Sida 4 av 5

Re: Helt tokigt, jag har köpt en Brockway i Holland

InläggPostat: 23:20:02, 20-10-2018
av Skru'are
en jeepdunk med färsk bensin
Det räckte väl inte att fylla cylindrarna med choken ute.... :eat:

Re: Helt tokigt, jag har köpt en Brockway i Holland

InläggPostat: 08:37:00, 21-10-2018
av magirus
:mrgreen: Av egen erfaring vet jag att 20 liter räcker för att starta upp samt köra ut ur en lagerbyggnad samt lite trixning :driver: Sen ere tomt :vissla:

Re: Helt tokigt, jag har köpt en Brockway i Holland

InläggPostat: 09:20:52, 21-10-2018
av Toost
Absolut ascool!
men varför byggdes de som cabrioleter ? ( med halv-dörrar)
För att man snabbare skulle kunna lämna om man blev beskjuten ?

Re: Helt tokigt, jag har köpt en Brockway i Holland

InläggPostat: 09:35:33, 21-10-2018
av Jonas Ryrfeldt
Toost skrev:.............. men varför byggdes de som cabrioleter ?


Det första årets produktion (lite drygt) hade hytt. Sen fanns det viktigare saker att tillverka av stålet under WWII............... :mrgreen:

Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.

Re: Helt tokigt, jag har köpt en Brockway i Holland

InläggPostat: 09:38:48, 21-10-2018
av raggsockan
har med funderat varför sdkfz har öppet tak

hursom
tuff köp :thumme:

Re: Helt tokigt, jag har köpt en Brockway i Holland

InläggPostat: 14:26:39, 28-11-2018
av Murre o2
Öppet tak kanske för att underlätta för flygspanaren? Vi hade alltid några fordon i lumpen med taklucka och flygspanare i lumpen, några lastbilar hade också den gamla vattenkylda sprutorna i dubbelt upplaga som skydd på taket både mot mark och luftangrepp :grin:

Re: Helt tokigt, jag har köpt en Brockway i Holland

InläggPostat: 22:30:50, 12-12-2018
av ASJ
Underbar maskin Jonas! Har du inte fått igång ännu så kolla detta i följande ordning:

1. Blås baklänges i bensinledningen från pumpen.
2. Fila brytarna.
3. kolla stiften.

Om den inte startar nu så är det (nog) något lite mer komplicerat fel

/ASJ

Re: Helt tokigt, jag har köpt en Brockway i Holland

InläggPostat: 23:50:51, 12-12-2018
av Jonas Ryrfeldt
Nä, inget seriöst startförsök har gjorts. Nu är Brockwayen "vinterparkerad". Mer om det en annan dag........... :ohnej:
Sist bilen var igång, sådär tre-fyra år sen nere i Holland, så drog de igång den. Så inbilla sig att den bara ska starta sådär......... :klia:

Om det ska bli någon ordning, så det går att reg.bes Brockwayen så krävs nog en del jobb........ :mrgreen:

Bensintankarna behöver ner o renoveras, har inte varit bensin i dom på åratal........ Elen behöver ses över och ett par korrekta batterier ställas i :thumme:

För att vara 75år gammal är bilen löjligt fräsch. Ett enkelt renoveringsobjekt :hurra:

Men först ska Dodgen göras iordning för D-day 75+ i Normandie :buga: Sist Dodgen o jag var där var D-day 50+ så nu är det dags igen...... :thummar: :bira: :thummar:

Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.

Re: Helt tokigt, jag har köpt en Brockway i Holland

InläggPostat: 01:58:30, 16-12-2018
av Jonas Ryrfeldt
Det här blir Brockwayens vinterboende. Håller på med en utbyggnad av verkstaden där taket inte blev riktigt klart innan vintern.......men hade ju gammal takplåt som jag la på så länge bara för att få skydd till Brockwayen :thummar:

Bild

Jaja, det blir nog mer jobb med den här bilen.......... :mrgreen:

Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.

Re: Helt tokigt, jag har köpt en Brockway i Holland

InläggPostat: 10:15:28, 17-12-2018
av TVB
Hej.

- Absolut ascool!
- men varför byggdes de som cabrioleter ? ( med halv-dörrar)
- För att man snabbare skulle kunna lämna om man blev beskjuten ?

För att kunna få med sig mera fordon över atlanten till Europa så var fraktfartygen utrustade med höj och sänkbara golv.
(Vad man idag kallar dubbelplan.)
Och har man ett lägre fordon får man med ett lager till.

