Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarSpecialkategorierMilitärfordon

En liten ryss återuppväckt...

58 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera militärlastbilar här

ab_seaman (trådstartaren)

#1 » 18:15:12, 21-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte kasta in en liten minitråd om en liten rysk lastbil som precis har blivit återuppväckt efter ca 20års slummer i den sörmländska naturen.

Vi kan ju börja med lite fakta om denna udda skapelse.
Mig veterligen finns det 1 alternativt 2 stycken av dessa bestar i landet, om den andre inte har blivit såld utomlands, eftersökning pågår för att få reda på vart den finns.
Men till lastbilen och dessa intressanta historia.
Under nittiotalet gjordes en så kallat läglighetsköp av begagnade MTLB, (svensk benämning PBV401), från dåvarande Östtyskland, samtidigt med dessa köptes två lastbilar av märket KraZ för att provas av militären och se om dessa kanske kunde vara ett bra alternativ till våra något föråldrade 931:or. Kort sagt kan man väl säga att det inte blev nån större hit direkt. Bilarna provades av både armén och kustartilleriet men ingen visade något större intresse. Efter avslutade prov ställdes bilarna åt sidan och avmönstrades så småningom ur rullorna. Den ena såldes till en privat samlare och den andra hamnade på Militärfordonshistoriska museet i Malmköping. Där blev den stående utomhus i ca 15år innan den flyttades till Arsenalen i samband med nedläggningen av museet i Malmköping. Tyvärr hann en del unga vandaler (även sk "idioter") göra ett tråkigt besök vid bilen innan den togs till Strängnäs, deras största avtryck blev ett par krossade rutor och lyktor.
Av olika anledningar blev jag för några veckor sen ombedd att ta in lastbilen i verkstan för att se om den gick att få igång efter sin törnrosa sömn. Montering av ny vattenpump stod överst på listan då denna helt saknades på motorn som satt i, sen vart den en liten allmän översyn och sanering av bilen.
Hur det gick? Det lär framgå av bilderna och tillhörande texter.

Så lite hårda fakta om bilen också.

Tillverkare: KrAZ, Kremenchuts'ky Avtomobil'ny Zavod, Kremenchuk Automobile Plant Kremenchuts'ky
Modell: 255B(B1)
Tillverkningsår: 1980

Längd: 8.64m Spårvidd: 2.16m
Bredd: 2.75m Hjulbas: 4.60m + 1.40m
Höjd: 3.20m
Frigångshöjd: 0.36m Max vaddjup: 1m
Vikt: 12.275kg Maxlast: 7500kg

Motorn som sitter i bilen är en YamZ-238 V8 14,861liter, ger mäktiga 240hästar vid 2400varv.
Hur många Nm den ligger på har jag inte en susning om men det både finns och blir över misstänker jag.
Max hastighet 65km/tim. Fortare vill man troligtvis inte köra om man har nån form av självbevarelsedrift.
Bilen är utrustade med 6-hjuls drift givetvis, däcken är nån form av sovjetisk speciall dimension på och ska enligt uppgift inte gå att uppbringa i västvärlden, max däcktryck är i alla fall 0,5bar och samtliga hjul är utrustade med CTIS, (Central Tyre Inflation System) för att öka dragvilligheten vid dåligt före.

Så lite bilder som jag vet att ni inte gillar.

Bild
Vänster sida.
Bild
Fronten ser en aning hungrig ut faktiskt, jäkla tur att det finns en fotstöd så att man kan komma upp till motorn.
Bild
Bakifrån, ni kan ju tro att det var trångt i porten, på det här exemplaret sitter tyvärr fel kapell och ställning, ska egentligen var avrundat i övre hörnen för att vara bättre anpassat till järnvägstansport.
Fick putta in bilen med 4300:an, förbaskat bra gårdsmaskin att ha till hands.

