Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarSpecialkategorierMilitärfordon

Volvo Valp-liknande fordon, nåt att ha i skogen? (dra fram ved, timmer och sånt)

83 inlägg • Sida 3 av 6
Diskutera militärlastbilar här

Mikkel

#31 » 11:30:35, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant frågeställning om en valp i skogen och på vägen. ATV, traktor, valp....att köra 2,5 mil och även rejäl i skogen. Några frågor som kan vara avgörande:
- Hur långt är det att ta sig i den egna skogen som mest ? 500 m eller 2 km. 500 m kan man ju gå och bära sågen o dunken, några km så är ju ATV behändigt.
- Finns det stickvägar att ta sig in i skogen så du kan vincha 40 m ut från väg ? Då kan en rejäl vinch vara till stor nytta och sedan lunna ut stockarna, helst vintertid.
- Gäller det bara klenvirke, 10-15 cm diameter, 2m då kan ATV vara OK men ska du ta hem timmer diam 50 cm 4 m, då behövs större redskap att få ut det till väg.

Transportsträckan 2,5 mil skulle jag helst ta vanlig bil. Om det räcker med ATV skulle jag ta den på bilsläp.
Om ATV inte räcker för dina behov så skulle en valp med vinch på kraftuttag kunna vara ett alternativ.
Sen har vi ju järnhästen men den tar kanske inte mer än vad ATVn klarar, någon som vet ?

Själv planerar jag in skogskörningen och vinchning till vinter/snö eller sommar när det inte är så blött.
Kul att följa hur detta ska lösas :thumme: måste finnas många andra med skogen på avstånd från hemmet o traktorn. Själv är jag bortskämd med att ha gården o traktorn mitt i den egna skogen.
Allt är omöjligt, bara man vill !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35



JengaPRO

#32 » 13:38:05, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En volvo krabat är grym i skogen. Liten, smidig, billig och bra markfrigång. Tänker då att du har någon form av byggnad den kan stå i så den inte utsätts för väder och vind.
En TGB 11,13 eller 20 får du inte för dom pengarna. Valp ja men inte dom andra.

4 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Håkan i skåne

#33 » 20:06:05, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har själv liknande problem, har dock 4 mil till skogen. Jag köpte en TGB20 med flak och satte en liten skogskran på den. Nu måste man ju ha C-kort till den, tyvärr. Finns dom som reggar om så dom går på B-kort, men får då lasta mindre. Lastbilen är i klumpigaste laget att köra i skogen måste jag erkänna. Får passa sig när man kör i ris, pinnar som åker upp och får tag om bromsslangar och bränslerör...
Sen har dom inget styrservo. Backkameran är till stor hjälp för mig då jag nästan alltid backar in och lastar, får ofta använda vinchen för att dra till mig stockar.
Som någon skrev så beror det på om det är grovt som ska fram eller mindre pinnar. En ATV är ju smidig men skulle nog föredra en traktor. En skogsutrustad boxer kanske :smile:
Däremot uppskattar jag min lastbil, skönt att krypa upp i hytten och värma sig på vintern.
Får oxå tänka på hur du ska lasta upp stockarna när dom ska hem från bilvägen, eller om du gör veden färdig i skogen. Jag föredrar att ta hem stockar och sen kapar och klyver jag på tomten. Kan då göra det när som jag får lite tid över.
Har du dåligt med framkomlig väg i skogen tror jag det är ide att ta tag i det. Bra vägar är guld värt.

2 personer gillar det här inlägget.
Håkan i skåne
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:57:30, 05-03-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Kran

roddjer (trådstartaren)

#34 » 20:55:11, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:... Några frågor som kan vara avgörande:
- Hur långt är det att ta sig i den egna skogen som mest ? 500 m eller 2 km. 500 m kan man ju gå och bära sågen o dunken, några km så är ju ATV behändigt.
- Finns det stickvägar att ta sig in i skogen så du kan vincha 40 m ut från väg ? Då kan en rejäl vinch vara till stor nytta och sedan lunna ut stockarna, helst vintertid.
- Gäller det bara klenvirke, 10-15 cm diameter, 2m då kan ATV vara OK men ska du ta hem timmer diam 50 cm 4 m, då behövs större redskap att få ut det till väg.

