Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarSpecialkategorierMilitärfordon

Fynd skick? Myrslok?

41 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera militärlastbilar här

Japa370

#16 » 09:17:31, 07-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

2bilder från idagBild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220507/2537b2bf71e7f1601ae07f4bb83b8b81.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220507/c5590b463c74ed0f5e2c951fa98c7686.jpg


Skickat från min moto e20 via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Japa370
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:49:01, 25-03-2020



Murre o2 (trådstartaren)

#17 » 16:36:45, 07-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mer bilder, jag fick ju aldrig köra myrsloken 1964 då de sade att bara utbildade förare fick göra det. Med tanke på alla spakar kan jag först det. Enda förar utbildningen jag fick i lumpen var övnings körning med buss. Körde ju först traktor och det hade jag ju gjort sedan jag var 7 år så jag bara fick nycklarna, sedan fick jag ju lämna in traktorn och fick en Valp, då var det inte tal om utbildning utan bara att köra. På en repmånad senare dök det upp en höjdare som ställde upp os valpförare och dök på mig och frågade var jag fått utbildning på terräng bil någonstans? "På T2 i Skövde" svarade jag och hoppades att han inte skulle fråga vad utbildningen bestod av. Men han frågade vad kopplings spelet på en valp skulle vara och jag högg till med spelet på en B18 PV 544 som jag som bilmek i botten kunde. Och därmed var han nöjd :grin:
Bild
Militärens eter start pump finns kvar :smile:
Bild
Bild
Bild
Sugmotor.

3 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Mattias Petterson

#18 » 16:58:30, 07-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet man varför man kapat taket?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Japa370

#19 » 18:46:35, 07-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte så mycket som känns igen med brotgb bil där bak

Skickat från min moto e20 via Tapatalk
Japa370
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:49:01, 25-03-2020

Murre o2 (trådstartaren)

#20 » 19:10:02, 07-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Vet man varför man kapat taket?

Jag har inte pratat med grabbarna än, så jag har just nu ingen aning.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

busholle

#21 » 07:21:46, 08-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japa370 skrev:
busholle skrev:Skulle säga att det absolut är en broterrängbil även om lastväxlaren inte är original.
Hydraultanken och plattformen bakom hytten verkar original och de detaljerna fanns inte på lastterrängbilen.

Original lastväxlare på de bilarna skars bort och flyttades över till först Scania 113 sedan Volvo FM10.
Det var en specialväxlare från HIAB som hade hydraulisk breddning baktill och winch på tornet för indragning av pontoner.
Nej Man använde de myrslokar som var i tillräckligt bra skick för att byggas om . Sedan byggde man på Scania P92h de resterande.. Ingen Volvo el Scania 113
Har själv en P,92 broterräng som används nästan dagligen

Skickat från min moto e20 via Tapatalk


Volvon kom långt senare 2005 eller 2006.

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Murre o2 (trådstartaren)

#22 » 16:07:33, 09-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vårt kompani (sjunde T2) myrslok var en bärgnings bil. Vi behövde ju inte direkt någon kanondragare. Var nära att jag kom i närmare kontakt med den en helg men ödet ville annorlunda. Skulle gå beredskap en helg, normalt inte så dumt, mest sova och knalla till matsalen och äta gott, de hade ju mer pengar per portion på helgerna så jätte god mat då. Enda var att man inte kom hem till hjärtevännen då, kärlekslivet blev lidande. De som var från Skövde trakten kunde ju träffa sina damer varje kväll om det gällde.
Minns när en av grabbarna kom in och började klä av sig för att krypa ned i sängen 5 minuter in mörkläggningen, hans svor plötsligt och sade" tjejen hade ju montan, se hur jag ser ut!" Alldeles blodiga kalsonger. Men jag tyckte inte synd om honom, han hade ju i alla fall fått något i motsats till mig :grin:

Men till uppställningen för beredskapen, när vi stod där sade befälet att en i vaktstyrkan fått permis för att deltaga i en skytte tävling så en från beredskapen fick ta den platsen :eek: Blev givetvis jag! Eländes elände, vaktchefen var den minst sagt ökände pistol-Jocke! Kunde inte bli värre... Han visade oss sovsalen i källaren på vakthuset och sade att ljuset måste vara tänt och vi fick sova med kläderna på, endast tillåtet att knäppa upp översta kappen i vapenrockens krage, 3 dar i buren om ni knäpper upp mer :uupps: Något sade mig att pistol-Jocke och jag inte skulle bli vänner... # dagar i buren lät inte så imponerande på mig som läst 91 Karlsson, han och 87an satt ju där jämnt. Fortsättning kommer om ni vill veta mer även om kopplingen till myrsloken är lite avlägsen så finns den där till slut.

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#23 » 17:14:53, 10-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så jag gick vakt vid infarten till regementet med skarpladdat vapen, tråkigt men ok. Men framåt natten var det vakrunda som gällde, vi gick runt två stycken, också utanför regementets område. Det var dels parkeringen där vi hade våra bilar om vi hade någon och så milo stabens byggnader. .https://sv.wikipedia.org/wiki/Västra_militärområdet

Men så var det där med att försöka få lite sömn, jag klarade inte att ligga fullt påklädd på en brits med tänt ljus och somna så jag tog av mig vapenrocken och drog den över huvudet så det blev mörkt, då somnade jag till slut. Men vaknade av att PJ stod och ruskade mig och skrek att det "blir 3 dagar i buren för dig" Läget var inte riktigt bra :???: Men så upptäckte han en kille till som knäppt upp ett par knappar och gav honom samma behandling :grin: Två man att anmäla för att ha knäppt upp knappar blev nog för mycket att bita i så efter skällt en stund gav han morrade sig av igen.

