Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Start av kompressor från annat rum

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

ewjobe (trådstartaren)

#1 » 22:38:22, 21-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har googlat men utan framgång.

Kan jag köpa mig en 3-fas kompressor (vilken som helst) och ha den "på" ständigt och sätta igång den och slå av den med en trappkoppling från olika avdelningar i min ladugård?

Jag går och förväntar mig att det inte funkar på grund av startelektronik i kompressorerna.

Eller tänker jag fel!? En kompressor kan kanske stå på ständigt så länge systemet är tätt?
ewjobe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:53:19, 18-01-2010
Maskintyp: Traktorgrävare



LeifAndersson

#2 » 22:51:35, 21-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inga problem. Vi har en kompressor med rördragning lite varstans, den startar när belysningen tänds i någon lokal där det finns luft. Vill man bara ha ett handmanövrerat till/frånslag blir det enklare ändå. Men det är oerhört praktiskt att den startar när man tänder ljuset, eller kanske smartast att den slår av när man släcker och går hem! :thumme:
Det är 4 eller 5 styrkontaktorer som får signal från respektive belysning som i sin tur manövrerar huvudkontaktorn på kompressorn. Enda manuella brytaren är arbetsbrytaren vid kompressormotorn.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

ewjobe (trådstartaren)

#3 » 22:54:24, 21-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rackarns vad snabbt svarat! Är jag begränsad i kompressorval i något avseende? Får den ha Y/D-start eller gäller det att hitta en nyare utan exempelvis?
ewjobe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:53:19, 18-01-2010
Maskintyp: Traktorgrävare

LeifAndersson

#4 » 23:40:58, 21-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har den mindre motor än 5,5hp så brukar den vara direktstartad. Men tänkte du ha en "jättekompressor" med större motor är det också möjligt med en automatisk Y/D start inkopplad. Men 5,5hp motor räcker långt i normalfallet. Och är det kopplat med riktig tryckavlastning vid start så går en kompressor rätt lätt vid start. Men när det gäller kompressorer är det viktigt att all styrutrustning är rätt och genomtänkt kopplad.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

anders holmström

#5 » 23:43:01, 21-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

min åsikt är att det bästa är att satsa på att få ett tätt system, har man bara det så kan kompressorn alltid vara på.
är där någon minimal läcka som gör att kompressorn startar någon enstaka gång per vecka i onödan så vägs det upp av att man alltid har fullt tryck direkt när det behövs.... :mrgreen:
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara
anders holmström
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:02, 18-09-2011
Ort: okome, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
john deere 6155R 6830, 6620, 6330
Volvo BM 2650, 350 röd, 2stycken 350 militär varav en med lastare
600 industri med vindelbjörn på taket
600 röd
GM 616B
Lastmaskiner
Ljungby L9
Lm 640
Volvo bm DR 860
Volvo bm SM 868
rundbalspressar John deere 990,V461
strängläggare claas 2900
slåtterkross John deere 735,F350
gödselspridare Samson SP15
spruta John Deere 724
Väderstad rapid 300c 2015

ewjobe (trådstartaren)

#6 » 23:46:00, 21-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så om jag förstår dig, Leif, rätt så kan jag köra på som jag tänkt så länge jag håller mig till en kompressor under 5,5, över det så blir det en helt annan komplexitet i att lösa mitt behov av att starta kompressorn från olika punkter.

Anders, du får mig att förstå att jag fuskar med rör och slangdragningen om jag inte kan ha min kompressor igång ständigt. Jag köper det rätt av! :)
ewjobe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:53:19, 18-01-2010
Maskintyp: Traktorgrävare

LeifAndersson

#7 » 23:51:14, 21-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om något händer i anläggningen är det bra att luften tar slut efter en stund. En glömd trycksatt slang som brister i en verkstad och vevar runt en helg är ingen höjdare. Men är kompressorn avslagen så lugnar det snart ner sig när trycket avtar. Har man mycket inkopplat på systemet ä'r det tryggt att kompressorn alltid är avslagen när ingen är i lokalen. Systemet får med fördel vara tätt ändå, bara det inte fylls på luft i det oändliga om något händer i anläggningen. :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

ewjobe (trådstartaren)

#8 » 23:57:06, 21-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självklart nu när du påpekat det men inget jag reflekterat över annars! jag må vara trög men kan vi bena ut vad som exakt medger respektive hindrar en koppling likt den du har Leif!? När jag läser din tidigare kommentar igen så låter det som att den enda som skulle hindra vore om det var en manuell Y/D-start där man fick stå och lyssna lite vid motorn för att manuellt skicka igång den till max vid rätt ljud!?
ewjobe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:53:19, 18-01-2010
Maskintyp: Traktorgrävare

LeifAndersson

#9 » 00:02:35, 22-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krävs det en manuell manövrering av en Y/D kopplare för att starta så kan den inte regleras med tryckfrånslag, så det är inte aktuellt på en verkstadskompressor. Så det löser sig själv så att säga. :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dimorep

#10 » 11:24:05, 22-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller så monterar man bara en mjuköppnande (annars blir det hemska tryckstötar i systemet) elventil på utgången från kompressorn. Då är där alltid tyck i tanken samtidigt som resterande system är bortkopplat, + att det är enkelt att få till en styrning / manövrering av det från olika platser.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

ewjobe (trådstartaren)

#11 » 22:41:04, 23-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant! Kan du länka till en eller flera exempel på dylika mjuköppnande ventiler?
ewjobe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:53:19, 18-01-2010
Maskintyp: Traktorgrävare

Småländare

#12 » 02:08:47, 24-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En YD-start kan du sätta ihop av 3 reläer och ett tidrelä. Vad finns i braochhalådan?

Lägger du till ett impulsrelä så kan du enkelt starta och stoppa från hur många platser du vill. En varningslampa vid dörren så glömmer du inte.
Delar uppfattningen att den inte skall stå på - jag har sett rätt tråkiga följder av det.

Det kan faktiskt vara bra att dela upp elanläggningen så att det som inte skall vara på läggs för sig och det som kan behövas hela tiden för sig.
Och så en brytare vid dörren (relästyrning)."Hej då Macken"
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

Stefan Palmkvist

#13 » 06:43:33, 28-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har monterat en kontaktor som manövreras med en Nexa fjärr . Den tänder även en lampa som indikerar att kompressorn är i drift. Den går ju då att starta från många platser utan någon extra kabel dragning.
Stefan Palmkvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 05:23:39, 07-10-2009
Ort: Kvidinge En kulturbuggd med anor
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Harley Sportster, Wv Caddy tdi

danne mähl

#14 » 19:25:39, 28-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte det skulle behöva någon mjuk öppnade ventil till dom systemet som har en 5,5hk motor
Tryck stötar är inte så farliga när det är luft. vatten eller liknade är en annan sak.
Men har man stora rör och 12 bars tryck ska dom sitta fast
hade på förra jobbet 75mm rör 12 bar kompressor med 6000l/min Där var det drag när systemet öppnades för snabbt. :razz:
Men vill man ändå ha mjuk öppnade sätt två ventiler en liten strypt och en större med fördröjning
alt. nr 2 som är pilot styrd med tryck från ledningen ut

Prova med en kulventil o öppna snabbt så ser man om det verkar ok
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

dimorep

#15 » 07:58:12, 29-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, något måste att ha en mjukreglerande ventil är det då inte, då även en vanlig on/off magnetventil minst lika bra sköter själva öppning / stängning ut mot stamm. Men vill man undvika (enligt mig) onödiga tryckstötar ut i systemet när man går från säg trycklöst till att släppa på fullt avlastningstryck så är det klart att rekomendera. Har aldrig sett något annat när det gäller "daglig manövrering" på system till kund.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se