Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarSpecialkategorierMilitärfordon

Scania SBAT 111 eller TGB 30, hjälp

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera militärlastbilar här

Humlegaard (trådstartaren)

#1 » 22:43:03, 12-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns här någon med erfarenhet av ovansående fordon. Jag har haft en i några år och den har inte fungerat felfritt i växellådan någon gång men nu är den helknasig.

Posted 06 June 2012 - 12:03 PM
Humlan (min kära hälft) är i Stockholm med denna bil (TGB 30) och det verkar som om relä mod B "bromsljus" och "varningsljus" är trasigt. Skjuter säkringar osv. finns här någon med TGB30 i Stockholm som har dessa reläer, eller som har en TGB 30/40 där vi kan "låna" för vidare felsökning.

Alt 2 finns det någon som har koll på någon som kan sälja reläer 24v idag 6 juni.

Symtomen på bilen är att den inte växlar upp till M3, det är förmodligen ett latent fel som vi inte identifierat tidigare men det känns logiskt eftersom bilen har tvångsväxlat ner tidigare vid körning på M3.


Posted Yesterday, 10:17 PM
Då är reläerna bytta, utan märkbar skillnad. Nu har jag lossat kontaktdonet på magnetventilen "M", där fanns ärg. Med den rengjord och sprayad med kontaktspray växlar den igenom alla växlarna. Eller snarare den gjorde det idag. Imorgon är en annan dag.

Men jag har rotat fram en magnetventil så det blir nästa operation. Bara det att den sitter väldigt illa till.

Tack för idag.


Posted 22:00 2012-06-12
Blir ordentligt frustrerad på detta nu.

Idag, skriver IDAG, känns det inte som magnetventilen skulle vara boven. Kör hela dagen enbart på hydrauliska växlarna H1-H3, byter på eftermiddagen till Humlans box och den fungerar inte alls, byter då tillbaka till min box och den växlar H1 H1 H1, max 15 knyck alltså. Rotar lite till bland kablarna och vips Går den upp till H3 igen, men tvångsväxlar ner till H2, sedan fipplar den mellan H2 och H3 i några minuter till medtraffikanternas förtret och så helt plötsligt går den hur fint som helst hela vägen upp till M3.

Kanon, jag tar middagspaus och tittar på undersidan på flygplan en stund (norrländsk hamburgerkedja under inflygningen flygplats).

På plats i bilen igen får jag nöja mig med H3 i några mil tills jag svänger av motorvägen och provar mig igenom alla trick i boken och en drös till. Resultatet är att den dribblar mellan H1 - H2 - H3 i en salig röra. Då testar jag att sätta i Humlans box igen, lossa batteripolen och sedan fungerar alla växlarna precis som de ska... i 5 kilometer sedan plockar den inte i någon växel alls. Får byta tillbaka till min randombox och kör sista biten till uppställningsplats för natten.

Nu är det så att jag har ett alldeles enormt tålamod men helt slut på idéer, ett tips vore välkommet.
Användarvisningsbild
Humlegaard
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:18, 27-02-2012
Ort: Nordligaste Småland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania TGB30
Scania TGB30 "husbil"
ASJ Parca 654



Gustavors

#2 » 23:03:17, 12-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hm, ett tag sedan sist nu!

Det finsn en testutrustning som man pluggar in istället för den ordinarie styrsystemet. Med den kan du tvångsköra lådan och se lite mer exakt vad som händer.

Jag vill minnas att Olas rep och smide hade en sådan utrustning/sats till salu i våras?

Här är en blocket länk till en av hans försäljningar av lastbilsdelar.

Olas Rep och svets

Lycka till

Håkan.
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

Humlegaard (trådstartaren)

#3 » 23:04:58, 12-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipps, kontaktar dem i morgon.
Användarvisningsbild
Humlegaard
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:18, 27-02-2012
Ort: Nordligaste Småland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania TGB30
Scania TGB30 "husbil"
ASJ Parca 654

Jevlar

#4 » 23:07:09, 12-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah, minnen från lumpen när man tvångskörde lådonra med lite vippströmbrytare monterade i en gammal glasslåda, gick att drifta o göra fina uppställ när man växlade "manuellt".........
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Humlegaard (trådstartaren)

#5 » 23:14:04, 12-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man skulle vara mycket betjänt av en "bygg beskrivning" till en sådan glasslåda. Om inte anna så kunde ju den användas i nödfall när inget annat hjälper.
Användarvisningsbild
Humlegaard
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:18, 27-02-2012
Ort: Nordligaste Småland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania TGB30
Scania TGB30 "husbil"
ASJ Parca 654

Jonas Ryrfeldt

#6 » 17:03:44, 13-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ju någon snubbe uppe i Dalarna, som bygger om styrboxen till växlingen, funkar tydligen bra därefter.... Känner en som hade en sådan ombyggd i sin TGB40, hittar inte hans nr. just nu bara....

Håll igång. Mvh Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

mats_o

#7 » 18:07:55, 13-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Titta in på terrängbil.net och deras tgb30/40 forum så hittar du scheman osv plus en hel del tips om felsökning
Senast redigerad av mats_o 18:08:13, 13-06-2012, redigerad totalt 1 gång.
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

corre

#8 » 21:24:24, 13-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollat efter kalllödningar i styrlådan till automaten?
Kan bli lite sporadiska problem, hade det felet på "min" när jag låg inne.
Sitter en massa halvlededarelektronik i lådan, vill minnas att den sitter under VX-vridaren. Med snabbkoppling.
corre
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:17, 10-03-2009
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

Humlegaard (trådstartaren)

#9 » 10:19:19, 14-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå igen. För ett år sedan tog jag ur elektroniken och lödde om alla tveksamma lödningar samt mätte upp så gott jag kunde. Allt verkade OK. Jag har skrivit inlägg på Terrangbil.net också, någon tipsade om maskinistens lastbilsavdelning.

Skulle ju vara kanon om jag kunde få tag i killen i Dalarna. Ska forska lite på det.
Användarvisningsbild
Humlegaard
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:18, 27-02-2012
Ort: Nordligaste Småland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania TGB30
Scania TGB30 "husbil"
ASJ Parca 654

Steen

#10 » 22:29:04, 07-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han är från Ludvika är medlem på terrängbil.net kommer inte ihåg vad han heter. Tror han heter samlarsaker på tgb.
Han renoverade en styrbox åt mig, men det var inte felet jag hade ner ventiler och gjorde rent gick igenom alla kablar inget funkade så jag sålde skiten som skrot som iofs var en bra affär. men aldrig mer en sådan bil.
Senast redigerad av Steen 22:39:45, 07-12-2012, redigerad totalt 1 gång.
Steen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:04:52, 28-11-2008
Ort: N Skaraborg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Komatsu 840

mats_o

#11 » 12:11:45, 08-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skumt. De brukar nämligen vara extremt pålitliga.

Mitt recept för att felsöka dem är precis det samma som har nämnts ovan.
Man kopplar bort styrdosan och tvångskör lådan istället.
Sen får man mäta nere på magnetventilerna för att se att de får styrsignal.

Har vi styrsignaler och lådan ändå inte växlar så är det fel på låda eller magnetventiler. Lite byten mellan dem ger svaret på den frågan.

Har vi styrsignaler med tvångskoppling men inte med box så är det boxfelsökning.

Utan signal alls så är det operation glappjakt :)
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Militärfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se