Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarSpecialkategorierMilitärfordon

TGB40 SBAT111 mm och även andra allhjuls drivna Lastbilar

65 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera militärlastbilar här

Newman75

#31 » 00:48:47, 05-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Tänkte bara bidra med några bilder på en snöslunga M77, såg att den omnämndes tidigare i den här tråden. Den byggdes endast i ett åttiotal exemplar på just TGB 30 för försvaret. Vi har en på mitt jobb som reservslunga, det är Kockums som har byggt ihop bakdelen på maskinen, slungdelen är en Rolba Svedala Abro och den drivs av en Scania ds 14 V8.

Mvh Stefan

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Newman75
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:13, 21-02-2008
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor



bm1113 (trådstartaren)

#32 » 22:20:58, 05-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket kul att se :) och att få se insidan mm :buga: tackar
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

landverk

#33 » 20:52:41, 27-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är vad jag kallar en riktig snöslunga :mrgreen: Inte dumt heller med scania V8,ljuv musik för öronen :digga:
Användarvisningsbild
landverk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:01, 15-10-2006
Ort: sjulsmark/piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Ljungbymaskin

bm1113 (trådstartaren)

#34 » 18:42:28, 18-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

bm1113 (trådstartaren)

#35 » 14:47:51, 17-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå måste väcka denna tråd då jag
hittade denna i går SBAT bärgaren från förra länken är klar :D och man får se att nog har den en del styrka specielt när han drar släpet :buga:

http://www.youtube.com/watch?v=gIRqzaFxMXs
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

olle67

#36 » 17:54:49, 17-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han skulle måla grillen svart,så skulle den va fulländad,ser lite för röd ut fram enl mig,annars ett mkt seriöst bygge,hade själv en tgb-40 med lastväxlare,men fick sen ett så bra bud så den såldes till Stockholm,sen köpte ja visst 27 st tgb-30 på Gotland med,men de nåt ja förträngt,hahaha :mrgreen:
olle67
 

bm1113 (trådstartaren)

#37 » 17:58:52, 17-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

:) japp ordentligt gjort här är en projekt tråd om den dock på ett annat forum
http://www.sos-stockholm.se/forum/showthread.php?t=3199

HeHe jasså ordentligt det :buga: :buga:
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

olle67

#38 » 05:33:42, 12-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har man lyckats igen,la bud på 3 st Scania Tgb-40,ska behålla en själv,1 är såld så vill nån ha en fin tgb-40 så skicka ett mail....pris runt 60000,mkt fin.. :thummar:
olle67
 

JohnE

#39 » 05:46:37, 12-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

olle67 skrev:Då har man lyckats igen,la bud på 3 st Scania Tgb-40,ska behålla en själv,1 är såld så vill nån ha en fin tgb-40 så skicka ett mail....pris runt 60000,mkt fin.. :thummar:


Du som har erfarenhet av dessa lastbilar - Jag har en liten tanke om TGB-40. Jag vill köpa en och utrusta som dragbil för maskintrailer.
Min dröm är att sätta på en reäl kran och en vändskiva på en TGB-40 och därefter köpa en maskintrailer att hänga efter.

Är detta någonting som staten (=bilprovningen) skulle låta en göra?
Och i sådant fall, hur mycket skulle TGB40'n få dra bakom sig, på ett ungefär?
Drömmen kanske är helt uppåt väggarna.

Jag tror dock att jag inte hinner köpa din sista 40'a. Prioritet ett är att ombilda till aktiebolag, därefter lastbilsköpa, så det lär inte bli förrns i vår kan jag tänka mig.

Typ nåt sånt här fast TGB40 i grunden.
Bild
Originalets URL: http://www.ledinsgrus.se/images/fh-2.jpg
Senast redigerad av JohnE 05:47:26, 12-11-2009, redigerad totalt 1 gång.
JohnE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:28:42, 13-12-2007
Ort: Västerås Kommun
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

