Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarSpecialkategorierMilitärfordon

Kjøpt ny leksak BV 202 NF1

31 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera militärlastbilar här

Bjørn (trådstartaren)

#16 » 01:55:39, 16-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skifte av torsjonsstag.


Bild

1 person gillar det här inlägget.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1



Bjørn (trådstartaren)

#17 » 02:20:36, 07-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oppgradering pågår: montering av stereoanlegg, lakkering av takgrind og montert ryggelys :grin:



Bild
Bild

Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Jonas Ryrfeldt

#18 » 09:57:45, 07-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag minns rätt behöver du en större stereo än det där.... :mrgreen: Har för mig ljudnivån var ganska hög, :klia: , iaf där fram. Bak i vagnen har jag aldrig åkt. Annars går det ju att byta ut B18en mot något som är trevligare att lyssna på :thumme:

Håll igång. Mvh Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

Bjørn (trådstartaren)

#19 » 11:34:09, 07-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev rett bra lyd i bakvognen med 250w høgtalere :D

Det står i en B20 og det finns vel ikke noe som er trevligare å lyssna på en det :D
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Jonas Ryrfeldt

#20 » 14:58:48, 07-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bjørn skrev:Det står i en B20 og det finns vel ikke noe som er trevligare å lyssna på en det :D


:thummar: :bira: :thummar:
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

1 person gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

jos4561

#21 » 19:27:01, 07-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

ljudet av en volvo med stötstänger kan aldrig vara fel :thummar: :thummar: :thummar: :thummar: :thummar:
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

Trondos

#22 » 12:27:04, 29-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bjørn skrev:Den starter greit når den er kald og går godt. Men hvis den stoppes etter kjøring og står til den er halvvarm er det umulig å få start igjen. Da må den stå til den kommer ned til omlag 40 grader da starter den igjen.
Oljenivå på forgasserne er OK.

Finns det noen eksperter på justering av doble SU gassere her?


Jeg er ingen ekspert, men dette høres litt ut som min første bil, 240 fra 1980, med B19A motor? Den hadde riktignok Zenith-Strømberg forgasser, men den ble sur når den var halvvarm. Den startet, men måtte ha full gass og en del kinning på starteren.
Det viste seg at problemet var at når motoren går, blir forgasseren og innsugningsmanifolden kjølt av bensin/luften som går gjennom. Når du stopper motoren, stiger varmen fra blokka opp i forgasseren, bensinen i flottørkammeret fordamper, og motoren blir sur. Volvo solgte en bakelittplate som en satte mellom forgasseren og innsugningsmanifolden, problem solved. :thumme:

Kan det være noe lignende som skjer på B20 også? :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Tycko Mikiasson

#23 » 13:01:09, 29-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sista åren som svenska försvaret hade 202:an så konverterades många om till weber förgasare. Dessvärre så blev många fordon utskrotade av Stena metall för 650 kronor styck. Lastbilar traktorer och andra fordon. Deras enda brott var att dom var gröna och räknades som krigs materiell. Och fick därför inte säljas civilt.
Tycko Mikiasson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:52, 21-07-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Shaeff HS 40 Spindelgrävare Ford 4000 jordbrukstraktor ombyggd till Traktor grävare BM 230 Victor och en BM 35-36. och en Terrier

Bjørn (trådstartaren)

#24 » 15:15:24, 29-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycko Mikiasson skrev:Sista åren som svenska försvaret hade 202:an så konverterades många om till weber förgasare. Dessvärre så blev många fordon utskrotade av Stena metall för 650 kronor styck. Lastbilar traktorer och andra fordon. Deras enda brott var att dom var gröna och räknades som krigs materiell. Och fick därför inte säljas civilt.


Omtrent det samme skjedde med BV202 i Norge, men det ble ville protester, så det endte med at en god del av dem kom på salg sivilt.



Trondos skrev:
Bjørn skrev:Den starter greit når den er kald og går godt. Men hvis den stoppes etter kjøring og står til den er halvvarm er det umulig å få start igjen. Da må den stå til den kommer ned til omlag 40 grader da starter den igjen.
Oljenivå på forgasserne er OK.

Finns det noen eksperter på justering av doble SU gassere her?


Jeg er ingen ekspert, men dette høres litt ut som min første bil, 240 fra 1980, med B19A motor? Den hadde riktignok Zenith-Strømberg forgasser, men den ble sur når den var halvvarm. Den startet, men måtte ha full gass og en del kinning på starteren.
Det viste seg at problemet var at når motoren går, blir forgasseren og innsugningsmanifolden kjølt av bensin/luften som går gjennom. Når du stopper motoren, stiger varmen fra blokka opp i forgasseren, bensinen i flottørkammeret fordamper, og motoren blir sur. Volvo solgte en bakelittplate som en satte mellom forgasseren og innsugningsmanifolden, problem solved. :thumme:

Kan det være noe lignende som skjer på B20 også? :klia:


Det er sansynligvis noe sånt som skjer, men i mitt tilfelle fikk motoren alt for fet blanding og det forverrer nok problemet du snakker om.


