Jahopp kanppt hinner det börja töa i blå hallen förren man kastar sej över nästa projekt.
I vänster ringhörna en Volvo F611 med kran, flak och grill. Rostad och krockad.
I höger ringhörna en fräsch Volvo F613 utan påbyggnad.
Första helgen, släpper (läs kapar) loss flaket o lyfter upp det på grusbilen (se annan tråd) Renovering av hytt F613
Andra helgen, så gott det nu går o komma åt så smorde jag motorn på 613 bilen, genom ventilerna sprutade jag in varm motorolja innan jag för handkraft drog motorn tre varv. Innan detta hade jag dränerat tank o bytt bränsle filter samt motorolja.
Luftningen gick som en dans och första starten gick som en dröm, motorvärmare i tre timmar, en dutt varm olja i varje cylinder. Vrida på nyckeln och på 3-4 sekunder gick den igång. Bilen har stått sen Mars 2007.
I söndags provade jag o kallstarta den, förvärmde 20 sekunder (ja, jag har läst tråden) o på 5-6 sekunder gick den på alla sex \o/
Så ikväll blev det o städa flaket med vinkelslipen, asså varför skall man skruva fast saker på flak när man har pinnsvets.... *bönner* 0o
Skall lämna hela flaket till Korrotionsteknik i stenungsund för bläster o målning. Men först får nog isen försvinna från uppförsbacken för grusbilen är lite hal
Morgonkvällen program är att plocka isär kranen o lyfta del för del till bläster högen. Skall även försöka hitta någon i Göteborgs trakten som renoverar cylindrarna, utskjut o huvudcylindern har gravrost typ..
Bilder kommer när jag har dagsljus o fota i.
//Johan