Minnen. Jag körde tgb 40 i Kristinehamn i lumpen. Men de olika byggformerna kan jag inte redogöra för genom hela sortimentet. Pjäsbilarna hade personalhytt på flaket. Ammunitionsbilarna hiabkranen i alla fall.
Klart en allhjulsdrift och automat med terrängdäck drar soppa men det var ju inget vi grabbar höll reda på. Det skulle ju vara full tank jämt. Och 1-3 fot snö med kedjor på ger ju inget bra frirull...
Vinschen är rejäl och drar med sej både bil och pjäs (odriven Fransyska), eller ammunitionskärran ur surhål. Över stock och sten.
Dom lastar ju inte så mycket eftersom ramen är så mjuk för att hålla hjulen i marken i det längsta. Det knirrar och knorrar. En grabb glömde handbromsen vid ett "eldöverfall" så det kom bakåtrullande en 40:ia med pjäs och eldrör mot bilen bakom. Det vek sej strax före penetrationen sas, men 40:ia blev ramsned, pjäsen med. Då bestämde man att vi skulle bli en försöks-årskull och få "gedigen" utbildning. F-n vad vi fick köra allt möjligt. Vi var till halkbanan i Ö-bro tom, och körde valp 2 o 3 axl, tgb40, bussen, Scania skakfyra. Ja vi sladdade med alla olika typer utom Haubits77, som vi inte hade det året.
Tgb 40 är det lite skotarvarning på ute i skogen. Otrolig förmåga och som bondgrabb var man ju inte sen att utmana medan kompisarna trodde det skulle välta så fort man kom på andra sidan diket och himlen dök upp i rutan.
På hemväg från Trängslet plattade en pjäsbil till en SAAB 96. Två tanter skulle göra vänstersväng och kolonnen kom som mötande. Sen blev dom påkörda bakifrån och for ut framför pjäsbil med pjäs som guppade över SAAAB:en framför torpedväggen (ej u-båt). Tanterna klarade sej men fick se 4 rejäla fälgar
rulla förbi rutan på nära håll.