Sida 1 av 1

Styrservo Styrväxel Scania m DS11 TGB40

InläggPostat: 12:20:26, 01-11-2011
av swedjeep
Hej, har lite problem med min TGB40 ( Sbat111S ).

Servo styrningen drar dåligt på låga varv vid vänster styr utslag och inget alls åt höger.

Med lite varv ( 1000 rpm ) så drar den lite bättre och så fort det är rull på den så går det normalt ända till man bromsar in då den övergår till muskelservo igen.

Det är olja i kretsen så det är inget problem, inga läckage.

Kan man trycktesta kretsen för att utröna om felet är i snäckan eller pumpen ? :skriva: Bilen har gått 1400 mil så det borde inte vara slitet, möjligen gamla packningar mm i så fall.

Scanias artnummer på pump är 259 310-1 och snäckan 389 373-2.

Bild

Tacksam för råd o tips

Sv: Styrservo Styrväxel Scania m DS11 TGB40

InläggPostat: 20:56:10, 01-01-2012
av jimols
Efter vad du beskriver så låter det som om pumpen inte levererar som den borde, kan ju också vara snäckan som läcker igenom och därför kräver ett högre flöde för att fungera tillfredsställande.
Du kan ju trycktesta systemet genom att sätta en t koppling på tryckledningen och mäta.
Kan inte vilket tryck det skall vara men kolla vad du har för tryck när du varvat upp och vad som sedan händer när du släpper gasen eller bromsar.
Troligtvis har du en enkel kugghjulspump så kolla om den blir väldigt varm när du kör vilket tyder på invändigt läckage i pumpen annars skulle jag förmoda snäckan.
/jimmy

Sv: Styrservo Styrväxel Scania m DS11 TGB40

InläggPostat: 09:38:19, 02-01-2012
av jörgen.ottosson
Det som är enklast att kontrollera är luft i snäckan, eftersom det funkar bättre åt ett håll så låter det troligt. (det är en stor volym som ska fyllas på ena sidan av kolven, hela huset i snäckan).....det sitter två sluft nipplar på snäckan, en uppe på stora delen av huset, en på ventlhuset (där rattaxeln går in)
Öppna luftnipplarna en och en och lufta tills det kommer ren olja, motorn ska vara i gång så att servopumpen tryckssätter systemet.

Har du bytt sugfiltret? tätt filter kan ge problem med flödet.

Är det ingen luft så kan det vara nån/några tätningar i styrsnäckan som get upp......lite mera jobb.

Pumpen tror jag inte har något med det att göra. (det enda som kan strula där är om du fått skit i mängdregleringsventilen, i så fall rengör och kolla att fjädrar är hela, eller om axeltätningen är kass. )