Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Atlas kompressor KT4RAS

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

UffeS (trådstartaren)

#1 » 16:23:19, 11-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Mitt första inlägg här.
Hittade hit när jag sökte kompressor för garaget och insåg att här finns stor kunskap.
Nu har en kompressor inhandlats nämligen en Atlas KT4ARS. En äldre pjäs som stått i ett gammalt el-ställverk. Vid provkörning lät den sisådär men gav luft i varje fall.
Riste o skaka, lät som den skulle dö ibland .... så en översyn är välbefogad vad jag fattat.

Så frågan är om någon här kan tala om vad jag köpt och vad jag bör gå igenom förutom att byta olja.
Skall tillägga att kunskapsnivån för kompressorer är begränsad.

/Uffe Svensson

Bild
UffeS
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:18:48, 11-10-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Charmilles D10 P25



dimorep

#2 » 19:24:00, 11-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen hit! :wave:

En riktigt gammal kompressor du kommit över, för redan 1956 byte Atlas Diesel namn till dagens Atlas Copco.

Något du absolut ska få kollat upp innan du använder den g:a klenoden är skicket på lufttanken (så att den inte är upprostad invändigt) samt att tryckreglering och inte minst säkerhetsventiler fungerar som de ska. Speciellt viktigt då det är en högtrycksmaskin (står 14 Bar på typplåten).

Har du ingen vana av kompressorer så råder jag dig att ta hjälp utav någon som har erfarenhet av sådant inför uppstarten, för det är inte helt ofarliga grejor det där... :sad:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

UffeS (trådstartaren)

#3 » 11:49:23, 12-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej o tack dimorep. Lyssnar och tar till mig.
Medveten om explosionsrisk och dess effekt så tank o ventil skall kollas. Inte helt okunnig heller.
Lite kul med åldern. Det blir ju historiskt korrekt när jag filar racemotor till 2-takts Saaben som jag kör historisk racing med :)

Om det är som jag tror har den haft ett bra liv med väl skött underhåll och begränsad gångtid så länge den varit
en del av ställverksfunktionen och dess säkerhetsystem.
Jag laddade ner Serviceboken för K4 mfl kompressorer. Planen blir att göra en normal service på den.

Någon med mer information?

/UffeS
UffeS
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:18:48, 11-10-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Charmilles D10 P25

PiKKo

#4 » 23:14:14, 18-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Var hitta du nån servicebok att ladda ner?
Har själv fått i en ett par år nyare kt4 men oljestickan e borta så är osäker hur mycke olja det ska vara i den.

/Vh Andreas
PiKKo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:39, 17-01-2009


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se