Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarSpecialkategorierMilitärfordon

Volvo Valp-liknande fordon, nåt att ha i skogen? (dra fram ved, timmer och sånt)

83 inlägg • Sida 5 av 6
Diskutera militärlastbilar här

roddjer (trådstartaren)

#61 » 13:27:05, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håkan i skåne skrev:Skulle inte en minitraktor typ RABA-15 kunna passa som handen i handsken? Rejälare än en ATV men mindre än en vanlig traktor.

:thumme: Frän liten knatte. Men det är nog ändå ATV'n som blir vinnaren i det här resonemanget.

Göran Ekman skrev:Är lite tveksam till ATV , folk berättar hur användbara dom är sedan lägger dom ofta till att dom är roliga att köra. I min värld är det en leksak som man kan ha stor nytta av. På jordbruk är dom rätt ofta ersatta av UTV maskiner idag.
Finns det ingen stans som det går att hyra in traktorn i närheten av skogen . Eller fixa ett flyttbart traktorgarage. Typ en 20 fots container där får du väl in Boxern . Den traktorn är väl rätt lämplig i skogen.
Göran i Björnarbo

Ja, UTV svischar grannens dräng förbi på ibland med en hör med verktyg skramlandes på flaket. Fina maskiner! Fel prisklass för mig tyvärr.

Hyra in sig, nja, jo, ja, kanske. Det är en bit ända att köra. Sen vill man ju ha den hemma också. :grin: Blir det lika mycket snö i år här som förra vintern vill jag inte vara utan min BM.
Container. Bra tanke! :thummar: Har diskuterats inom familjen förut för att förvara andra bra-te-ha-grejer däruppe. Men igen, man vill ha traktorn hemma också. :klia:
Lämplig i skogen. Den är väl bäst! Om man nu ska tro vad många andra säger. Har själv inte kört mycket i terrängen, de lilla skogsdungar vi har på tomten är inte så knöliga.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



magloman

#62 » 13:31:20, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utv är totalt odugliga i skogen, kräver att du har körvägar redan.

Även vanlig atv med plats för passagerare är rätt klumpiga för att inte tala om sexhjulingar!
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Ivar Risslén

#63 » 13:34:57, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi kan komma med hur mycket råd som helst men vi vet inte hur terrängen ser ut där han ska köra. Det är det som är mest avgörande om vilket fordon som är lämpligt.

Maskiner med stora hjul och vikt under ett ton brukar komma ut under hösten. De är som regel försök till att bygga en älgdragare och har blivit ersatt man en ATV.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

roddjer (trådstartaren)

#64 » 13:59:48, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:För 25-30 pengar som det talades om som budget så finns inte mycket annat än en äldre traktor med lunningsbalk som alternativ.
Möjligen en valp men knappast ATV eller minitraktor

Det är lite så jag känner också. De få gånger jag kikat på ATV'er (på Blocket) finns det inte många under 30'000 som inte är leksaker och de som finns verkar lite skraltiga. Man lär väl ha lite pulver under kåpan för att få glädje av den i skogen eller hur? 250 räcker väl inte, måste man inte upp på 400-500 kubik för att vara lämplig dragare i skogen?

Trondos skrev:Land Rover Defender eller Lada Niva. :mrgreen:

:mrgreen: Ja en Niva skulle man ju ha... bara för att det är en Niva!. Lite rysk teknik är väl aldrig fel... :klia:

magloman skrev:Utv är totalt odugliga i skogen, kräver att du har körvägar redan...

För att de har "hytt"/båge eller är de annorlunda i uppbyggnad för övrigt också, hjulupphängning, fjädring and what not?

Ivar Risslén skrev:Vi kan komma med hur mycket råd som helst men vi vet inte hur terrängen ser ut där han ska köra. Det är det som är mest avgörande om vilket fordon som är lämpligt...

1/3 del är mycket berghällar, hyffsat "plana" så att säga, inget massiv med spetsar upp och ner men mycket stenar, stora som små strösslade över ytan. Styrningen måste kalibreras för slalomläge...
1/3, närmast den lilla sjö som finns på platsen, är kletig. Riktig jobbig på ett par ställen men det mesta är inte sååå farligt.
Resterande 1/3 del är den bästa. Hyffsat plant, varken hård eller mjuk, ingen sten att tala om, mycke träd!

