Tänkte kasta in en liten minitråd om en liten rysk lastbil som precis har blivit återuppväckt efter ca 20års slummer i den sörmländska naturen.
Vi kan ju börja med lite fakta om denna udda skapelse.
Mig veterligen finns det 1 alternativt 2 stycken av dessa bestar i landet, om den andre inte har blivit såld utomlands, eftersökning pågår för att få reda på vart den finns.
Men till lastbilen och dessa intressanta historia.
Under nittiotalet gjordes en så kallat läglighetsköp av begagnade MTLB, (svensk benämning PBV401), från dåvarande Östtyskland, samtidigt med dessa köptes två lastbilar av märket KraZ för att provas av militären och se om dessa kanske kunde vara ett bra alternativ till våra något föråldrade 931:or. Kort sagt kan man väl säga att det inte blev nån större hit direkt. Bilarna provades av både armén och kustartilleriet men ingen visade något större intresse. Efter avslutade prov ställdes bilarna åt sidan och avmönstrades så småningom ur rullorna. Den ena såldes till en privat samlare och den andra hamnade på Militärfordonshistoriska museet i Malmköping. Där blev den stående utomhus i ca 15år innan den flyttades till Arsenalen i samband med nedläggningen av museet i Malmköping. Tyvärr hann en del unga vandaler (även sk "idioter") göra ett tråkigt besök vid bilen innan den togs till Strängnäs, deras största avtryck blev ett par krossade rutor och lyktor.
Av olika anledningar blev jag för några veckor sen ombedd att ta in lastbilen i verkstan för att se om den gick att få igång efter sin törnrosa sömn. Montering av ny vattenpump stod överst på listan då denna helt saknades på motorn som satt i, sen vart den en liten allmän översyn och sanering av bilen.
Hur det gick? Det lär framgå av bilderna och tillhörande texter.
Så lite hårda fakta om bilen också.
Tillverkare: KrAZ, Kremenchuts'ky Avtomobil'ny Zavod, Kremenchuk Automobile Plant Kremenchuts'ky
Modell: 255B(B1)
Tillverkningsår: 1980
Längd: 8.64m Spårvidd: 2.16m
Bredd: 2.75m Hjulbas: 4.60m + 1.40m
Höjd: 3.20m
Frigångshöjd: 0.36m Max vaddjup: 1m
Vikt: 12.275kg Maxlast: 7500kg
Motorn som sitter i bilen är en YamZ-238 V8 14,861liter, ger mäktiga 240hästar vid 2400varv.
Hur många Nm den ligger på har jag inte en susning om men det både finns och blir över misstänker jag.
Max hastighet 65km/tim. Fortare vill man troligtvis inte köra om man har nån form av självbevarelsedrift.
Bilen är utrustade med 6-hjuls drift givetvis, däcken är nån form av sovjetisk speciall dimension på och ska enligt uppgift inte gå att uppbringa i västvärlden, max däcktryck är i alla fall 0,5bar och samtliga hjul är utrustade med CTIS, (Central Tyre Inflation System) för att öka dragvilligheten vid dåligt före.
Så lite bilder som jag vet att ni inte gillar.
Vänster sida.
Fronten ser en aning hungrig ut faktiskt, jäkla tur att det finns en fotstöd så att man kan komma upp till motorn.
Bakifrån, ni kan ju tro att det var trångt i porten, på det här exemplaret sitter tyvärr fel kapell och ställning, ska egentligen var avrundat i övre hörnen för att vara bättre anpassat till järnvägstansport.
Fick putta in bilen med 4300:an, förbaskat bra gårdsmaskin att ha till hands.
Vingslag från historien för oss som gillar gammalt militärt junk.
Tronen. Inga fler förklaringar behövs antar jag
Finns ett par spakar att dra i om man känner för det, hög-låg växel, diffar och framhjulsdriftens inkoppling.
Och så lite mer tekniska bilder för er som gillar sånt...
240 ryska pålar förpackade i åtta boxar...faktiskt samma motor som i PBV401.
Styrservo som en gammal traktor, automatisk återgång till neutral läge på styrande axel...BAAHH!! det är för mesar, veva för helsike så håller du dig varm i sibirien.
Så mycket bil och så lite plats för vattenpumpen, Sovjetisk ingenjörskonst när den är som bäst.
En lite intressant konstruktionsdetalj, från växellådan går det två kardanaxlar bakåt, en till varje bakaxel! Varför Igor?
Det går åt en del ström för att få motorn att starta, tömde sex batterier och en startkärra innan den gick igång.
Utanför verkstan igen, och nu gick den för egen maskin!
Som en liten jämförelse, jag är en 182 centimeter lång, eller kort kanske det ska vara i det här fallet!
Lev väl
//Tobbe