SamlingstrÄdar

Nyheter rörande detta forum och service-sajten generellt.
AnvÀndarens profilbild
Holger
Webmaster
Webmaster
AnvÀndarens egna Àmnen
ExpertomrÄde: Drift av forum
Sverige

Re: SamlingstrÄdar

InlĂ€gg av Holger  (trĂ„dstartaren) »

Den tillÄter inte mer Àn det som finns. Allt annat (nytt/dÀrutöver) Àr custom/anpassat.

Har du provat den avancerade sökningen?
Du har en mÀngd möjligheter!
Du kan söka efter nyckelord, samtidigt efter författaren och du kan sortera resultatet alfabetiskt efter Àmnesrubrik. OCH du kan begrÀnsa sökningen till valda kategorier.

Bild
Göran Ekman
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840. Cat 301.8C
Sverige

InlĂ€gg av Göran Ekman »

Jag tycker att det Àr klurigt att finna rÀtt ord för det man letar efter, men dÀr finns det ingen digital hjÀlp att fÄ.
Ibland brukar jag titta pĂ„ mina egna trĂ„dar. Blir rĂ€tt ofta kĂ€nslan ” att ojdĂ„ har jag skrivit det dĂ€r”.
För egen del har jag inte provat avancerad sökning.
Göran i Björnarbo
TillfÀlligt pÄ banan
Michael Meier
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av Michael Meier »

Detta fÄr jag som svar pÄ sökning med "5hk"

Bild
/Michael M
AnvÀndarens profilbild
atlashjul
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)
Sverige

InlĂ€gg av atlashjul »

SÀkert ett feltramp. Men nÀr det gÀller egna trÄdar, "finns ju en knapp" men dÀr À ju alla! trÄdar som man ev kommenterat. En knapp för sina "egen producerade" trÄdar saknar jag iafa , Möjligt att det Àr mögel i minnesbanken pÄ mig, och att en normal person minns allt som de plitat ner hÀr Ä dÀr i olika fack. Jag mÄste ju iafa leta lÀnge ibland om jag vill finna nÄgon egen trÄd, Ä vissa gÄnger skiter man i det helt enkelt.
AnvÀndarens profilbild
bonnen513
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 sÄld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt pÄ is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2
Sverige

InlĂ€gg av bonnen513 »

klickade pÄ din profil och dÀr ser man ju listan med 26 egna trÄdar och sÄ finns ju Àven listan med alla dina inlÀgg
AnvÀndarens profilbild
Holger
Webmaster
Webmaster
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

atlashjul skrev:SÀkert ett feltramp. Men nÀr det gÀller egna trÄdar, "finns ju en knapp" men dÀr À ju alla! trÄdar som man ev kommenterat. En knapp för sina "egen producerade" trÄdar saknar jag iafa , Möjligt att det Àr mögel i minnesbanken pÄ mig, och att en normal person minns allt som de plitat ner hÀr Ä dÀr i olika fack. Jag mÄste ju iafa leta lÀnge ibland om jag vill finna nÄgon egen trÄd, Ä vissa gÄnger skiter man i det helt enkelt.
Egna TRÅDAR, dvs trĂ„dar du SJÄLV har STARTAT hittar du med lĂ€nken i din profil:

Bild

Egna INLÄGG, dvs trĂ„dar som du har svarat i SAMT egna trĂ„dar hittar du med lĂ€nken över den gulmarkerade.
AnvÀndarens profilbild
Holger
Webmaster
Webmaster
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Michael Meier skrev:Detta fÄr jag som svar pÄ sökning med "5hk"

Bild
Nja, författare: dc_lindberg OCH sökord: 5hk
AnvÀndarens profilbild
atlashjul
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av atlashjul »

bonnen513 skrev:klickade pÄ din profil och dÀr ser man ju listan med 26 egna trÄdar och sÄ finns ju Àven listan med alla dina inlÀgg

Inte klickat pÄ min egen profilbild pÄ minnesbara tider, dÄ denna inte finns pÄ min "maskinisten startsidan" som jag har som startsida. SÄ inte konstig jag aldrig sett det dÀr, MÄste ju va inne pÄ en trÄd som man kommenterat för Ä komma in pÄ den profilen dÄ,,, För jag har inte sett den profilsidan nÄgonstans annars.
AnvÀndarens profilbild
Holger
Webmaster
Webmaster
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