Tycker jag fått svar på huvudfunderingen jag hade. ATV'n blir nog den bästa kompromissen.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Ivar Risslén

#65 » 14:44:56, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten nyfiken fråga. Är du delägare i fastigheten?
Då kan det finnas vissa skattetekniska fördelar att köpa rätt fordon.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

PeterR

#66 » 19:15:46, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:
JengaPRO skrev:För 25-30 pengar som det talades om som budget så finns inte mycket annat än en äldre traktor med lunningsbalk som alternativ.
Möjligen en valp men knappast ATV eller minitraktor


Det är lite så jag känner också. De få gånger jag kikat på ATV'er (på Blocket) finns det inte många under 30'000 som inte är leksaker och de som finns verkar lite skraltiga. Man lär väl ha lite pulver under kåpan för att få glädje av den i skogen eller hur? 250 räcker väl inte, måste man inte upp på 400-500 kubik för att vara lämplig dragare i skogen?

Tycker jag fått svar på huvudfunderingen jag hade. ATV'n blir nog den bästa kompromissen.

En 250 duger långt, men en 400-500 är klart bättre. Skippa kineserna och leta äldre ”riktiga” ATV. De kanske kan verka skraltiga, men få har egentligen gått så speciellt mycket. Åk och provkör några som ryms inom budgeten så blir Du klokare. Sen är det ju så att begärt pris och det verkliga priset är olika saker. Du verkar ju ha talets gåva, så det borde inte vålla Dig några större problem?

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

roddjer (trådstartaren)

#67 » 21:40:25, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:En liten nyfiken fråga. Är du delägare i fastigheten?
Då kan det finnas vissa skattetekniska fördelar att köpa rätt fordon.

Nej. Bara "anställd". :mrgreen:

Nej, min far och hans två syskon står som ägare. Sen är vi några till i familjen som hjälper till med det som behöver göras.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#68 » 21:51:44, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:...
En 250 duger långt, men en 400-500 är klart bättre. Skippa kineserna och leta äldre ”riktiga” ATV. De kanske kan verka skraltiga, men få har egentligen gått så speciellt mycket. Åk och provkör några som ryms inom budgeten så blir Du klokare. Sen är det ju så att begärt pris och det verkliga priset är olika saker

Ok. :thumme:
Ja, jo visst, satt pris i beg-annonser får man inte stirra sig blind på.
PeterR skrev:...Du verkar ju ha talets gåva, så det borde inte vålla Dig några större problem?

Mja, det skillnad på att tala och skriva. Kan liksom tänka efter lite mer så här bakom tangenterna.
Måste tillstå att jag inte är något ess på att förhandla heller. Ibland blir det bra ibland sämre. Totalt sett i mina fordonsaffärer ligger jag nog lite på minus måste jag nog tyvärr erkänna. :sad:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

PeterR

#69 » 21:59:50, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, när det gäller fordonsaffärer, bilaffärer i synnerhet, så är det inte frågan om man blir skörtad. Snarare hur mycket.....

Edit: fel ordval

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Stridis2

#70 » 09:43:58, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste få inflika lite här, även om fyrhjulsdrivna bilar redan verkar ha blivit dissade. Jag har hållit på en del med offroadkörning med Range Rover. Jätteroligt, en kanonbil att ta sig fram. Men, och här är ett stort men, de tar plats!
Min far har skog där han först körde med Krabat, sedan MF35 och en IH624. Jag tyckte skogen var tråkig! Inte mycket backar, och de som fanns var mjuka och fina. Detta tyckte jag tills jag kom ut med rangen. Shit, vad trångt det var! Och då hade jag inte ens någon vagn bakom. :uupps:
Ska du ha 4wd-bil så skulle jag förespråka en med spiralfjädring (t.ex. RR). Gör fantastiskt mycket på terrängframkomligheten. Hög släpvagnsvikt (RR har 4 ton på landsväg, 6 ton vid max 40 km/h). Diffspärrar på alla axlar, stryktåliga axlar, axelskydd under och gärna portaler. En varvvillig motor med bra bottenvrid så man kan ligga och puttra på tomgång och sedan fyrdubbla hastigheten utan att behöva växla. Tror inte det finns något sådant fordon, möjligen undantaget Unimog. Men inget som ryms inom din budget.
Själv skulle jag vilja ha en RR med TGB20-axlar konvererade med skivbromsar och jättehjul att ha som leksak. :eat:

