Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarSpecialkategorierMilitärfordon

Volvo sugga à traktor

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera militärlastbilar här

Pelle7373 (trådstartaren)

#1 » 13:39:23, 22-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag undrar om jag måste ha balstflak med tanke på att den väger 2,8 ton och är spärrad med permanent fyrhjulsdrift
Pelle7373
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:16, 09-08-2016
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



maggen

#2 » 20:24:30, 22-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla a-traktorer måste ha barlastflak, 1,25m2 blir det nog för din.
maggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:55, 12-10-2014
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Pelle7373 (trådstartaren)

#3 » 03:39:36, 29-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

I reglerna står det att om man har mer än 60% av vikten på driv hjulen så slipper man barlast flak och med fyrhjulsdrift får du ju 100% av vikten på driv hjulen
Pelle7373
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:16, 09-08-2016
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Grottulf

#4 » 09:23:28, 29-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är den 4wd så är den undantagen från regeln om flak.
jag är dock osäker på om det måste vara permanent 4wd eller inte, men jag tror det.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

Pelle7373 (trådstartaren)

#5 » 19:39:48, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grottulf skrev:Är den 4wd så är den undantagen från regeln om flak.
jag är dock osäker på om det måste vara permanent 4wd eller inte, men jag tror det.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Betyder det att jag kan ha en vanlig skuff
Pelle7373
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:16, 09-08-2016
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JoBy

#6 » 19:50:45, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

A-traktor får inte ha lastutrymme. Även vid tvåhjulsdrift slipper man barlastflak om minst 60% av vikten är på drivhjulen. Det finns reggade a-traktorer med framhjulsdrift och barlastflak bak men då har besiktningsmannen haft hjärnsläpp.

1 person gillar det här inlägget.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

Pelle7373 (trådstartaren)

#7 » 23:21:59, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så vad gör jag med skufen räker det att svetsa igen den eller måste jag med tex fogskum1
Bild
Bild
Pelle7373
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:16, 09-08-2016
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jonnordvall

#8 » 01:52:24, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vore kul med lite mer information:)
Vad är det för bygge? Reggat nu? Fler bilder? Tanke med jobbet?
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Pelle7373 (trådstartaren)

#9 » 02:17:16, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte jag som har byggt skulle aldrig ha kapat i en sugga den är regad nu men någon innan mig har byggt om den efter den var regd och jag skulle villa ha den laglig så jag vill veta vad jag behöver göra för att få den laglig
Pelle7373
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:16, 09-08-2016
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jonnordvall

#10 » 02:26:50, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

JoBy

#11 » 17:44:57, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trafikverket har säkert uppgifter om storlek på eventuellt barlastflak och annat som ändrades vid ombyggnation. Om den ska vara laglig så ska den stämma mot registrerade uppgifter. Ett alternativ är naturligtvis att bygga om den efter nuvarande regler och göra en ny regbesiktning. Eventuell baklucka får inte vara öppningsbar. Om det finns saker som behöver vara åtkomligt, tex batteri, bensinmack eller liknande så kan en skruvad baklucka vara motiverad. Man bör ju inte behöva använda vinkelslip för att byta bensintank om den blir rostig. Men besiktningsmannen bedömmer om det är ok eller inte vid regbesiktning. Utrymmet behöver inte skumfyllas. I vissa 'dödade' utrymmen kan golvet behövs tas bort för att säkerställa att det inte är lastutrymme.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

JoBy

#12 » 17:50:02, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror dessutom att kravet på barlastflak upphör med tjänstevikt över 2000 kg även om mindre än 60% vikt är över drivhjulen.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.


Återgå till Militärfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se