qqq skrev:En lastbils tryckluftkompressor får jämnt gå utomhus, och inte har jag hört att det är något problem med det...
Går väl inte riktigt att jämföra med en stationär kompressor...
Fordonskompressorerna har ju inte direkt något annat val än att sitta där de sitter. Till sin hjälp har de kylarvätska som håller de i nära nog konstant temperatur och trycksmörjning med olja som byts ut hyfsat regelbundet. Och ändå förbrukas de...
Är nog själva kompressorn som tar minst skada av "dålig placering", livslängden på styr/säkerhetsventiler och tryckkärl påverkas betydligt mera av det (även sådant som byts frekvent på lastbilar, trots att de ska vara gjorda för drift i den miljön).
Ser man sen till luftkvaliten / användbar luft så kräver ogynnsam placering bättre och därigenom dyrare efterbehandlingsutrustning (vattenavskilljning) för att det ska fungera. Och för att åter referera till lastbilssystemen, inte helt ovanligt att där är problem trots lufttork (eller bubbelburk) när temperaturen sjunker en bit under nollan.
Så varför inte göra det lätt för sig, minska problemen och utgifterna, bara genom att placera kompressorn i bra miljö..?