Det ytterst lilla jag sett av terränghjulingar så har de mest dugt som leksaker eller persontransport. Ploga snö var rena skämtet. Jag hade faktiskt funderat på förslaget med en container att parkera traktorn i och ha den längre tider vid skogen och ta hem den när det behövs.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Mikkel

#71 » 13:15:25, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja en container för traktor med huggarkoja o hembränningsapparat. :bira:

I förmiddags var jag ute och kapade upp lite vindfällen. Jag drar fram allt jag orkar med för hand med saxen. Det går mycket fortare för hand än att vinscha smått, jag drar det som är upp till 15 cm i tjockänden i 4m längd. Och då är min fysionomi mer likt Nils Ferlin än Arnold Schwartsenegger. :lmao: Därifrån hämtar jag med MF35 och skogskranen, det grövre vinchar jag fram. Så klenare virke kan man hantera ganska mycket manuellt, om det nu handlar om några 10-tal kubik. Sen behövs ju något att få ut det till vägen, men hade inte farbodern en traktor med kran eller hur var det ? Men visst vore det kul och bekvämt med en ATV, men det tar tid att lasta o fixa med den också.
Allt är omöjligt, bara man vill !

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

roddjer (trådstartaren)

#72 » 15:41:37, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:... Och då är min fysionomi mer likt Nils Ferlin än Arnold Schwartsenegger...
:lmao:

Nej, bäste farbror har igen riktigt kran med grip på kärran, bara ett halvt livsfarligt gammal vajerspel med bom. Nära jag bröt armen en gång med den helvetesmaskinen. Hade armen på fel ställe å så är man inte van hur grejerna (gammalt skit!) fungerar riktigt, eller reagerar på vissa kommandon. :hotar2:

Det har snackats om både ATV och skogsvagn med kran med grip, men det blir liksom inget för dem. Kanske lite ekonomiska hinder där också, man kan väl inte bara köpa grejer när man har firma flera år i rad man lär väl ha nån inkomst emellanåt också. Annars börjar väl skattmasen knorra. Eller? Inte insatt i hur det där funkar.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Göran Ekman

#73 » 16:07:36, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känner att mitt förslag med en container känns mer rimligt än en ATV som du måste ta med dig var gång.
Ernst Express i Avesta har en bil för container flytt tror föraren på den bor någonstans i norra Färnbo. Dom kan ha vetskap om när det blir någon burk över i någon hamn i närheten.
Ju mer jag grunnar på saken ju rimligare känns det . En traktor till känns också vettigare än en ATV.
Ska det funka med en lite modernare hembrännings apparat är det smidigt med el o rinnande vatten.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

bmrobban

#74 » 16:59:16, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag röstar också för container.
Då kan du köra ihop en rejäl hög för att sedan köra rejäla lass hem.
Du klarar dig nog fint med boxern o kedjor.
En liten traktor som fungerar bra i skogen är Ford dexta, dom kanske inte är så dyra?
Tror vi fick femton för farsans dexta.
En billig container o en sån kanske?
Har lågväxel o snål trecylindrig diesel. Inte så värst markfrigång, men otroligt smidig.

Bild
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

roddjer (trådstartaren)

#75 » 00:46:06, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:... någonstans i norra Färnbo.

Värst vad närgången du börjar bli då. :grin:
Borde man ju vara typ "granne" med Ernst Express-guben, hur långt bort man nu kan vara granne.. :cool:

Göran Ekman skrev:Ska det funka med en lite modernare hembrännings apparat är det smidigt med el o rinnande vatten.
Göran i Björnarbo

Nääää, det törs jag inte, kan bli explosion! Måste jag fram plåster och bandage till Boxern. :grin:

Ja, vi får hur det slutar. Finns många dimensioner i detta. Traktor är nog bäst tycker jag men... tja.. jag vet inte. Så är jag ju inte ensam i det här också. Måste samråda med de andra så vi springer iväg och köper maskiner var och en för sig hejvilt. Onödigt. Som sagt, vi får se hur det slutar. Inget som kommer att gå av stapeln i närmaste tiden i alla fall. Man tackar ALLA för all input. Värdefullt! :buga:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88


Återgå till Militärfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se