LÀnken finns pÄ Maskinistens startsida ocksÄ, dÀr Àr en lista med medlemmar som f.n. Àr online, dÀr finns du ocksÄ med ;-)
AnvÀndarens profilbild
dc_lindberg
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar pÄ Maskinisten:
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Senaste besöket:
mÄn 10 dec 2007, 14:11
Sverige

InlĂ€gg av dc_lindberg »

Det var en imponerande god -trÀffsÀkerhet- MM och Holger.
För att lyckas med den krÀv mer Àn lovligt av anvÀndaren dock...

Bara en fel-trÀff, 3.5hk Àr inte 5hk.

Bra. DÄ Àr "spelreglerna" inringade.
Hur gör man med dessa för att förenkla/förbÀttra/optimera de önskade sökfunktionerna?
Kan man lÀgga dem i olika blad/fönster för bÀttre överskÄdlighet/förstÄelse?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
AnvÀndarens profilbild
Holger
Webmaster
Webmaster
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

atlashjul skrev:
bonnen513 skrev:klickade pÄ din profil och dÀr ser man ju listan med 26 egna trÄdar och sÄ finns ju Àven listan med alla dina inlÀgg

Inte klickat pÄ min egen profilbild pÄ minnesbara tider, dÄ denna inte finns pÄ min "maskinisten startsidan" som jag har som startsida. SÄ inte konstig jag aldrig sett det dÀr, MÄste ju va inne pÄ en trÄd som man kommenterat för Ä komma in pÄ den profilen dÄ,,, För jag har inte sett den profilsidan nÄgonstans annars.
Nu kan du klicka pÄ "Kontrollpanel", jag har lagt till lÀnken pÄ startsidan dÀr.
ucp.php

EDIT: NÄ, det funkade INTE!
AnvÀndarens profilbild
atlashjul
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av atlashjul »

Holger skrev:
atlashjul skrev:

Nu kan du klicka pÄ "Kontrollpanel", jag har lagt till lÀnken pÄ startsidan dÀr.
ucp.php

EDIT: NÄ, det funkade INTE!

Du behöver inte lÀgga en massa hackerjobb för min skull :eek:
Michael Meier
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av Michael Meier »

dc_lindberg skrev: .... Hur gör man med dessa för att förenkla/förbÀttra/optimera de önskade sökfunktionerna?
Kan man lÀgga dem i olika blad/fönster för bÀttre överskÄdlighet/förstÄelse?
Beskriv lite annorlunda, Jag inte riktigt förstÄ vad du far efter.

Det dÀr sökte jag under dina trÄdar med pÄ EN sida
/Michael M
AnvÀndarens profilbild
dc_lindberg
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar pÄ Maskinisten:
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Senaste besöket:
mÄn 10 dec 2007, 14:11
Sverige

InlĂ€gg av dc_lindberg »

Ok MM. Jag hoppade ett par led. Det blev otydligt för annan.

Holger visade att begrÀnsningarna i Maskinistens plattform Àr nÄdda.
Det gÄr inte att ordna med att kunna fÄ ens egen eller hela Maskinstens gruppder av eller ens samtliga trÄdar listade i alfabetisk ordning.
Jmf medlemsregisteret.
Det Àr en begrÀnsning "spel regel".
DÀrmed var den frÄgan slÀppt. FrÄgan stÀlld. Svar erhÄllet. Utagerad.

