Sida 1 av 2

Mysko tippmekanism?

InläggPostat: 13:25:07, 23-11-2015
av Holger
Hejsan,

hittade den här bilden på en Oshkosh.
Den där tippmekanismen ser onödigt komplicerad ut, eller?

Bild

Re: Mysko tippmekanism?

InläggPostat: 13:31:34, 23-11-2015
av Bengt Erik Eriksson
De hade nog inte tillräckligt långa kolvar på lager så de fick hitta på något.. :vissla:

Re: Mysko tippmekanism?

InläggPostat: 17:42:37, 23-11-2015
av CountyBruff
Tipplänken har även en sidostabiliserande funktion.

Re: Mysko tippmekanism?

InläggPostat: 18:58:20, 23-11-2015
av mimeck
Kanske även för att få till snabbare tippning.

Re: Mysko tippmekanism?

InläggPostat: 19:03:24, 23-11-2015
av jörgen.ottosson
......för att slippa montera cylindern "lodrätt" och få problem med längden. (därför gör man teleskopcylindrar till många tippflak....eller en långcylinder längst fram, för att kunna nyttja mera längd.) Denna lösningen med länken gör att cylindern kan monteras "horisontellt" när flaket är nere, men reser sig när man tippar.

Re: Mysko tippmekanism?

InläggPostat: 19:24:04, 23-11-2015
av Ludde eriksson
Ser jag, eller fattar jag fel?
Dragande cylindrar? Förlorar ju massor i kraft jämfört med tryckande.
O länken? Som det ser ut går det åt enorm kraft att få flaket att lyfta från ramen?
Problematiken är ju att få tillräckligt med lyftkraft för flaket att öht lätta från ramen, tycker länkaget kraftigt försvårar
den uppgiften i stället för att underlätta.
Förklara, någon!!

Re: Mysko tippmekanism?

InläggPostat: 19:27:27, 23-11-2015
av JohnOlof
Det var väl säkert krav på att använda någon militärs standardcylindrar?

Re: Mysko tippmekanism?

InläggPostat: 19:35:08, 23-11-2015
av Holger
Cylindern är väl tryckande?

Re: Mysko tippmekanism?

InläggPostat: 19:38:41, 23-11-2015
av jörgen.ottosson

Re: Mysko tippmekanism?

InläggPostat: 19:38:55, 23-11-2015
av Roine.e
Nejdå, det är tryckande cylindrar. Jänkarna är jäkligt förtjusta i denna lösning. Speciellt på mindre flak, och militära grejer, sett denna lösning på gamla tippbilar från WW2 tillomed.
Här ser du funktionen rätt bra: https://www.youtube.com/watch?v=VeaOW2OO5hc
Edit, Jörgen var 14 sekunder snabbare! :thummar:

Re: Mysko tippmekanism?

InläggPostat: 19:58:25, 23-11-2015
av BGullb
Måste ju kräva en mycket större cylinder för att kraften ska räcka till, men en kortare cylinder kan användas.

Enda vitsen jag kan se är att med det länkaget kan ett kompaktare bygge göras, tex mindre och kortare chassin.

Re: Mysko tippmekanism?

InläggPostat: 20:31:52, 23-11-2015
av Ludde eriksson
Jaja, nu ser jag, men är inte övertygad.
Klippet med elhydraulisk tipp var ju "intressant" för en som jobbat som reparatör mot entrepenadsidan i många år :mrgreen:
Ta en ordinär svensk schaktbil med boggie, skulle detta system ha några större fördelar kontra vagga och teleskopkolv?
Iofs blir det problem med 3-vägstipp som ju är ganska vanligt även på anläggningsbilar i sverige, men å andra sidan hur ofta använder
de flesta sidotipp egentligen?

Re: Mysko tippmekanism?

InläggPostat: 20:42:45, 23-11-2015
av BGullb
Ludde eriksson skrev:Jaja, nu ser jag, men är inte övertygad.
Klippet med elhydraulisk tipp var ju "intressant" för en som jobbat som reparatör mot entrepenadsidan i många år :mrgreen:
Ta en ordinär svensk schaktbil med boggie, skulle detta system ha några större fördelar kontra vagga och teleskopkolv?
Iofs blir det problem med 3-vägstipp som ju är ganska vanligt även på anläggningsbilar i sverige, men å andra sidan hur ofta använder
de flesta sidotipp egentligen?


Sidotipp brukar användas en gång. Nästa gång de ska tippa bakåt är de främre fästena bortglömda, med följden att tippcylindern tittar upp genom flaket :grin: .

Re: Mysko tippmekanism?

InläggPostat: 21:28:47, 23-11-2015
av Bengt Erik Eriksson
Så mycket vridstyvhet ser jag inte i konstruktionen och kraft gånger väg gäller ju fortfarande.
Kan det vara tippvinkel över 90 grader och dubbelverkande kolvar som är vitsen med arangemanget?

Re: Mysko tippmekanism?

InläggPostat: 23:08:22, 23-11-2015
av jörgen.ottosson
Det är väl inte fördel rent funktionsmässigt över stegcylinder.....fördelen är att kunna använda en konventionell cylinder ( troligen en prisfördel....med i stort sätt samma funktion)