Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarSpecialkategorierMilitärfordon

berg-motor elverk

36 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera militärlastbilar här

wipwip (trådstartaren)

#31 » 15:14:17, 31-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag kontrollmätte både tändspolen och kondensatorn men fick inga utslag på någon , tändspolen sätte jag på kabeln till tänstiftet och mot jord , kodensatorn tog på skruven och mot jord men inga utlag alls men ändå kan jag få fram gnista men ingen stor men ändå , och har kollat med olika mm på brytarna nu och den verkar bli bäst på 0,45, men så fort jag sätter i stiftet och börjar att försöka starta den så rinner det bensin ur förgasaren och då får jag byta stift igen för då försvinner gnistan direkt , så nu har jag revet av förgasaren igen så får jag se vad detta kan göra , det är en förgasare tillotson serie MS typ F på den , är det någon som vet ungefär hur man ställer nålen på den
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige



torbjorn_forsman

#32 » 15:23:12, 31-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad för storheter försökte du mäta på tändspole och kondensator? Har man en vanlig multimeter till hands så är det bara resistans och möjligen kapacitans man kan kolla. Med en bättre RCL-mätare kan man mäta induktans och förlustfaktor i tändspolens lindningar också.

Om ett tändstift har blivit nerblött av bensin eller neroljat så behöver det inte bytas för den skull, det räcker med att låta det torka eller ev bränna av det med gasollampa.
Det borde inte kunna rinna bensin ur förgasaren oavsett nålinställning, detta tyder på att flottörventilen av någon anledning inte kan stänga. T ex skadad nål eller säte, något mekaniskt som är fel, eller flottör som har blivit för tung (en ihålig plåtflottör kan bli otät så det läcker in bensin i den, en plastflottör kan dra åt sig fukt eller bensin när den blir gammal).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wipwip (trådstartaren)

#33 » 16:43:12, 31-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har en uni-t ut 203 skickar en bild på den jag hadde den så att jag mätte i ohm resistansen då, eller hur ska jag mäta med den .
Bild
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige

wipwip (trådstartaren)

#34 » 18:57:59, 31-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu kollade jag tändspolen på att sätta ett papper för brytarna och koppla till ett sexvolts batteri minus till minus plus till att dutta på kondensatorn och efter att jag haft i sär kondensatorn och jordat den ordentligt så fick jag gnista på stiftet , så nu är det bara förgasaren kvar att fixa till , jag har sänkt flotörnivån lite så att den inte ska kunna flöda över i alla fall , ska se om jag kan få igång den till helgen , hör av mig i gen tackar så länge :grin: :grin:
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige

torbjorn_forsman

#35 » 09:37:44, 01-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad menar du med att du inte fick något utslag? Blev det 0 ohm eller blev det oändlig resistans?

Primärlindningen (den som ligger parallellt med brytarna) i en tändspole för magnettändning är ofta så lågohmig att den är ungefär lika med testsladdarnas resistans (några tiondels ohm). Sekundärlindningen (högspänningslindningen) är ofta i storleksordningen 5-20 kohm.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wipwip (trådstartaren)

#36 » 19:26:34, 01-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu har jag görbra gnista men den tänder ändå inte så nu ställer jag undan de så länge så får vi se när vi tar fram det nästa gång , tack alla för denna gång :grin: :grin: :grin:
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige


Återgå till Militärfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se