Den andra frÄgan gÀllde nÀr man som medlem, eller besökare, söker efter information.
Ett av mina exempel Àr "fÀrg som Àr lÀmplig för att mÄla maskiner med". Den finns som "maskinfÀrg", "enkomponents" tvÄkomponentes" "metall fÀrg" m.fl. osv
Jag lÀnkade ihop de trÄdar jag hittade i Àmnet, som du sÀkert minns (slÀde till panna/Baxi , och pirrvagn).
Exemplet om 5hk gÀllde en annan form av sökning om info. NÀr det gÀller B&S sÄ Àr vÀl den primÀra sökningen "briggs och stratton", men en del söker man hellre pÄ antal hk. Det finns mycket skrivet om smÄ motorer - men att "hitta rÀtt" Àr knepigt! Senaste aktiva trÄden Briggs Intek misstÀnder-baktÀnder innehÄller helt unik kunskap om B&S motorer generellt sett - hur att komma Ät den kunskapen vid allmÀn sökning vid sökfunktionen?
FrÄgan blir tu delad:
- allmÀnna sökfunktionen för att hitta i Maskinistens samlade texter
- hur att bÀttre formulera sig i inlagor för att Maskinistens sökfunktion skall -hitta- inlaga/info
Kanske Àr det som med registret över trÄdar - en plattformsbegrÀnsning?

GÀllande att stycka av och skapa tydligare trÄdar, sÄ har jag vÀl kanske bett moderator om det kring 10ggr(?) sedan jag blev medlem. Jag har bett moderator om att koppla samma trÄdar som Àr samma Àmne vid kanske 5(?) tillfÀllen.
Det Àr fÄ mÀnniskor förunnat att verkligen kunna hÄlla sig till Àmnet, bÄde "ute i verkliga livet" och som Maskinist. NÀr en dra ivÀg sÄ Àr det lÀtt att allt för mÄnga andra hakar pÄ o vips Àr Àmnet ett minne blott och ingen har en aning om den ursprungliga frÄgan/Àmnet. För detta har "back to topic" som anvÀnds allt mer sÀllan.
Holgers frÄga (önskan?) var att vi mÄ hjÀlpas Ät att söka begrÀnsa trÄdars grÀnslösa expansion, för ingen kan (eller orkar) lÀsa igenom trÄdar dÀr det ursprungliga temat Àr x-Är tillbaka i tiden och det sedan dess varit en utveckling av trÄd i alla olika riktningar...(jo dÄ nog F kastar -jag- sten i glashus dÀr alltid! - samtidigt som jag funderat över hur att stycka upp och snygga till mina egna trÄdar som -spÄrat ur-).

Jag hade hoppats pÄ att det skulle kunna gÄ att fÄ ett sökregister pÄ trÄd rubriker. Det skulle stimulera till "att hÄlla sig till Àmnet" (de av oss som Àr unga nog att minnas den riktiga "PÄ Minuten" med Lennart Svahn, Stig JÀrrel, Montas Eriksson, Margareta Krok, m.fl. - vet hur svÄrt Àven de hade "att hÄlla sig till Àmnet"). Nu lÄter det sig inte göras pga plattformens begrÀnsningar, sÄ hur kan vi dÄ gÄ tillvÀga?
NÀr nya trÄdar startas (av lÀttja/lathet) sÄ Àr det ett tecken pÄ att den info som söks Àr för svÄr att hitta - vad kan man gör för att göra sökande och finnande lÀttare? Ett Äterkommande omrÄde för detta Àr "generatorn har slutat ladda". Det finns sÄ otroligt mycket skrivet om generatorer pÄ Maskinisten och med sÄdant kunskaps djup att maskinisten Àr ett uppslagsverk pÄ det omrÄdet. Maskinisten har material för att ge ut en hel bok i Àmnet! Och Àndock startas hela tiden nya trÄdar med "min generator har slutat ladda"... (jag Àr sÀkert inte ett dugg bÀttre sjÀlv i andra Àmnen!)

SÄ MM - jag hade redan slÀppt den frÄgan/vinklingen och var över pÄ den andra frÄgan.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
AnvÀndarens profilbild
Holger
Webmaster
Webmaster
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

dc_lindberg skrev:Holger visade att begrÀnsningarna i Maskinistens plattform Àr nÄdda.
Det gÄr inte att ordna med att kunna fÄ ens egen eller hela Maskinstens gruppder av eller ens samtliga trÄdar listade i alfabetisk ordning.
Det dÀr har jag fortfarande inte fattat. Jag har ju visat ATT det gÄr!
Visa alla inlÀgg pÄ en sida

ÅtergĂ„ till "Nyheter"