåt galet,tgb-45 är en uppdaterad tgb-40,främst såld till Indien,660 byggdes ,sen beställde försvaret själv 90 st tgb-45......dom sista bygdes i början på 80 talet...så va de är för tgb-45 du menar ..de ja nyfiken på... :smile:
olle67
 

swedjeep (trådstartaren)

#3 » 19:31:24, 22-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

olle67 skrev:Hmm,nu e de nåt galet,tgb-45 är en uppdaterad tgb-40,främst såld till Indien,660 byggdes ,sen beställde försvaret själv 90 st tgb-45......dom sista bygdes i början på 80 talet...så va de är för tgb-45 du menar ..de ja nyfiken på... :smile:


Hej, Du är nästan på rätt spår :razz: TGB 40 tillverkades fram till början på 80 närmare bestämt ca 2700 st. Sedan efter många turer beställde Indien en uppdaterad variant av TGB40 , fortfarande samma beteckning SBAT111S men dom vart uppdaterade med kraftigare fjäderpaket, uppdaterade bromsar och lite annat smått som att man skippade flamtändaren och ersatte den med ett glöd element. I och med dessa uppdateringar ökades lastvikten till 8500 kg.Denna order löpte 1987-1990 eller 1991 och i den vevan beställde försvaret ca 90 st till i olika utföranden som bärare dels av radar PS90 tror jag det hette samt flak med Hiabkran samt några med stabshytter.

Några av dessa börjar fasas ut nu, såldes 2 st i våras på auktion ( Tror det var på Millesvik ) och finns med på deras avslutade auktioner :o).

Hur som helst är det ju intressant med ca 2,5 ton extra i kapacitet mot gamla TGB40 men frågan är vad kostnaden kontra en TGB 40 som är skattebefriad, ett sätt kan vara att hålla ner totalvikt på papperet i alla fall. :skriva:
Flest prylar när han dör vinner :o)
Användarvisningsbild
swedjeep
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:48:30, 01-05-2011
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Atlas 1404 -97 ( Såld )
JCB 8052 -06 ( Såld)
Volvo EL70C Cummins

Ivar Risslén

#4 » 19:35:48, 22-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kollade i en bok som heter Scanias militärfordonshistoria 1908-1997 av Lars Ramstedt.

Enligt den så har det levererats 79 st av typ SBAT 111 under -89 och -90. Hur sanningshalten är vet jag inte, det får stå för författaren.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

olle67

#5 » 19:43:36, 22-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer,ja var för insnöad på tgb-40,haft 6 såna och 27 tgb-30.......sålde mängder med reservdelar till en utläning för några år sen...dom byggde enl uppgift 2 st tgb-40 med Scania 140 V8,men de va för tung för framaxeln samt lådan klara inte vridet,skulle va kul o ha en sån, :grin:
olle67
 

swedjeep (trådstartaren)

#6 » 19:44:27, 22-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Jag kollade i en bok som heter Scanias militärfordonshistoria 1908-1997 av Lars Ramstedt.

Enligt den så har det levererats 79 st av typ SBAT 111 under -89 och -90. Hur sanningshalten är vet jag inte, det får stå för författaren.


Jag har bara läst att order var på 90 bilar och har läst att de första (läs -87-88 gick till Indien ) resterande Sverige & Indien så det verkar matcha det du har om 89-90, vet inte om dom gjort skilllnad på antalet då några gick som brandbilar hos räddningstjänsten också, dvs inte till försvaret så det kan förklara avvikelsen 79 / 90 st. Beteckningen är samma som tidigare SBAT111 men fick den inhemska namnet TGB45 eftersom det var högre lastkapacitet, fick en kopia på ett regbevis igår och för att vara exakt så är tillsatsvikten på 8600 kg på 45'an :thummar:
Flest prylar när han dör vinner :o)
Användarvisningsbild
swedjeep
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:48:30, 01-05-2011
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Atlas 1404 -97 ( Såld )
JCB 8052 -06 ( Såld)
Volvo EL70C Cummins

Towil

#7 » 19:50:13, 22-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Armen beställde 83 st SBAT111 med höjd total vikt från 16.9 till 19.0 ton. Vad jag kan se så levererades den sista 900530 till armen. Detta var order nr 706884 som var på 52 st utrustade med radarhyddor och levererades mellan 891218-900530.

Indien orden tecknades 26 juni -86 på 660st SBAT111. Varav 460st som dragbil till haubits, 66st som ammobil med 6t kran och 134 st ammobil utan kran.
Leverans mellan -87 och oktober -89
Senast redigerad av Towil 19:52:10, 22-09-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Ivar Risslén

#8 » 19:54:41, 22-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag fortsätter att läsa i boken så står det att svenska armen beställde 83 st. De verkade höja totalvikten från 16,9 till 19,0 ton genom kraftigare fjädring.

Edit: Det verkar vara fler än jag som har tillgång till boken och de är snabbare på att läsa och skriva. :mrgreen:
Senast redigerad av Ivar Risslén 19:56:46, 22-09-2011, redigerad totalt 1 gång.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

swedjeep (trådstartaren)

#9 » 20:02:53, 22-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack alla för kanon svar :thummar: , åter till ursprungsfrågan, går det att sänka totalvikt vid reg besiktning ?, en alternativ frågeställning också.

Om man skulle kunna ta en den som motorredskap ( ska gå enl Millesvik ) går det då att reg tillbaka till lastbil senare ?

Mvh
Micke
Flest prylar när han dör vinner :o)
Användarvisningsbild
swedjeep
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:48:30, 01-05-2011
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Atlas 1404 -97 ( Såld )
JCB 8052 -06 ( Såld)
Volvo EL70C Cummins

Towil

#10 » 20:03:10, 22-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, jag var slö för det han postas flera inlägg innan jag var klar.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Ivar Risslén

#11 » 20:12:53, 22-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ring och fråga bilprovningen och säj att du vill ha mjukare fjädring för bättre terrängegenskaper och att du har tagit den från den äldre modellen med lägre totalvikt. Då får du höra om det går att sänka totalvikten.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Tommyax

#12 » 20:21:23, 22-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

swedjeep skrev:Tack alla för kanon svar :thummar: , åter till ursprungsfrågan, går det att sänka totalvikt vid reg besiktning ?, en alternativ frågeställning också.

Om man skulle kunna ta en den som motorredskap ( ska gå enl Millesvik ) går det då att reg tillbaka till lastbil senare ?

Mvh
Micke


Regga som Mred är nog inte troligt, Mred får inte ha lastutrymme.

/Tommy.
Har lämnat denna lekstuga för mer seriöst forum.
Tommyax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:38, 28-01-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: De flesta maskiner förekommande i entrepenadsvängen.

baklastare642

#13 » 00:16:34, 23-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fattar inte vitsen med att försöka sänka totalvikten... enda fördelen är väl att årsskatten blir någon 1000 -lapp mindre per år...
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

swedjeep (trådstartaren)

#14 » 00:40:45, 23-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

baklastare642 skrev:Jag fattar inte vitsen med att försöka sänka totalvikten... enda fördelen är väl att årsskatten blir någon 1000 -lapp mindre per år...
det var ett förslag jag fick, vet inte hur mycket det skulle göra på skatten men har släppt den tanken nu :smile: den eller de tusenlapparna det skulle slå gör ingen större skillnad i det stora hela
Flest prylar när han dör vinner :o)
Användarvisningsbild
swedjeep
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:48:30, 01-05-2011
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Atlas 1404 -97 ( Såld )
JCB 8052 -06 ( Såld)
Volvo EL70C Cummins


Återgå till Militärfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se