Bild
Vingslag från historien för oss som gillar gammalt militärt junk.
Bild
Tronen. Inga fler förklaringar behövs antar jag
Bild
Finns ett par spakar att dra i om man känner för det, hög-låg växel, diffar och framhjulsdriftens inkoppling.

Och så lite mer tekniska bilder för er som gillar sånt...

Bild

Bild
240 ryska pålar förpackade i åtta boxar...faktiskt samma motor som i PBV401.
Bild
Styrservo som en gammal traktor, automatisk återgång till neutral läge på styrande axel...BAAHH!! det är för mesar, veva för helsike så håller du dig varm i sibirien.
Bild
Så mycket bil och så lite plats för vattenpumpen, Sovjetisk ingenjörskonst när den är som bäst.
Bild
En lite intressant konstruktionsdetalj, från växellådan går det två kardanaxlar bakåt, en till varje bakaxel! Varför Igor?

Bild
Det går åt en del ström för att få motorn att starta, tömde sex batterier och en startkärra innan den gick igång.
Bild
Utanför verkstan igen, och nu gick den för egen maskin!



Bild
Som en liten jämförelse, jag är en 182 centimeter lång, eller kort kanske det ska vara i det här fallet!


Lev väl
//Tobbe
Det finns många nyanser av grönt, vissa är dåliga, andra är sämre.
Finnzetor var dag i veckan.

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ab_seaman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:24, 08-03-2011
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford Anglia -56



Lars S

#2 » 18:24:11, 21-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

:cool:
Lars S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:58:27, 02-12-2007

Oskar B

#3 » 18:38:56, 21-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mäktig :cool:
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

olle67

#4 » 18:50:43, 21-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag körde en sån bastard i forna DDR för 10-15 år sen,kommer ihåg den häftiga handbromsen,ner med fotbroms o över med ett platt järn,o vips en handbroms,hahaha...........snubben vi besökte hade flera såna bestar,finns en reggad i Sverige,civilt,ja kan få fram regnr vid intresse,såldes av en vän i Borås..
olle67
 

Tomasb

#5 » 18:57:45, 21-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

ab_seaman skrev:En lite intressant konstruktionsdetalj, från växellådan går det två kardanaxlar bakåt, en till varje bakaxel! Varför Igor?



För att forfarande ha drivning på en axel om en kardan pajjar troligen??

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Tomasb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:10, 10-04-2005
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Lasse Hsand

#6 » 19:12:08, 21-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken mäktig pryl! Vill ha! :thummar:
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:18, 31-05-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM 218TD Volvo N86 Grusbil Zetor 4718 IH BTD 6 Volvo N86 Dubbel hytt Dragare Scania LB 85 maskintransport

jörgen.ottosson

#7 » 19:24:47, 21-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tomasb skrev:
ab_seaman skrev:En lite intressant konstruktionsdetalj, från växellådan går det två kardanaxlar bakåt, en till varje bakaxel! Varför Igor?



För att forfarande ha drivning på en axel om en kardan pajjar troligen??


...om inte den trasiga vispar ned den hela.... :grin:
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

John-02

#8 » 19:27:21, 21-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

ab_seaman skrev:Hur många Nm den ligger på har jag inte en susning om men det både finns och blir över misstänker jag.


900 Nm enligt http://fi.wikipedia.org/wiki/KrAZ-255B :D Häftig manick.
John-02
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:30, 07-10-2009
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

ab_seaman (trådstartaren)

#9 » 19:31:11, 21-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

,finns en reggad i Sverige,civilt,ja kan få fram regnr vid intresse,såldes av en vän i Borås..


Kan du fram regnummret så är det helt klart högintressant att få reda på. Kan vara så att den saknade bilen från FM blev civilreggad efter försäljningen och att detta är den i så fall. Skulle vara kul att få veta vart den tog vägen.

För att forfarande ha drivning på en axel om en kardan pajjar troligen??

