Just den förgasaren du nämner är inte en dålig pryl. Om den strular är den nog krasslig och en översyn kan nog vara den billigaste lösningen. Det finns ovan, i tidigare inlägg, förslag på att kolla acc-pumpen och nålventilen. Jag vill gärna lägga min röst där också! Accelerationspumpen jobbar med en liten
ventil som består av en kula, som nog är av
glas, för att endast arbeta när man gör en snabb gaspedalsrörelse. Kulan kan dock fastna i sitt "övre" läge och då kan det läcka
bränsle genom accelerationsmunstycket hela tiden, vilket förrycker annan
inställning. Pumpen och den nämnda ventilen måste kontrolleras så den funkar som avsett. Om nålventilen läcker (dvs den stänger inte när flottörhuset är fullt) kommer det att bli fet blandning vid alla lastfall utom fullgas (i princip) och den ventilen måste kollas noggrant. Vidare måste man kolla spjällaxelns lagringar (inte för mycket glapp som släpper in
luft), spjället ska stänga ordentligt vid nollgas, alla kanaler och munstycken måste vara rena och utan hinder.
Dessutom måste man kolla allt som kan släppa in tjuvluft i insuget. Om fordonet har bromsservo, måste man kolla att servot är tätt och att slangen är tät, annars kommer det in tjuvluft där. Vakuumförställning till tändningen måste vara inkopplad eller nippeln pluggad, grenrörspackningen hel osv.