Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarSpecialkategorierMilitärfordon

berg-motor elverk

36 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera militärlastbilar här

wipwip (trådstartaren)

#16 » 08:36:15, 28-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har ställt den 4,5 mm innan topp på kolven och där sätte jag på svänghjulet och ställde in så att brytarna presis ska till att öppna , men jag kan inte få den att gå , och jag hittar inga inställnings märke på den någonstans .
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige



Janson1

#17 » 11:21:02, 28-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var befinner sig kolven när brytarna börjar öppna (precis)?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#18 » 12:09:38, 28-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men motorn går fortfarande bra på startgas? I så fall är det ju knappast något tändningsfel.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wipwip (trådstartaren)

#19 » 12:32:53, 28-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

det va innan de, men nu får jag inget liv i den , kolven står cirka 4,5mm innan toppläge då brytarna presis ska till att öppna och brytarna har jag ställt på 040 , men det är ju kranen på förgasaren hur den ska stå för det är ju den som bestämmer hur mycket bränsle som den ska få tydligen jag har ställt den på 1 1/5 varv ungefär men när jag ska dra i gång den så rinner det ur förgasaren , det verkar ju inte så bra eller.
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige

torbjorn_forsman

#20 » 12:47:44, 28-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir det bra gnista nu? När du talar om "brytaravstånd 040", menar du då 0,4 mm eller 40 tusendels tum?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wipwip (trådstartaren)

#21 » 12:55:05, 28-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

nä jag får ingen bra gnista och det är 0,4mm
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige

Janson1

#22 » 13:36:48, 28-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova med att öka eller minska brytaravståndet och se vilket som ger bäst gnista. Sen när det är utrönt så ställ tändläget till det du tror på är bäst.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Tracdoc

#23 » 13:40:36, 28-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag grejade med en Sachs 290 motor för länge sedan som hade dålig gnista på just o,40 mm brytaravstånd (enl rek). Minskade till 0,25 mm sen fungerade den .
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

wipwip (trådstartaren)

#24 » 15:06:13, 28-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

tackar så länge ska testa detta sedan , så återkommer jag med resultat
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige

Ivar Risslén

#25 » 15:31:07, 28-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skriver att det rinner ur förgasaren. Det är ett tecken på att flottörventilen inte stänger i ordning det gör oftast att tändstiftet blir surt. När tändstiftet är surt så vill inte gnistan hoppa på rätt ställe och motorn går inte i gång.
Torka och rengör tändstiftet eller prova med att annat.
Är det magnettändning så är det inte bara brytaravståndet som är viktigt utan även något som kallas fältbrytningsavstånd eller abrissmått. Här förklaras det vad det är. https://www.classicmotor.se/artiklar/ex ... andsystem/
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

wipwip (trådstartaren)

#26 » 20:42:44, 28-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

är det någon som vet vilket stift jag ska använda till denna skapelse då jag tänke att köpa några nya att ha på lager , förut satt det ett bosch super R6, men vet inte alls vad som ska vara orginal på den
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige

torbjorn_forsman

#27 » 23:09:35, 28-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter brytarnocken ihop med svänghjulet, så det inte är någon risk att magneterna är i fel läge i förhållande till nocken?

Beträffande tändstift så säger Bosch rekommendationstabell från 1981 att Berg LOL ska ha W 10 A (ny Bosch-beteckning) eller W 95 T 1 (gammal Bosch-beteckning). Motsvarande NGK heter B 4 H eller B 4 HS.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#28 » 09:01:27, 29-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elverket verkar vara värt att bygga om till ett modernt tändsystem. Du kommer nog inte få ut full effekt med det nuvarande systemet.
Motorn är klen från början, då blir den ändå sämre med ett gammalt, kanske dåligt tändsystem
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

wipwip (trådstartaren)

#29 » 11:24:17, 29-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja brytarnocken sitter fast i hopa med svänghjulen , jag har beställt ett par nya stif så jag ska testa på nytt till helgen , så jag återkommer å med nya resultat :grin:
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige

torbjorn_forsman

#30 » 11:34:07, 29-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontrollmät kondensator och tändspole också, om du har möjlighet till det. När det gäller tändspolen är det bra om du har möjlighet att mäta induktans och förlustfaktor så kan du upptäcka ev kortslutna varv.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Militärfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se