- Sätter man gränsen vid 500 m kommer man åt det mesta från de "bättre" vägar som finns, riktiga grusvägar samt välanvända skogsvägar.
- Stickvägar.. :huh: Vi liksom "gör" små vägar där det går att köra till de "bättre" vägarna. De små vägar man gör då och då försvinner vart efter eller återanvänds om igen om de "blev bra", så att säga.

- Kommer att bli mest klenvirke framöver, varvat med en och annan grov. Egendomen ligger alldeles i kanten av brandområdet från 2014. Vi blev av med en del kanske hälften, osäker på ytorna och exakt var gränserna går. Har aldrig varit med och "gått opp rågångarna".. :mrgreen:

Mikkel skrev:Transportsträckan 2,5 mil skulle jag helst ta vanlig bil. Om det räcker med ATV skulle jag ta den på bilsläp.
Om ATV inte räcker för dina behov så skulle en valp med vinch på kraftuttag kunna vara ett alternativ.
Sen har vi ju järnhästen men den tar kanske inte mer än vad ATVn klarar, någon som vet ?

Bil är ju att föredra. Inga problem att ha släp efter dit upp heller. Så jag själv tänkt få dit ATV'n. Om man hade en.. :sad:

Ju mer jag läser och tittar på Valparna så, nja, det är nog inte riktigt det jag söker. En ATV eller rent av en liten traktor om man nu kunde få med sig en sån. Kollat lite på MF "grållen", egentligen av andra skäl, men noterat att tjänstevikten inte är mer än 11-1200 kilo på en sån. En sån borde man väl kunna få med sig efter bil på något sätt. Farbror min har ju BE-behörighet också. Stor pickup har han skaffat också enligt ryktet. Har inte träffat han på länge så jag vet inte vad det blitt för modell. Borde man inte kunna få med sig en "knatte"-traktor på en trailer eller nåt. Är det för optimistiskt tänkt?
Järnhästen ser ju rolig ut men verkar vara helt fel prisklass. :smile:

Mikkel skrev:Själv planerar jag in skogskörningen och vinchning till vinter/snö eller sommar när det inte är så blött...

Vintern är den tid vi hugger och tar ut virke i första hand. Men den tråkiga trenden med vintrarna här ikring där det knappt är minusgrader förrän en bit in i januari så minskar tiden med bra "före" i skogen. Det här förvärvsarbetet tar ju en del av tiden också... :cool:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#35 » 21:01:02, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:En volvo krabat är grym i skogen. Liten, smidig, billig och bra markfrigång. Tänker då att du har någon form av byggnad den kan stå i så den inte utsätts för väder och vind.
En TGB 11,13 eller 20 får du inte för dom pengarna. Valp ja men inte dom andra.

Nej. Har sett priserna på TGB'erna. Icke!

Krabat.. :klia: .. Kika på en sån innan jag köpte Boxern. Men hade snöat in totalt på att man måste ha en diesel. Sitter väl B16/B18 i Krabaterna va? Hade nog varit en bättre affär och inhandla den. Kanske. Men, men..

Hur ställer sig Grållen mot Krabaten? Är Grållarna nåt att ha i skogen?

------
edit; grammatik
Senast redigerad av roddjer 21:15:36, 14-08-2018, redigerad totalt 1 gång.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#36 » 21:12:19, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håkan i skåne skrev: En skogsutrustad boxer kanske :smile: ...

Står och bligar bort mot min "röding" ibland och tänker orena tankar. Men roligt ska vi nog inte ha.. :mrgreen:

Håkan i skåne skrev:Får oxå tänka på hur du ska lasta upp stockarna när dom ska hem från bilvägen, eller om du gör veden färdig i skogen...

Hittils har det varit så att vi tar hem hela stockar och fixar veden hemma. Far och farbror har skaffat en sån där Solosåg och sågar lite plank emellanåt men det blir inte många. Blev en del tidigare då vi var tvugna att ta reda på sånt som blåst omkull efter branden men nu blir det tunnare och tunnare med sån stock.
Har själv gått och funderat lite på någon mobil vedmaskin (som man bygger själv naturligtvis :mrgreen: ) men det är en bit in i framtiden innan det eventuellt kan bli verklighet.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

JengaPRO

#37 » 22:01:53, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krabaten har b16 så ja. Krabaten har mycket bättre markfrigång än grållen. Har för mig grållen har 30cm och krabaten 45cm.
Minns inte om grållen hade diffspärr men krabaten har det i alla fall.

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

jonnordvall

#38 » 22:11:13, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen diffspärr på grållen. Och ingen lågväxel heller. Liten smidig men saknar dom två sakerna..
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

roddjer (trådstartaren)

#39 » 22:12:19, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Diffspärr.. Det vill man ha, ja. Bra poäng. :thumme:

Volvo T 425 Krabat
https://www.munktellmuseet.com/kopia-pa-volvo-t43

1350 i tjänstevikt..

Som min rö'Saab ungefär.. :klia:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

jonnordvall

#40 » 22:16:35, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu jobbar jag inte i skogen här hemma. Ännu. Men efter att ha bökar runt med fe35an lite i skogen skulle jag nog föredra lågväxel oxå.
Känns som om det inget går att krypa för sakta då det ska köras i skog...
"Börja inte trä jon!"

2 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Ivar Risslén

#41 » 23:11:12, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En MF som har det grållen saknar är MF 25/30. Den har både diffspärr och lågväxel samt dieselmotor. Den är riktigt smidig i skogen om den funkar som den ska. Det vanligaste felet är att den saknar bromsar och att det nästan inte går att få tag i reservdelar. Den var populär här uppe när den kom. Kvaliteten var väl inte riktigt som den skulle då den var tillverkad i vinfyllans land. Så det är inget som jag kan rekommendera.

Jag håller fortfarande på en fyrhjuling fast jag inte har någon själv alternativet en järnhäst eller liknande som man går framför. Det mest miljövänliga och smidigaste är nog en riktig skogshäst. Den kostar inget medans man kör utan bara när den står.
Errare humanum est

3 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Håkan i skåne

#42 » 06:24:00, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför vill du inte använda din Boxer? :???:
Håkan i skåne
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:57:30, 05-03-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Kran

roddjer (trådstartaren)

#43 » 17:47:04, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:... nästan inte går att få tag i reservdelar...

:klia: .. Dåligt med reservdelar? Tycket man hör allt som oftast som köpargument för MF är att det finns gott om reservdelar till dem, även äldre maskiner. Myt eller är 25/30'n ett undantag?

Ivar Risslén skrev:...mest miljövänliga och smidigaste är nog en riktig skogshäst. Den kostar inget medans man kör utan bara när den står.

Ja, visst! Kolla den här; Horse logging in Sweden
Det vore fränt! Helt klart sambons förstahandsval om hon fick vara med och bestämma i frågan.
Hon har tävlat i fälttävlan en gång i tiden så.. ja.. nuff' said. :cool:


Annars, för övrigt så, ja, ATV'n växer nog fram som vinnare i den här frågan. Lite det jag hade på känn från början men tänkte om det var något viktigt man missat i sin tankegång i ämnet. Sånt har ju hänt förr.. :vissla:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#44 » 18:00:31, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håkan i skåne skrev:Varför vill du inte använda din Boxer? :???:

Det vill jag.
Men tycker det blir omständigt att få dit den där den skall arbeta. 2,5 mil enkel resa från hemmet till skogen. Inte så sugen på att lämna den heller där uppe bland fur och tall några längre perioder. Är inte bara vi, markägare och kommunekologer, som rör sig däruppe...
Blir mycket (dö)tid med bara transporter om man ska ta den fram och tillbaka med några dagars mellanrum. Komforten i gamla traktorer är ju inte heller ett argument för några längre färder. Vore bättre med något som antingen är snabbare än en traktor och kan göra ett liknande jobb (Valpen?) eller nåt man med utan större åthävor kan transportera med vanlig bil, t.ex. en ATV.
Boxern har väl en bit över 2 ton i tjänstevikt om jag inte minns fel. Den kastar man inte upp på bilkärran hur som helst. :smile:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Towil

#45 » 18:07:03, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En rysk Sherp kanske?

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige


Återgå till Militärfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se