Vrakets historia.....
Den tillhör den tredjedel av
TVC som såldes ut av försvaret redan på 50talet. Således innan några modifieringar gjordes. Den köptes av en lokal lastbils-skrot för att byggas om till tungbärgare. Ombyggnationen, med bärgaraggregat, annat flak, ombyggd bakvägg och hydrauliska
stödben mm. gjordes av Svedbergs Plåt i Karlskoga. I samband med ombyggnaden målades hela TVCn, rött
chassi o
gul kaross. Alltihop kostade, enligt hörsägen, många tusen. Borde varit en ansenlig summa, hur som, i slutet av 50talet. TVCn användes till interntransporter på skroten ända fram tills skroten lades ner 1976, för att lämna plats åt byns nya fängelse. Under åren på skroten förvarades den alltid inomhus, i ett eget garage. Den hade aldrig stått ute över natten ens, fram till -76, därefter har den aldrig varit under tak..... Enligt dom som minns TVCn så lämnade den bara skroten 2 eller 3 gånger för bärgningsuppdrag utanför området. 1978 bytte den ägare, fortfarande i så gott som nyskick, med endast 750 mil på mätaren..... I början av 80talet stod den uppställd på ett industriområde i utkanten av Karlskoga och det ver där jag såg den första gången. O det var kärlek vid första ögonkastet
Har senare listat ut att det borde varit 1984 som jag, med cykel, letade reda på den där konstiga lastbilen jag hört talas om. Jag visste inte vad det var jag såg, hade aldrig hört talas om Volvo TVC men jag var säker på att jag tyckte den var skitfrän
Långt senare satte en tio år lång förhandling, om att köpa den, igång. Allt eftersom åren gick sjönk både priset o skicket på TVCn för att till sist vara i botten, både skick o pris. Sommaren -02 bogserades den hem efter en 160hästars Deutz 7.10. Bara det en fantastisk historia, men den återkommer jag nog till senare....
Tänk om det är någon av mina TVC:er som står där på kaserngården.....
Håll igång. Mvh Jonas Ryrfeldt.