Har gjort en omgång, eller två
, med transportstyrelsen om ursprungskontroll på Brockwayen.
Jag fick med papper från säljaren i Holland som var tillräckliga för att civilregga den i Holland. Frågan var ju om svensk byråkrati skulle nöja sig med samma dokument. Så borde det ju var kan man tycka, i EUs förlovade värld...... Dokumentet jag fick med är en ursprungskontroll utfärdat av Hollänska RDW, ett företag som verkar vara en korsning mellan ÅF, Inspecta och Statens Maskinprovning.
Första svaret från transportstyrelsen var att jag var tvungen att inkomma med det militära regbeviset, i original, signerat och stämplat. För så ska det minsann vara när man civilreggar ett tidigare militärt fordon
Jo visst, om det är ett fordon som varit aktivt i svenska försvaret ja......
Efter viss diskussion har jag fått transportstyrelsen att acceptera dokumentet från RDW, OM......jag kan lämna in det i original, signerat och stämplat.
Mitt dokument som är skickat digitalt och utprintat på färgskrivare godkänns inte. Här börjar det bli jobbigt.....
Har försökt att maila RDW och förklara mitt problem. På tredje försöket fick jag
iaf svar att mitt ärende skulle skickas vidare till rätt avdelning och att jag skulle få svar inom 5-10 arbetsdagar. Det var snart 4 veckor sen och där står jag nu
Är det någon Maskinist som har någon idé? Kontakten med RDW är rätt jobbig då jag absolut inte kan någon Hollänska och de verkar ju inte helsugna på engelska. Framförallt står all text på Hollänska o google translate funkar skitdåligt på byråkratiska....... Har vi inte någon svensk/hollänsk Maskinist som bor granne med RDW
Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.