På morgonen fick jag jobbet att hissa Svenska flaggan på kansli huset, upp genom en lucka på vinden och knyta fast flaggan och hissa den, jag var noga med att hissa den i topp och knyta fast linan ordentligt. Men när vi sedan stod uppställda skrek PJ "ven i hee har hissat flaggan på halv stång" Jag tittade och den hade på något sätt kanat ned en meter eller så. Mina knutar var nog inte så bra som jat trott! Jag fick göra om jobbet...

Men allt har en ände och så också vakt tjänsten. Vid återkomsten till logementet möttes jag av grabbarna som haft beredskap, de klagade på att de fått slita ont på helgen. Tydligen hade en lastbil kört ned i ett kärr, när vår myrslok skulle bärga den körde den också fast så beredskaps styrkan fick rycka ut och gräva fram den. De gav en målande bild av hur de slitit i gyttjan och sedan fått tvätta myrsloken ren från all gyttja och smörja in aggregatet med vapenfett. Jag hade gärna bytt med dem!

5 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#24 » 17:39:51, 16-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

För den som undrar hur det militära förarbeviset såg ut har jag kvar mitt från sista rep månaden. Lite mindre fordon aktuella där än när jag gjorde rekryten, det jag inte minns då är om jag fick in MC på förarbeviset den gången jag hoppade in som MC ordenans under en övning när ordinarie hade vurpat och skadat sig. Jag tror inte det men i brist på bevis så vågar jag inte säga något säkert :smile:
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#25 » 17:58:54, 26-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Än så länge har det inte hänt så mycket med myrsloken, de har bara flyttat den till andra sidan vägen. Hittade en intressant lista på vilka fordon Danmark använt. http://www.armyvehicles.dk/daarmyveh.htm. Några svenska på listan.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#26 » 18:43:24, 26-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Militärfordon är intressanta för en teknik nörd som mig men om det skulle bli ett skarpt läge så är ju försvaret beroende av inkallade civila fordon. Jag minns mina repmånader, de enda militära fordon min sjukvårds tropp hade var våra 4 valpar för att transportera skadade från fronten och en buss för att transportera personalen. Inhyrda gamla lastbilar fick vi för att transportera tälten och övrig utrustning och några personbilar till befälen. Var nog likadant över hela linjen, patienterna som fått första hjälpen och kunde flyttas skickades vidare i kedjan med apburar, en militär låda som förankrades på flaket på en vanlig lastbil. Att åka i en sådan var värre än att åka på bårarna i våra valpar.

Jag provade en gång när jag skulle åka med fram till militärsjukhuset för att kunna hitta dit senare, jag fick nämligen några gånger köra riktigt skadade eller sjuka till riktigt sjukhus. De förekom ju tyvärr att folk skadade sig på stor manövrarna , vurpor vid cykeltolkning var väldigt vanliga då. Och de skickades så snart läkarna på fältsjukhuset tittat på dem vidare för ordentlig vård. Och apburarna var inte lämpliga fordon för det jobbet så min valp fick göra en del lite längre turer till mest lasarettet i Borås :grin: Skönt att komma bort från övningen ett tag men var förstås bekymrad över de äkta sjuka/skadade.

Men till apburen, jag klättrade in i det fönsterlösa innandöme, en svag glödlampa gav ljus och en gummislang med tratt i änden gav kommunikation med föraren :uupps: Redan efter att skumpat runt där. på grusvägarna i 10 minuter var jag så åksjuk att jag fick ropa i slangen att de måste stoppa och släppa in mig i hytten innan jag skulle spy ned innandömet! Så väl var gjorde de det och jag fick knö in mig i hytten på Volvo Snabben. Trångt med tre där men bättre än åksjuk :grin:
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

magnusk750

#27 » 22:09:05, 26-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cykeltolkning måste ha varit en svenska försvarets sämre idéer. Lite rysk stil, vi har så många värnpliktiga att det inte gör något om det går åt en % redan innan dom har kommit till fronten. Fullständigt livsfarligt och vad var idén egentligen? Ville man transportera bassar efter traktor så hade det väl bara varit att bygga billiga obromsade vagnar att sätta efter traktorerna. Sen var det förstås en fördel att kunna trampa vidare när det inte fanns traktorer, men till vilket pris?
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#28 » 22:52:00, 26-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att tolka på skidor eller cykel var en kvarleva sedan hästarnas tid.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Murre o2 (trådstartaren)

#29 » 08:06:49, 27-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi övade till och med att transportera skadade på bår med cykel :uupps: En bår till två cyklar, ont om frivilliga till att ligga fastspänd på båren mellan två cyklar :grin: Som väl var gjorde vi det inte på allvar. Jag råkade prata med min kompis Lasse som varit infanterist om cykeltolknings skadade och han sade " Jag slog ut en tand när vi vurpade när vi tolkade efter traktor, trötta och med massa packning, så vurpade en kille och hela högen efter stöp också. Så jag miste en tand, massa problem med att få den fixad."
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Bygert

#30 » 11:17:17, 27-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket perfekt ämne att visa på nån av alla de där nostalgiträffarna, cykeltolkning! Succé direkt tänker jag. Jag kan köra traktorn, då behövs det bara frivilliga cyklister.

2 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160


Återgå till Militärfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se