Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Koppla ihop två kompressorer

63 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Mattias Petterson

#16 » 20:31:11, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skönt att slippa luftslangen också, elsladden brukar vara mer följsam.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar



RD350

#17 » 07:46:45, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du en gång gått över till eldrivna slipmaskiner vill du aldrig se en tryckluftsdriven igen! Mycket tystare, mindre vibrationer och ska vara biligare att driva jämfört med tryckluft. Dock kostar de en slant men vid daglig användning är det värt kostnaden.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

senmathal (trådstartaren)

#18 » 08:29:00, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det tips på någon prisvärd maskin. För min del är det väl motsatsen till daglig användning egentligen men samtidigt kommer hela bilar att slipas inför lack någon gång ibland. Hat sett Mirkas maskin som annonserar på många billackeringssidor men det kanske finns fler.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

wol

#19 » 12:00:32, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har provat att koppla i hop två kompressorer med en slang mellan några lediga uttag. En 2hk med 24 liters tank och en 3hk med 50 liters tank och det blev så att den lilla startade före den stora och när den stora stannade så fick den lilla kämpa ett tag för att bygga upp det sista trycket. När man tog ut luft så startade oftast bara den lilla som då fick fylla båda tankarna det var bara när man förbrukade mycket luft som båda startade. Problemet var ju att tryckregulatorerna inte jobbade på exakt samma tryck så jag tycker inte att det funkade så bra som ja hade önskat.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

torbjorn_forsman

#20 » 12:34:34, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man sådana problem, så går det ju att justera tryckströmbrytarna så att var och en av dem får det till- resp frånslagstryck man vill ha.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

senmathal (trådstartaren)

#21 » 15:07:49, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar tryckströmbrytarna vara justerbara rent allmänt?

Ett annat alternativ vore kanske att styra båda kompressorerna med samma tryckströmbrytare men då blir det ju knepigare om man dels vill ha dom på olika faser och dels om man vill ha den ena portabel. Men det finns säkert lösningar på det också med hjälp av ett relä av något slag.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

torbjorn_forsman

#22 » 16:09:34, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det brukar finnas inställningsmöjligheter i dem. Kan se lite olika ut på olika modeller, men ofta är det en justerskruv för att ställa in skillnaden mellan till- och frånslagstryck och en annan som påverkar båda trycken i samma riktning. Tar man av kåpan och studerar hur mekanismen är gjord så brukar det gå att komma underfund med vilken skruv som är vilken.

Apropå el- kontra tryckluftdrivna maskiner, så finns det en tumregel som säger att 100 W motoreffekt på en eldriven maskin motsvaras av en tryckluftdriven maskin med en luftförbrukning som kräver en kompressor på 1 hk. Det är mycket mer energieffektivt att använda elenergin direkt än att gå omvägen via tryckluft.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wol

#23 » 20:34:12, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På dom som jag har så går det att ställa trycket som slår ifrån men inte starttrycket jag lyckades inte klura ut hur man skulle göra men det kanske går att justera.
Det blir nog svårt att justera dom exakt lika en tanke jag har haft är att bara använda en tryckregulator för att styra bägge kompressorerna men hur man skall koppla ihop dom då det har jag inga kunskaper om och att dom måste köras på två olika faser kanske förvårar det ytterligare men det går säkert att lösa. Men det måste ju samtidigt gå smidigt att koppla isär dom så jag kan ta med kompressorn.
Jag tror att det hade varit bättre att bara skaffat en extra trycktank att koppla till vid dom tillfällena då jag behöver mycket luft.

Det var inte meningen från början att köra dom samtidigt det var så att den lilla fick jag för den hade vält och gått en tid liggande på sidan sedan funkade den inte. Jag tänkte bara använda tanken som en bärbar tank som man kunde fylla och ta med för pumpa ett tomt hjul mm och som en extratank till den stora. När jag skulle skrota bort allt onödigt så var jag lite nyfiken på hur den såg ut inuti och luftfiltret hade gått sönder när den välte så den hade sugit i sig en del sågspån som i sin tur hade fastnat i ventilerna. Efter en rengöring inuti och lite ny olja och ett nytt luftfilter så fick jag den att funka.
Det var då som tanken slog mig hur skulle det funka att köra dom samtidigt med en slang emellan så det var ju bara att prova.
Senast redigerad av wol 20:40:21, 05-08-2021, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

torbjorn_forsman

#24 » 20:38:24, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man ska använda en tryckströmbrytare för två enfaskompressorer så är det väl enklast att ta en trepolig sådan, och låta den bryta nollan och två faser. Fördela efter tryckströmbrytaren ut nolla och en fas till vardera kompressorn. Kompressorernas egna tryckströmbrytare kan få sitta kvar men ställda på något högre frånslagstryck, så har man med sig dem om man tar med en kompressor någon annanstans.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

senmathal (trådstartaren)

