Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Hur fungerar avlastningsventilen Atlas Copco LE 7

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Kronixz (trådstartaren)

#1 » 13:16:26, 03-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom över ett kompressorblock för en billig peng. Det har sitter en hydraulmotor på det i stället för elmotor och nu ska jag montera elmotor tänkte jag.

På min andra kompressor sitter det en avlastningsventil i tryckstömbrytaren men på denna LE7 verkar detta vara styrt pneumatiskt på något sätt. Det sitter vad jag antar är en backventil med avlastningsfunktion som sista komponent innan luften går ner i tanken.

Se bifogad bild. Övre vänster är tryck från cylindrarna. Nedre vänster går till tanken. Slangen på höger sida är "pysen" som är kopplad till luftfiltret/ljuddämparen. Sedan är det två mindre nipplar (inget rör monterat) som jag antar är till styrningen av avlastningen. Var kan jag hitta info om hur detta ska kopplas?


Bild

Hydraulmotorn har jag ingen användning för. Startar en tråd om vad den kan göra för nytta här:

[Allmänt] Okänd hydraulmotor, pris?
Kronixz
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:59:18, 03-03-2016
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


robin.gustavsson

#2 » 20:31:49, 09-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyfter den här tråden istället för att starta en ny, misstycker ts får väl han protestera.
Kan väl hjälpa ts också om han inte redan löst det.

Har släpat hem en likadan, fast eldriven som det är problem med avlastningen på. Min är ombyggd så den slår av motorn när trycket är uppe. Och yd start. På dom två små anslutningarna till höger sitter det två små slangar som sitter ihop vid en magnetventil. Har setat en till slang med ett t vid magneten som gått någonstans men som är bortrationaliserad.

Under uppstarten(y läget?) så är magnetventilen strömlös och när den slår om till d så matas den med ström.
Antar att det är först då det är tänkt att den ska bygga tryck.

Men som det är nu så funkar inte magnetventilen, ström får den som den ska men den slår inte till. Bygger alltså inget tryck. Kopplar jag lös slangarna så börjar den ladda.

Tänker jag rätt ska det alltså vara en NC ventil dit, öppnas när den ska ladda och stängd för rundpumpning? Märkningen på ventilen ger inte mycket att gå på. Å gå på original listor ger väl inget då det där ser väldigt hemmasnickrat ut. Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190209/fcc324ec101c078c69c41535bfc05f83.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190209/7372401450cf7fdeab0b2869b5e4c2f3.jpg


Skickat från min F5321 via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

BM425

#3 » 20:51:56, 09-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har för mig att LE7 kunde köras med ventilavlastad drift och med start o stopp. Man kunde välja beroende på hur mycket tryckluft som användes.

Just den ventilen är ett sorgeämne då kondens gör att det rostar inuti, där finns brickor/ventiler som är av stål samt ett grovfilter av stål.

Enklast är nog att skaffa en ny avlastningsventil kombinerad till o frånslag.

Bygger det inget tryck alls får du kolla ventilerna i själva kompressorn också.

Atlas Copco LE/LT/LF kompressor instruktionsbok

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Det omöjliga fixar en maskinist på en kväll.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Michael Meier

#4 » 21:02:32, 09-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har den där kompressorn vart i drift med denna fotmotor?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

robin.gustavsson

#5 » 21:07:36, 09-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Jag har för mig att LE7 kunde köras med ventilavlastad drift och med start o stopp. Man kunde välja beroende på hur mycket tryckluft som användes.

Just den ventilen är ett sorgeämne då kondens gör att det rostar inuti, där finns brickor/ventiler som är av stål samt ett grovfilter av stål.

Enklast är nog att skaffa en ny avlastningsventil kombinerad till o frånslag.

Bygger det inget tryck alls får du kolla ventilerna i själva kompressorn också.

Atlas Copco LE/LT/LF kompressor instruktionsbok

Anders
Börjar med att fixa en ny magnetventil så får vi se sen om det funkar. Inte många kronor det handlar om.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

robin.gustavsson

#6 » 21:13:19, 09-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Har den där kompressorn vart i drift med denna fotmotor?
Ja. Det kom på tal i tråden om små frågor att dom här inte funka att bygga om på det här viset. Men den här har uppenbarligen funkat. Farsan har haft den i minst 25 år på det här viset och nån annan innan det som byggt om den. När det var vet jag inte.

Elmotorn sitter stumt monterad och kompressorn på gummikuddar och sen nån knepig koppling därimellan som tillåter en hel del flex.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

Michael Meier

#7 » 07:41:16, 10-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det ser onekligen ut som ett vinnande koncept.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Skru'are

#8 » 12:42:55, 10-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robin
Nedre vänstra till tank. Det är ett pulserande tryck i den, så sätt den nedre blå till en annan anslutning till tanken, så att du får utjämnat tryck.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

robin.gustavsson

#9 » 18:18:15, 10-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Robin
Nedre vänstra till tank. Det är ett pulserande tryck i den, så sätt den nedre blå till en annan anslutning till tanken, så att du får utjämnat tryck.
Okej det kan jag göra. Är gjort så med tillslaget till motorn så kan ta luft därifrån. Ang magnetventilen så antar jag att det måste till nån habrovink mellan ventil och avlastare så trycket där kan försvinna på något vis. Snabblossningsventil? Kan de funka?

Skickat från min F5321 via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

robin.gustavsson

#10 » 14:17:56, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Farsan rota lite i hyllorna och hitta en hel spole, fick modifieras lite innan det passade den gamla ventilen. Provade och skruva ihop och nu funkar den. Tvätta av lite och byta olja, visst borde väl vanlig kompressor olja duga? Atlas copco rekommenderar nån pon? Olja.

Sen är frågan vad man ska köra för tryck, nu går den 8,5-6,5. Högre vågar jag inte gå med den tanken jag har. Men hur lågt kan man släppa ner det?

Har beställt ny regulator mm så kommer ställa ut till förbrukare där.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

Skru'are

#11 » 15:06:45, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Michael Meier

#12 » 18:54:51, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad tänkte du på när du skriver hur lågt du kan ställa trycket ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

robin.gustavsson

#13 » 19:19:07, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Vad tänkte du på när du skriver hur lågt du kan ställa trycket ?
Tillslagstrycket på kompressorn. Alltså när den ska börja ladda igen. Tänker på vilket minsta tryck som krävs för mutterknack, slip mm. Farsan hade haft den ställd max 8,5 och sen slog den igång igen vid 7,5. Tycker det blir onödigt mycket av och på för kompressorn då.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates