Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Bygga traktordriven kompressor

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera kompressorer och tryckluft här

mixter (trådstartaren)

#1 » 11:52:31, 21-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
funderar på att bygga om en kompressor som jag har stående till traktordrift. kompressorn som jag har är en atlascopco VT3-el där elmotorn är kaputt. min tanke är att köpa en vändlåda från wimer som växlar upp 1:2.7 för att få 1450rpm vid 540 rpm på traktorn. elmotorn som har drivit det hela är på 30 kw. max ut effekt på traktorns kraftutag är 32kw vid nominalt varvtal. 35mm axel. min fråga är hur påverkas moment och kraft m.m. när man växlar upp ett varvtal? något mer man måste tänka på? :klia: vill inte bygga nått som tar livet av kraftutaget på traktorn. lådan som jag har tittat på klarar 100kw så där är det ingen fara. så vitt jag kan förstå så har kompressorn alltid gått med samma varvtal och endast lastat av och på beroende på luftförbrukningen, så min tanke är att köra upp varvet till 540 rpm och sedan leva med varvtals sänkningen som blir när kompressorn lastar på. lite synpunkter och räknehjälp med detta vore inte dumt :smile:
mixter
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:18, 13-11-2008
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 305 MF 135



Ralle

#2 » 13:46:54, 21-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

mixter skrev:min fråga är hur påverkas moment och kraft m.m. när man växlar upp ett varvtal?

Om man bortser från förluster så växlas momentet upp/ner i samma förhållande som varvtalet.
Växlar du upp varvtalet till det dubbla får du halva momentet.
Effekten förblir oförändrad.
Men som sagt, det förekommer ju alltid förluster i en kuggväxel, så det blir ju lite mindre, men inte jättemycket.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

daniel.h

#3 » 13:58:08, 21-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som en dyr växellåda.
Ett billigt alternativ skulle kunna vara att använda växellådan
från en lastbil och vända den så den växlar upp.
En stor fördel med lastbilslådan är att om du inte behöver
så mycket luft kan du välja en växel som inte växlar upp så mycket
och på så sätt skona traktorn.

Antar att det är en tvåstegskompressor, vet inte riktigt om dom
måste gå på rätt håll, men ökar man volymen mellan cylindrarna så borde
det inte spela någon roll vilket håll den går på, om där är smörjpump så
får man lösa det på något vis.
daniel.h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:31, 17-08-2007
Ort: skåne

bangt

#4 » 14:06:06, 21-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

annars går det med remmar,så funkar det på vår traktorkomp,om du kan köra den båda vägar :grin:
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

mixter (trådstartaren)

#5 » 17:41:03, 21-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är en två stegs kolvkompressor, och jag måste ändra rotationsriktningen för att oljepumpen skall fungera. kompressorn ger 3 m3/ min och jag hade tänkt ha den till att driva en bergborrmaskin, kommer inte i håg exakt men jag har för mig att borren drar närmare 2 m3/min när man kör för fullt. det där med kilrep har jag tänkt på, men eftersom jag hade tänkt att kompressorn skulle få vara kvar på vagnen som den är monterad på så blir det så lång axel med flera vinklar och knutar innan jag är framme så att säga, det är det här med rotationsriktningen som stökar till det hela :sad: . det jag hade tänkt mig var att skruva loss kompressordelen från underredet och vända det så jag får axeln på kompressorn mot traktorn sedan använda sprängkåpan som satt mellan kompressorn och el-motorn och göra en adapterplatta mellan vändlådan och kåpan så att jag kan skruva i hop det hela som ett paket och ha en kort kraftöverföringsaxel för att länka i hop växellådan med kompressorn. sedan skulle jag i princip kunna använda en rejäl kraftöverförings axel och sätta mellan traktorn och växellådan och så skulle det hela vara klart. en sådan här låda var tanken att jag skulle ha i mellan http://www.mamut.net/weimer/subdet26.htm :back_to: åter till det här med moment som jag inte riktigt begriper hur det fungerar, men har jag för stått det hela rätt om jag säger att jag mellan lådan och kompressorn får ett lägre moment 30kw/1450rpm än jag får mellan traktor och låda 30kw/540rpm. tittar jag i traktorns instruktionsbok så ska ju kraftutaget klara 32kw/540rpm kan jag då utifrån detta anta att grejorna håller förutsatt att jag startar det hela någorlunda mjukt?
mixter
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:18, 13-11-2008
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 305 MF 135

Mikael.Johansson

#6 » 18:12:29, 21-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker det borde hålla, bara du fäster lådan ordentligt.
När det tar emot vill ju även lådan vrida sig.

Det är väl så att ju högra varv man kör en växellåda med desto högre vridmoment klarar den.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Ralle

#7 » 18:30:05, 21-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael.Johansson skrev:Det är väl så att ju högra varv man kör en växellåda med desto högre vridmoment klarar den.

Hur menar du?
En växellåda klarar ett viss moment oavsett vilket varvtal du kör den på.
Däremot man man ju växla upp varvtalet för att få ner momentet, och sen växla ner varvet (och upp momentet) efteråt för att en växellåda (eller axel, eller "nåt") inte ska behöva klara så högt moment. Effekten blir densamma genom hela.
Kanske var så du menade?
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

ja-bond77

#8 » 18:52:36, 21-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael.Johansson skrev:Det är väl så att ju högra varv man kör en växellåda med desto högre vridmoment klarar den.