MVH
JP

Re: Helt tokigt, jag har köpt en Brockway i Holland

InläggPostat: 23:24:18, 17-12-2018
av magirus
INfo som jag fått är att dessa "standardhytter" kom till för att spara material
OCH om man tar bort taket o fäller rutan får man en "lägre siluett".
Samma modell av hytt, dock mindre i storlek fanns till bla GMCn o andra lastbilar.

Re: Helt tokigt, jag har köpt en Brockway i Holland

InläggPostat: 00:33:13, 18-12-2018
av magloman
Ja precis, blir svårare att träffa.

Re: Helt tokigt, jag har köpt en Brockway i Holland

InläggPostat: 02:06:07, 21-12-2018
av Jonas Ryrfeldt
Det där med avsaknaden av tak på amerikanska WWII fordon...... Ja, inte var det bara för att jag skulle tycka att dom är fräna, nu 75 år senare....... :mrgreen:

I vissa fall, som tex. Dodge Weapion Carrier, efterfrågades fordon med låg siluett av US Army. För att enklare "försvinna" i geografin. En välkommen bieffekt var att de var enklare att stapla på varandra vid transport, över atlanten exempelvis. Det där med "low siluette" var nog inte så viktigt på Brockways Bridge Erectors eftersom att framstammen på flaket är högre än hytten....... :vissla: Däremot var det ju rätt mycket politik i US Armys produktion...... :mrgreen: Stålet behövdes till sådant som absolut inte kunde tillverkas av något annat, som ammunition. Så Dodgar och GMCer fick träflak och de flesta hytter försvann. Dessutom fick träindustrin ett uppsving, textilindustrin fick ett komplement till uniform o tält tillverkning :thumme: Alla var vinnare....... :shake_hands:

Nu 75 år senare har jag en av de ballaste bilar som byggts,................. 12ton, 6wd, 855cu.in, utan tak, osynkad o stenhård :mrgreen: :mrgreen:

Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.

Re: Helt tokigt, jag har köpt en Brockway i Holland

InläggPostat: 22:58:14, 21-12-2018
av magirus
Kelly-låda om jag int minns fel!! :cool:
GMCerna demonterades o packades i lådor, 2 å 2, sen monterades de ihop i mobila "monteringslinor" som sattes upp där de behövdes o där det gick att lossa båtarna!! har en del litteratur om detta och vikken logistik!!! :uupps: :thummar:

Re: Helt tokigt, jag har köpt en Brockway i Holland

InläggPostat: 19:57:08, 24-03-2019
av Jonas Ryrfeldt
Har gjort en omgång, eller två :mrgreen: , med transportstyrelsen om ursprungskontroll på Brockwayen.
Jag fick med papper från säljaren i Holland som var tillräckliga för att civilregga den i Holland. Frågan var ju om svensk byråkrati skulle nöja sig med samma dokument. Så borde det ju var kan man tycka, i EUs förlovade värld...... Dokumentet jag fick med är en ursprungskontroll utfärdat av Hollänska RDW, ett företag som verkar vara en korsning mellan ÅF, Inspecta och Statens Maskinprovning.

Första svaret från transportstyrelsen var att jag var tvungen att inkomma med det militära regbeviset, i original, signerat och stämplat. För så ska det minsann vara när man civilreggar ett tidigare militärt fordon :laes_detta: Jo visst, om det är ett fordon som varit aktivt i svenska försvaret ja......

Efter viss diskussion har jag fått transportstyrelsen att acceptera dokumentet från RDW, OM......jag kan lämna in det i original, signerat och stämplat.
Mitt dokument som är skickat digitalt och utprintat på färgskrivare godkänns inte. Här börjar det bli jobbigt..... :aaargh:

Har försökt att maila RDW och förklara mitt problem. På tredje försöket fick jag iaf svar att mitt ärende skulle skickas vidare till rätt avdelning och att jag skulle få svar inom 5-10 arbetsdagar. Det var snart 4 veckor sen och där står jag nu :ohnej:

Är det någon Maskinist som har någon idé? Kontakten med RDW är rätt jobbig då jag absolut inte kan någon Hollänska och de verkar ju inte helsugna på engelska. Framförallt står all text på Hollänska o google translate funkar skitdåligt på byråkratiska....... Har vi inte någon svensk/hollänsk Maskinist som bor granne med RDW :mrgreen:

Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.