Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarSpecialkategorierBrandfordon

Brandpump Magirus Goliath III

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera brandfordon (lastbilar) här

Håkanjohansson (trådstartaren)

#1 » 11:57:44, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag kan komma över en brandpump Magirus Goliath 3 från 1940.
Den står inomhus och har inte varit igång på över 50 år gissar jag.

Finns det någon som vet något om en sån pump eller kan hjälpa mig vart jag kan vända mig för att få information?
mvh Håkan

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Håkanjohansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:10:39, 16-01-2017
Ort: Blekinge
Sverige

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


magirus

#2 » 11:58:43, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild på motorn :mon:
Pirat, en buse i skogen

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magirus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:18:00, 21-08-2012
Ort: Magirusland, Norra Jämtlands Pärla
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: 1952 Magirus-Deutz S 3500
MF 165
Hemek Pirat
Il Compressore/Atlas Diesel Air Compressor C2 DKV

Ivar Risslén

#3 » 14:02:34, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här finns det nog några som vet lite om de pumparna. http://www.feuerwehr-bengel.de/index.ph ... wehrpumpen
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Håkanjohansson (trådstartaren)

#4 » 17:03:54, 18-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen.
Nu har jag börjat på att fixa med motorpumpen.
Jag har mätt upp och konstaterat att magnetapparaten är trasig.
Jag mäter på sekundärlindningen och får ingen kontakt. Verkar som den är kass.
Sen vet jag inte hur det står till med kondensator och magnet.
Vart kan jag vända mig för att få den renoverad?
Kan man få tag i någon begagnad?

Den är stämplad med:
Bosch Germany
FF2A
RS 285

Jag har satt in bilder på motorpumpen och magnetapparaten.
mvh
Håkan
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Håkanjohansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:10:39, 16-01-2017
Ort: Blekinge
Sverige

torbjorn_forsman

#5 » 21:57:27, 18-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Högspänningslindningen är förmodligen rätt högohmig (storleksordning 5 - 20 kohm). Om du mäter med en digitalmultimeter ställd i "pip"-läge eller på lägsta ohm-området, så kommer det förmodligen att se ut som avbrott även om lindningen är hel.

Vet du hur den ska vara kopplad? Är det en enda lindning som ligger mellan de båda tändkabelanslutningarna, eller är det två lindningar (från vardera tändkabelanslutningen till jord)?

Liknande tändmagneter var på sin tid vanliga på allehanda tvåcylindriga motorer (t ex båtmotorer). Det är inte ovanligt att man kan hitta dem i osorterade lådor på veteranmarknader etc, om man håller ögonen öppna. I Sverige (närmare bestämt Åmål) tillverkade SEM tändmagneter som direkt kunde ersätta Bosch.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Håkanjohansson (trådstartaren)

#6 » 22:09:56, 18-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Tack för tipsen.
Jag hade mätinstrumentet inställt på 20 kohm-området när jag mätte.
Jag vet inte hur många lindningar det är.
mvh
Håkan
Håkanjohansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:10:39, 16-01-2017
Ort: Blekinge
Sverige

torbjorn_forsman

#7 » 22:11:50, 18-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ev kan det finnas ett gnistgap i serie med sekundärlindningen, som inte är något hinder för högspänningen men som däremot gör att det verkar som avbrott när man ohmmäter.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#8 » 22:24:53, 18-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gamla magneter kan man behöva ommagnitisera, dom blir svaga över tid, går att ruska liv i dom igen
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till Brandfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates