Sida 1 av 6

Fick en sbat 111 levererad

InläggPostat: 10:27:28, 19-03-2016
av autorep
Bild
Originalets URL: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160319/ac483e7dc2194cffa3b82107a0c888ad.jpg

Sett från vardagsrummet
Bild
Originalets URL: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160319/350fcd5386358232935bf44c0c2959d8.jpg

Re: Fick en sbat 111 levererad

InläggPostat: 14:01:20, 19-03-2016
av dc_lindberg
NEJ MEN VA' LÄCKER!!!
:thummar:

:driver:

Re: Fick en sbat 111 levererad

InläggPostat: 18:59:37, 19-03-2016
av autorep
Fått på kapellet

Bild
Originalets URL: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160319/2012e5d216049fd9578748e48c6946eb.jpg

Re: Fick en sbat 111 levererad

InläggPostat: 19:37:33, 19-03-2016
av mats_o
fd räddningsverket?
Ser ut att vara en ombyggd pjäsbil

Re: Fick en sbat 111 levererad

InläggPostat: 19:40:41, 19-03-2016
av Mattias Petterson
Ska det vara en kran mellan hytt och flak?

Re: Fick en sbat 111 levererad

InläggPostat: 20:44:33, 19-03-2016
av autorep
mats_o skrev:fd räddningsverket?
Ser ut att vara en ombyggd pjäsbil

vad jag vet så är det bara kapellet, skydd ruta, skydd fram lampa, nya hjul 445/65-22,5 som är dit satt av räddningsverket på min är det original hjul 26,5

Mattias Petterson skrev:Ska det vara en kran mellan hytt och flak?


inte på dena bil men de fanns med kran också, ska montera en kran vid ett senare tillfälle.
Men då måste jag korta flaket eller flytta det bakåt eller skaffa ett från en tgb 30


Bild

Re: Fick en sbat 111 levererad

InläggPostat: 01:59:12, 20-03-2016
av dc_lindberg
Med den färgen?... han ska ut i FN-tjänst!
...vad FN står för är nog topp hemligt... ;)

Re: Fick en sbat 111 levererad

InläggPostat: 08:39:56, 20-03-2016
av Martin.Eriksson
Fler än jag som åker TGB då :smile:
Men tgb 40 har väl turbo iaf, är ju inte direkt stark 30:n :cool:
Ett tips är ju o sätta i manuellbox om du inte har gjort de..

Bild
Bild

Re: Fick en sbat 111 levererad

InläggPostat: 09:19:01, 20-03-2016
av atlashjul
Lite :off_topic: men inte mycket, Har en tgb 30 ståendes,den är till till salu om någon skulle behöva en kom med vettigt bud eller något bytesobjekt.

Re: Fick en sbat 111 levererad

InläggPostat: 09:47:42, 20-03-2016
av mats_o
autorep skrev:
mats_o skrev:fd räddningsverket?
Ser ut att vara en ombyggd pjäsbil

vad jag vet så är det bara kapellet, skydd ruta, skydd fram lampa, nya hjul 445/65-22,5 som är dit satt av räddningsverket på min är det original hjul 26,5


Det jag reagerade på var just att du hade långa flaket utan att ha personalhytt på flaket.
Den varianten var milt sagt ovanlig i den gröna firman. Tror inte jag såg nån

Därav misstanke om att räddningsverket har monterat av den och satt dit lämmar istället.
Det finns/fanns fästen för en liten 1.6 ton elhydraulisk kran bak på flaket också
Tror inte jag såg nån sån kran heller men de var tänkta till bilar med hytt eller TGB 30 utan stora kranen.

Sammanfattningsvis så finns det alltså tre olika flak till 30/40.
Det långa som sitter på TGB40 utan kran
det korta som sitter på TGB40 med Hiab kran samt tgb 30 utan kran
Det ännu kortare som sitter på TGB30 med Hiab kran (tror de bilarna bara fanns i FV)

Re: Fick en sbat 111 levererad

InläggPostat: 09:51:09, 20-03-2016
av Mattias Petterson
Har fått för mig att de där är rätt törstiga, vad ska du ha den till?

Re: Fick en sbat 111 levererad

InläggPostat: 10:04:14, 20-03-2016
av Göran Ekman
Det verkar var rätt många som är insatta i dessa bilar . Vem känner sig manad att bena ut hur det hänger ihop tgb 30 ,40 , sbat111 fanns det inte en två axlad variant också?
Dessa bilar måste väl ha några år på nacken ?
Kördes i skogarna kring Strängnäs för 35 år sedan (dock inte av mig "skytte sluskarna " fick inte köra motor fordon)
Göran i Björnarbo

Re: Fick en sbat 111 levererad

InläggPostat: 10:06:55, 20-03-2016
av atlashjul
Tgb 30 är 2axlad.

Re: Fick en sbat 111 levererad

InläggPostat: 10:34:10, 20-03-2016
av jörgen.ottosson
SBA111 och SBAT111 är Scanias beteckning. TGB30, TGB40 är svenska försvarets beteckning.

( samma sak som Cykel M/42 )

Re: Fick en sbat 111 levererad

InläggPostat: 12:21:29, 20-03-2016
av Orsa
Minnen. Jag körde tgb 40 i Kristinehamn i lumpen. Men de olika byggformerna kan jag inte redogöra för genom hela sortimentet. Pjäsbilarna hade personalhytt på flaket. Ammunitionsbilarna hiabkranen i alla fall.
Klart en allhjulsdrift och automat med terrängdäck drar soppa men det var ju inget vi grabbar höll reda på. Det skulle ju vara full tank jämt. Och 1-3 fot snö med kedjor på ger ju inget bra frirull...
Vinschen är rejäl och drar med sej både bil och pjäs (odriven Fransyska), eller ammunitionskärran ur surhål. Över stock och sten.
Dom lastar ju inte så mycket eftersom ramen är så mjuk för att hålla hjulen i marken i det längsta. Det knirrar och knorrar. En grabb glömde handbromsen vid ett "eldöverfall" så det kom bakåtrullande en 40:ia med pjäs och eldrör mot bilen bakom. Det vek sej strax före penetrationen sas, men 40:ia blev ramsned, pjäsen med. Då bestämde man att vi skulle bli en försöks-årskull och få "gedigen" utbildning. F-n vad vi fick köra allt möjligt. Vi var till halkbanan i Ö-bro tom, och körde valp 2 o 3 axl, tgb40, bussen, Scania skakfyra. Ja vi sladdade med alla olika typer utom Haubits77, som vi inte hade det året.

Tgb 40 är det lite skotarvarning på ute i skogen. Otrolig förmåga och som bondgrabb var man ju inte sen att utmana medan kompisarna trodde det skulle välta så fort man kom på andra sidan diket och himlen dök upp i rutan.
På hemväg från Trängslet plattade en pjäsbil till en SAAB 96. Två tanter skulle göra vänstersväng och kolonnen kom som mötande. Sen blev dom påkörda bakifrån och for ut framför pjäsbil med pjäs som guppade över SAAAB:en framför torpedväggen (ej u-båt). Tanterna klarade sej men fick se 4 rejäla fälgar rulla förbi rutan på nära håll.