Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarSpecialkategorierMilitärfordon

Dodge WC ventilfjäderlåsning

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera militärlastbilar här

lv_101 (trådstartaren)

#1 » 13:14:39, 07-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla, jag hade tänkt justera ventiler på Dodgen och upptäcker då detta :

Bild

Det är första gången jag skal justera, det kan ha varit så länga...Jag tycker det ser ut som att någon antingen använd fel låsningar eller att låsningerna håller på arbeta sig ur. Jag har inte meckat sidventilare tidigare, men jag tänker att strategin är att försöka få tag i en sidventilfjädertång och kolla närmare vad som har hänt. Inte lätt att hitta en tång dock, någon som kan tipsa var man kan handla en sån i Sverige ?
lv_101
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:26:59, 14-10-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Lastbil



nimrod_pro

#2 » 13:33:56, 07-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja normalt sätt låser ju knasterna i ventilfjäderbrickans koniska hål. Så antigen har fel knaster använts eller så har man inte fått i dem i rätt spår på ventilsskaftet. kanske till och med fel ventil?
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Jonas Ryrfeldt

#3 » 00:03:15, 08-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tillverkade en egen ventilfjäderspännare till min Dodge när jag var 15 år. Så det är ett tag sen.......... :mrgreen: Har inte använt den sen dess heller men det är väl iofs hög tid att leta reda på den och då skulle jag kunna ta en bild..... :klia:
Den är gjort av en vanlig skruvtving av mindre modell där nedre, fasta delen, är utbytt mot en klyka. Tillyxad av plattjärn med vinkelslip och svets, inte så invecklat :thumme:

Mvh Jonas Ryrfeldt .
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

1 person gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

lv_101 (trådstartaren)

#4 » 16:24:42, 08-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Jonas, jag tillverkade igår en egen ventilspännare, inte långt ifrån ditt förslag :grin: Nästa fråga, hur kan jag låsa ventilen så att den inte följer med upp, finns det ett annat trick än tryckluft via hålet till tändstiften ? Knasterna verkar inte släppa...
lv_101
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:26:59, 14-10-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Ivar Risslén

#5 » 17:41:08, 08-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stoppa ner ett lämpligt grovt snöre ( typ startsnöre ) i tändstiftshålet som man försöker att lägga ovanpå ventiltallriken.
Errare humanum est

3 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

lv_101 (trådstartaren)

#6 » 19:33:22, 08-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snöre fungerade, bra tip :grin:

4 personer gillar det här inlägget.
lv_101
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:26:59, 14-10-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Jonas Ryrfeldt

#7 » 00:08:15, 09-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag hade ju av toppen så själva skruven på skruvtvingen stod ju på ventiltallriken. Enkelt :thumme: .

Mvh Jonas Ryrfeldt .
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

lv_101 (trådstartaren)

#8 » 23:11:37, 16-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya ventilknaster fixat (det var fel sort på den ventilen), alla ventilspel justerade och allt ihopmonterad igen. Startade den ikväll och den går bra men tickar lite nu. Jag justerade enligt manualen (0.014'' / 0.35mm) kallt. Fick inte upp tempen på motorn heller, hade den igång i verkstan ca 20 min (håller ca 10 grader där, så inte kallt). Blocket var då ca 60 grader med IR termometer, 45 grader på tempmätaren i bilen, 40 grader i toppen av kylarn. Gissar att att termostaten har hängt upp sig efter al stillastående...
lv_101
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:26:59, 14-10-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Militärfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se