olle67

#40 » 16:54:11, 12-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,John,ska ja va ärlig så tror ja inte på en Tgb-40 med större lass efter,de beror på växellådan,de sånt stort steg mellan 2,å 3,an på högväxeln,de ska inte till stor backe förrän han växlar ner med lass på enbart bilen,sen går inte 3 an in igen förrän du är över 2200 varv,så den kommer hoppa som en tokig mellan 2 å an,tro mig,ja har kört många mil med dom,ja skulle sikta på en Scania 112 med 6x6 och manuell växellåda,ja ska faktiskt kolla hur mkt jobb det är och sätta in manuell i en av mina Tgb-40,sen om du ändå ska ha en Tgb.40 så kolla så du köper en med kraftuttag,ja hade ett liggande löst å va bjuden 55000 för de,jo du läste rätt,de otroligt svårt och få tag i,Scania skroten har ett par förfrågningar varje dag,vissa kopplar en pump på vinch axeln och tar bort vinchen,men den axeln är inte byggd för att gå hela tiden så de minfre bra lösning,undrar du nåt mer så hör av dig...PS ja har en även en Volvo Fl-10 6x6 med jättehjul å lastväxlare krork,den e grymt brutal,men kommer kosta runt 300000,endast 4000 mil....
olle67
 

Kjell.K.

#41 » 08:41:23, 15-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

I det militära, på I1 i Kungsängen, i början av 80-talet, körde jag 20-bil. Det var en mindre lastbil för 20 peroner, inklusive oss två i hytten tror jag. Bilen var ungefär i storlek med en bryggbil och hade Volvo B 30 med dubbla förgasare, bensinare alltså.

20-bilarna hade ganska stora hjul, tillgång till snökedjor, kördes både i terräng och på landsväg och, viktigaste i den här tråden, den hade 6 x 6 med tre knappar på instrumentbrädan för diffspärrarna, en per axel.

Det blev en hel del fastkörningar, själv klarade jag mig från det. Anledningen var nog flera, tur, skicklighet :wink: , jag hade ju kört mycket traktor, men kanske mest konsentration. Det var ofta minus 10-20 grader vintern 1981-1982 och man ville inte vara ute mer än nödvändigt. Vid passering av svårt område, i med alla diffar och så så hög fart som möjligt när det svåra börjar, så kommer man förhoppningsvis över.

Jag hörde talas om de, sant eller inte vet jag inte, som glömde slå i diffarna och när väl bilen stannat var det försent, sånt får INTE ske, allra hällst inte ute långt i obygden och med många minusgrader.


Bild

Det är svårt att hitta bilder på Tjugobilen, åtminstonde på min tid hade vi fotoförbud, men här ser man lite av flaket på en bild från nätet. Värrst i kylan var det för dem som hade flygspaning, kallt som sa.ingen, men de fick byta av varandra ofta, skallen var ute i fartvinden.

Jag sköt med AK4, men sedan fick vi K-pistar istället, mycket smidigare i hytten.

Edit: Ändrade bara några stavfel.
Senast redigerad av Kjell.K. 08:44:31, 15-11-2009, redigerad totalt 3 gånger.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

håkan 13

#42 » 12:52:58, 15-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

körde också tgb20 i lumpen... (I20 Borås) men har för mej att den hadde 1 förgasare... kan det finnas bägge varianterna?? i 164an var det ju alltid 2!!
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

Robban_C

#43 » 13:18:46, 15-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

20 var väl samma sak som 13 men med större skåp?
Eller cyklar jag nu?
Jag undrar om inte 20 var bas för "fältambulanserna" eller vad dom nu kallades?

Vi körde 11, 13 och några gamla galtar, 9xx nånting. 938/939?
Och så körde vi "civila" lastbilar (fast i grön målning). Minns inte men nån sorts Volvo från sent 70-tal tror jag det var.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

håkan 13

#44 » 13:30:35, 15-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

jodå!!! 11, 13, och 20 är ungefär samma... men 11an är ju kortare och med 4 hjul. 13 är som en 11 men längre och med 6 hjul!! 20 som egentligen heter 21 eller 22 har flak... men samma ram som 13... 22an har ett skåp närmast hytten och kortare flak med bänkar!! medan 21an har flak med bänkar hela vägen... såvitt jag minns!! ;-) det är ju några år sen... och så satt det en gummislang mellan förarhytt och flak som man kunde prata igenom!!!
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

jörgen.ottosson

#45 » 13:42:05, 15-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:.....Jag undrar om inte 20 var bas för "fältambulanserna" eller vad dom nu kallades?....


.....men bara en kort cykeltur....Abbulanserna heter TGB1314 ( är en TGB13 med skåp, 20-blarna har längre hjulbas)
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till Militärfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se