Helt riktigt att det är därför ja. Det är dock av intresse för oss teknofiler att denna konstruktion följde med KrAZ så länge med tanke på att till exempel Zil slutade med det redan på 60-talet, även på sina mil-spec lastbilar.

//Tobbe
Användarvisningsbild
ab_seaman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:24, 08-03-2011
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford Anglia -56

olle67

#10 » 20:02:09, 21-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK,ska ringa polaren direkt,den ska gå i Borås trakten ,återkommer med regnumret.. :grin:
olle67
 

olle67

#11 » 20:10:27, 21-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp,då var Olles grymma nät tjänst färdig,vill ni veta regnr??????????hehe..........TSO 994 Kraz,en står i ett garage i Borås till salu,120000 kr,mkt fint skick....
olle67
 

MagnusS

#12 » 20:47:52, 21-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fan va ball!

Väcker stort habegär :grin:

Kan meddela att det går utmärkt att ha guldburkar liggandes i V:et bredvid dieselpumpen på den motorn, perfekt att alltid ha varm mat med sig.

TACK, för att du delar med dig av dina bilder. Jag uppskattar de stort.
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

dsimila

#13 » 21:10:25, 21-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns mängder av dom där i Finland där dom används till att dra tunga artilleripjäser.
Har själv suttit/sovit otaliga timmar på kraz-flak. Visst är hytten byggd i trä.
dsimila
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:04:04, 18-12-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Turbo -64

Exs

#14 » 21:15:56, 21-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som tidigare sagts så är de fruktansvärt balla :cool:

Helt klart ett av de militärfordon som gjort störst intryck på mig genom åren.. :thumme:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...

ab_seaman (trådstartaren)

#15 » 21:32:14, 21-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

dsimila skrev:Det finns mängder av dom där i Finland där dom används till att dra tunga artilleripjäser.
Har själv suttit/sovit otaliga timmar på kraz-flak. Visst är hytten byggd i trä.


Det är helt riktigt att dom är vanliga i Finland, finska armén använder dom fortfarande mig veterligen.
I Sverige bedömdes kostnaden för att få den trafikvärdig enligt svensk mil-standard vara allför hög för att motivera ett inköp av fler enheter. Dessutom så var faktiskt dess tänkta företrädare (Ltgb 931) bättre i framkomligheten än vad KrAZ:en var.
En annan faktor som KrAZ:en stupade på under proven var att lastförmågan blev för dålig med dom svenska begränsningarna.
Hytten är byggd i trä med plåtbeklädnad över ja, tyvärr har en del av våra plåtar rostat, så om det blir en större renoveringen får jag nog försöka få tag på en duktig snickare.
Efter traktorn har jag skruvat upp kraven på det jag klassar som renovering för att motsvara förväntningarna, kanske inte alltid en bra sak då färre objekt kommer att passera genom våra händer i fortsättningen.

olle67 skrev:Japp,då var Olles grymma nät tjänst färdig,vill ni veta regnr??????????hehe..........TSO 994 Kraz,en står i ett garage i Borås till salu,120000 kr,mkt fint skick....

Du ska ha ett stort tack för den hjälpen olle67, nu ska jag bara börja nysta om det är den "saknade" bilen.
Ang handbromsen så har du delvis rätt om den, men även delvis fel faktiskt. Det finns en riktig handbroms i skogen av spakar mellan framsätena, det är bara det att den är så fruktansvärt dålig redan från fabrik att man satte in spärren till bromspedalen för att få bilen att stå still i tex mindre lutningar. Dock så vill det till att luftsystemet håller tätt, (enkrets bromsluftsystem), eftersom att bromsklockorna inte är av modellen fjäderbroms, försvinner trycket försvinner bromsarna. Kan bli ordentligt spännande kan man tänka sig.


//Tobbe
Det finns många nyanser av grönt, vissa är dåliga, andra är sämre.
Finnzetor var dag i veckan.
Användarvisningsbild
ab_seaman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:24, 08-03-2011
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford Anglia -56


Återgå till Militärfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se