Byt ut vridmoment mot effekt. :wink:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Robban_C

#9 » 18:54:46, 21-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

mixter skrev:... åter till det här med moment som jag inte riktigt begriper hur det fungerar, men har jag för stått det hela rätt om jag säger att jag mellan lådan och kompressorn får ett lägre moment 30kw/1450rpm än jag får mellan traktor och låda 30kw/540rpm. ...
Helt rätt. :thummar:

Kolla också vilket vridmoment du får, det står ju att lådan klarar 170 kpm (motsvarar grovt sett 1700 Nm).
Ta motorns vridmoment, räkna om till PTO:
Exempel:
Motorn ger 350 Nm vid 2000 rpm, PTO håller 540 rpm.
2000/540 = 3,7 ggr nedväxling i traktorn.
Det ger då 350 x 3,7 = 1296 Nm på PTO.
Du bör nog kolla detta också men peta in dina egna siffror.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

breheim

#10 » 18:58:54, 21-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Effekt = Vridmoment x vinkeländring

Uttryckt i SI-enheter:
(punkterna för att flytta nämnare och täljare till rätt position, blanksteg verkar vara förbjudna tecken.)


........................ Vridmoment (N*m) * 2 * Pi * Varvtal (rpm dvs varv/minut)
Effekt i kW = ------------------------------------------------------------
...................................... 60 000



60000 kommer av 60 s/min * 1000 (omvandling från Watt till kW)

(Med reservation för att jag inte dubbelkollat i formelsamling, fritt ur minne)

Därav följer att man bör ha koll på både tillåtet vridmoment och överförbar effekt när man väljer växellåda.

En fördubbling av varvtal ger generellt en fördubbling av överförd effekt.

[edit] Man ska inte surfa med flera fönster uppe, det hinner hända så mycket i trådarna... [edit]
breheim
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:00:12, 07-01-2008

Hansborg

#11 » 19:17:58, 21-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg rekomenderar :cool: Remdrift.
mjuk gång ,torissionsdämpande, bra även vid evnt haveri.
växla ner varvtalet lite. 32kw låter lite lite, om man tänker 10 % förlust?

länk till remskivor m.m. http://www.alfredssonsmaskin.com/index.htm

länk till beräkna effekt: http://www.mekanex.se/ber/se-effekt_vridmom.shtml

2 alternativ på axelmontering. Matematiken fritt ur "blå hallen" :mrgreen:
Bild
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Robban_C

#12 » 19:23:32, 21-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

breheim skrev:... [edit] Man ska inte surfa med flera fönster uppe, det hinner hända så mycket i trådarna... [edit]
:lmao: Så kan det vara ibland. :mrgreen:

Blanksteg/mellanslag:
Webbläsare tolkar alltid multipla blanktecken som ett enda. Därav att man måste hitta på andra lösningar för att få till det.
Ett sätt tror jag är att använda code (testar nu):
Kod: Markera allt
          Före detta var det 10 mellanslag på raken
Och här skriver vi texten direkt utan några mellanslag.

Ja, då ska vi se om det fungerar bättre.


Till ämnet:
Man har ju två saker som knäcker lådor:
Dels vridmoment, det bryter helt enkelt sönder lådan även om det går sakta.
Dels överförd effekt som förstör lådan genom att oljan till slut blir så varm att den slutar smörja. Detta uppstår främst vid höga varvtal kombinerat med någorlunda högt moment, härav att man bör kolla både vridmomentet och effekten.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Mikael.Johansson

#13 » 19:34:12, 21-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ralle skrev:En växellåda klarar ett viss moment oavsett vilket varvtal du kör den på.

ja-bond77 skrev:Byt ut vridmoment mot effekt. :wink:


Nja, det vet jag inte.
Jag syftade på att för att överföra ett givet vridmoment från A till B så kan man välja att köra med ett högre varvtal i stället för att dimensionera upp lådan.

Nm och rpm står som täljare och multipliceras med varandra.
t.ex. halvera Nm och dubblera rpm.

breheim skrev:........................ Vridmoment (N*m) * 2 * Pi * Varvtal (rpm dvs varv/minut)
Effekt i kW = ------------------------------------------------------------
...................................... 60 000
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

mixter (trådstartaren)

#14 » 20:17:40, 21-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här händer det saker må jag säga :thumme: tänkte att jag skulle förtydliga lite, växellådan är jag inte orolig för om den håller, utan det är ju det som jag inte kan påverka som jag funderar över dvs. att jag har 32 kw som kan lämnas på kraftutaget vid 540rpm samt att axeln in i traktorn är 35 mm. kort och gott så är jag orolig att pto axeln in i traktorn skall bli en polkagris när kompressorn lastar på, alternativt att det blir renstädat på kugg inne i själva traktorn, sedan så kommer kompressorn naturligtvis inte kräva 30 kw hela tiden, men vid start då den lastar på ,och då jag börjar ligga på max vad kompressorn klarar av så kommer det ju naturligtvis att kräva en del.

detta är dom data jag kan få fram ur instruktionsboken.
kraftutags max effekt kw/2350r/min.............................35
motorvarvtal(r/min)som motsvarar
kraftutagsvarvtalet 540r/min.................................1890
kraftutagets max effekt vid
nominalt varvtal .......................................................32
växlingsförhållande.............................................18/63(0.286)

motoreffekt KW DIN......................................39/2350
vridmoment Nm/r/min..................................195/1450
Senast redigerad av mixter 20:26:40, 21-02-2009, redigerad totalt 1 gång.
mixter
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:18, 13-11-2008
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 305 MF 135

Mikael.Johansson

#15 » 20:25:07, 21-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Traktorn och kraftuttaget på denna måste rimligen vara dimensionerat för att tåla 35kW.
Kan inte vara några problem där. På den sidan.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se