Det ble til at jeg justerte SU- gasserne selv, de var bra synkronisert, men ga alt for fet blanding. Etter en del stryping og prøvkjøring så starter den greit når den er varm, går mye bedre og bruker det halve med bensin. I tillegg hadde den litt låg tenning.

Minns at mange hadde samme problemet da jeg var i militæret, så tror mange av disse har gått med feiljusterte forgassere.

1 person gillar det här inlägget.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Bjørn (trådstartaren)

#25 » 14:44:13, 13-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Bytting av stolper på kapellet på bakvogna etter en smell når vogna skulle rygges inn i garasjen. Det hadde bygd seg opp med snø foran porten sånn at marginen ble negativ :???:
Sveiset inn kraftigere stolper samt at det ble forsterket en del, kjører material på takgrinda av og til så greit at det er litt solid.

1 person gillar det här inlägget.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Bjørn (trådstartaren)

#26 » 23:33:45, 15-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev et bergingsoppdrag i dag :grin:
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

JomsViking

#27 » 21:23:56, 06-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bärgningsuppdrag med bandvagn är alltid lika tråkiga.....det går helt helt enkelt för lätt att dra upp det fastkörda fordonet.. :mrgreen:

Denna vintern har det varit ont om skarpa bärgningar annars brukar det bli både traktorer.lastbilar och skogmaskiner :grin:
Volvo Bm BV202 NF1,Volvo Tgb 13,Willys Mb/Cj2 klon,
Jawa 257A,Volvo valp,Lv-akan 20mm..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
JomsViking
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:04:13, 24-08-2014
Ort: Rottneros
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo Tgb 13,Volvo Bm Bandvagn 202NF1
Willys Mb/Cj2 klon,Volvo valp,Jawa 257A

dc_lindberg

#28 » 21:55:49, 06-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...Volvos motorer är inte kända för att vara bränslesnåla... vare sig otrimmade eller trimmade...
B20 står helt klart i maskopi med bensinbolagen!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#29 » 22:20:02, 06-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag gjorde lumpen var det vanligt att B30-motorerna i Tgb 11 m fl drog onödigt mycket bränsle för att centrifugal- och/eller vakuumtändförställningen i fördelaren hade kärvat fast. Jag rengjorde och smorde förställningsmekanismerna ordentligt på den Tgb 13 jag sedan körde under slutövningen, och den klarade sig på 1,9 l/mil vilket man nog får säga var ovanligt snålt!

Beträffande problem med SU-förgasarna på B18B , så skulle jag föreslå att man mäter CO-halten (eller ännu hellre, om man har en modern avgasanalysator, lambdavärdet) både vid tomgång och vid t ex 2500 r/min, för att kolla att bränsleblandningen blir någotsånär rätt. Man kan prova att lyfta vakuumkolven i en förgasare i taget och kolla att motorns gång och avgasvärdena ändrar sig på samma sätt, för att kolla att de lämnar ungefär samma bränsleblandning. Innan man gör några noggranna förgasarinställningar bör man kolla ventilspel, framför allt att spelet är så lika som möjligt på alla insugningsventiler.

Det är också vanligt att förgasarna flödar över på tomgång för att bränslepumpen ger så högt tryck att nålventilerna inte orkar hålla tätt. Volvo ska ha ovanligt lågt bränsletryck (har för mig att det rör sig om 11-27 kPa eller något sånt). Vid bränslepumpbyte ska man egentligen mäta bränsletrycket och om nödvändigt justera med olika många och tjocka packningar mellan pumpen och motorblocket. På 80-talet fanns det en del piratbränslepumpar på marknaden som lämnade alldeles för högt tryck för en SU-förgasare (uppåt 40-50 kPa), och de gick inte att justera ner med rimliga medel. Har man en sådan pump borde man kunna få ner bränsletrycket genom att montera en bränsletryckregulator. Undvik eftermarknadsprylar, använd hellre en sådan som har suttit fabriksmonterad på någon 80-talsbil med förgasarmotor (t ex Ford Sierra '86-87), de är av bättre kvalitet. Returledningen från regulatorn bör helst dras till en egen nippel på bränsletanken.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

JomsViking

#30 » 07:12:07, 07-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja gamla dubbla su-fuggar är inte och leka med... :huh:

Mina var dock ganska slitna så jag tog chansen när jag erbjöds en Weber 32/36 från en svensk REMO-vagn.
Den hade typ bara vart installerad och sedan förrådställd tills vagnen skulle skrotas(som många andra) :sad:
Går underbart fint med denna och något mindre förbrukning :driver:
Volvo Bm BV202 NF1,Volvo Tgb 13,Willys Mb/Cj2 klon,
Jawa 257A,Volvo valp,Lv-akan 20mm..
Användarvisningsbild
JomsViking
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:04:13, 24-08-2014
Ort: Rottneros
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo Tgb 13,Volvo Bm Bandvagn 202NF1
Willys Mb/Cj2 klon,Volvo valp,Jawa 257A


Återgå till Militärfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se