#25 » 20:08:17, 02-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag dök idag på en Atlas Copco kompressor som var till salu men tyvärr tog jag inga bilder och kommer inte riktigt ihåg vad den hette. Kompressorn var inbytt från någon skola och nuvarande ägare hade inte ens startat den utan den hade stått varmt till några år. Till det yttre såg den i stort sett ny ut. Jag tyckte att han sa KE7 men det stämmer dåligt med bilder då jag Googlat. LE7 stämmer bättre med hur den såg ut och den liknar den i länken här. https://www.atlascopco.com/sv-se/compre ... ompressors

Kompressorn var direktdriven med en motor var märkt med både 4 Kw och 4,8 Kw. Vet inte hur det ska tolkas men gissar att det motsvarar 5,5 hk. Gissar att tanken kan ha varit på 250 liter.

Är 8000:- ett vettigt pris för den?

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

torbjorn_forsman

#26 » 20:35:52, 02-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beträffande den dubbla effektmärkningen på motorn kan det tänkas att motorn ska kunna köras med två olika nätfrekvenser (t ex 50 resp 60 Hz), och att olika märkeffekter gäller för respektive frekvens.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

senmathal (trådstartaren)

#27 » 20:59:28, 02-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sär här ser märkskylten ut och helt riktigt så är det två olika frekvenser som gör skillnaden. Så då är det 4 kW som gäller. Han nämnde något om att motorn gick kontinuerligt men att kompressorn frikopplades istället när trycket var uppnått. Har för mig jag läst något om att elmotorer slits mest i startögonblicket. Kan det ligga något i det? Man slipper väl även den höga startströmmen varje gång den slår till.

Bild

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Stridis2

#28 » 21:05:14, 02-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En frihjulande kompressor är bra när man förbrukar mycket luft, t.ex. vid blästring, eller vid mycket små luftuttag. Då kör man upp tryck i tanken och stänger sedan av kompressorn.
En kompressor med tryckströmbrytare är bra vid medelmåttig luftförbrukning. Då startar den när det behövs men står avstängd i kanske en halvtimme i taget. Nackdelen med detta är att man kan glömma slå av kompressorn när man lämnar verkstaden, och om man då inte är där på flera dagar (veckor, månader?) så blir det både dyrt och onödigt slitage.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

torbjorn_forsman

#29 » 21:11:40, 02-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom motorn ska gå D-kopplad vid spänningar omkring 400 V, så antar jag att den är tänkt att startas med Y/D-start. Och manuell Y/D är svår att kombinera med en tryckströmbrytare som ska starta och stoppa motorn automatiskt, då skulle det krävas tidrelä eller strömkännande relä mm för att lösa den uppgiften. Då är det, eller var åtminstone på den tiden, enklare att låta motorn gå hela tiden och avlasta kompressorn med en avlastningsventil då den inte behöver leverera luft (på samma sätt som t ex kompressorn till tryckluftbromsarna på en lastbil).
Nackdelen med den lösningen är dock högre energiförbrukning, vilket speciellt märks om man har kompressorn igång hela dagarna men relativt sällan tar ut luft. Motorns och kompressorns tomgångsförluster kommer ju att kosta energiförbrukning från elnätet även då avlastningsventilen har öppnat.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

senmathal (trådstartaren)

#30 » 21:24:44, 02-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kompressorn är tänkt för gammelbilsrenovering på fritiden och kommer inte gå kontinuerligt på dagarna. Jag slår på den då jag behöver den och slår sedan av den. Till småjobb kan jag använda min lilla kompressor. Fördelen med att den går hela tiden är att jag hör den och kommer ihåg att slå av den. Det jag är lite rädd för när det gäller kompressor är att en slang ska lossna när jag inte är i garaget så den går tills jag kommer hem när jag åker bort till exempel.

Men vad tror ni, är det ett bra köp såvitt den är i bra skick vilket jag har all anledning att tro. Det går säkert att hitta billigare men då jag kollat auktioner har mer slitna liknande gått för dom pengarna. Alltså slitna till utsidan då. Får för mig att en Atlas Copco räcker livet ut för en 60 åring som mekar gamla bilar på fritiden.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se