Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Skruv- vs kolv-kompressor?

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Gossebear (trådstartaren)

#1 » 21:39:37, 11-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har länge tittat på en kompressor till verkstaden.
Har fått bud på en skruv kompressor med 7,5 kw motor & en kolvkompressor med 7,5 kw motor , kolvkompressorn skall ge ca 700 minutliter. Vad skruv kompressorn ger vet jag ej men kan gissa på något liknande.

Frågan är nu, vad rekommenderas?
Skruv eller kolvkompressor?
Vad är den stora skillnaden?
Vilken håller längst, hur är underhåll på dem?

Tacksam för svar så snart som möjligt!
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.



Farbron

#2 » 21:44:19, 11-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skruv.

Mer luft och tystare,men allt beror på skicket och märke.

Är det inbyggd kyltork på skruven ?
Farbron
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:40, 26-09-2007

MN

#3 » 21:44:43, 11-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall den stå i verkstadslokalen är en skruv att föredra då den i regel är mkt tystare än en kolvkompressor.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Gossebear (trådstartaren)

#4 » 21:48:46, 11-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ingen kyltork vad jag vet till skruvkompressorn men skall få bilder på den i morgon. Kompresssorn kommer stå i eget rum.
Får jag fler minut liter i en skruv med samma motor som i en kolv?
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

Farbron

#5 » 21:55:15, 11-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gossebear skrev:Finns ingen kyltork vad jag vet till skruvkompressorn men skall få bilder på den i morgon. Kompresssorn kommer stå i eget rum.
Får jag fler minut liter i en skruv med samma motor som i en kolv?


Utan att veta vad det är så brukar skruvar ge mer luft
(hur långt är ett snöre ?)

Får du loss en skruv till samma pengar som en kolvkompressor så skulle jag nog kolla noga så att det inte är något fel på den.

Kollar vi på nya prylar så är skruvar betydligt dyrare än en kolv.
Farbron
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:40, 26-09-2007

ja-bond77

#6 » 22:00:16, 11-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker jag ska ha läst nåt om att skruvar är gjorda för kontinuerlig drift. Hur funkar det då om man enbart kör intermittent? Hållbarhet?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

dimorep

#7 » 01:25:13, 12-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

En skruvkomp. avger något mera luft / kW än kolvkomp. -En kolvkomp. lägger ju lite av den förb. energin på oljud också.. :mrgreen:

Skruven är uppb. med en dyrare teknik och ska ha en betydligt längre livslängd, vid rätt skötsel. De måste stå i frostfritt utrymme, gärna i rumstemperatur.

En kolvkomp. avger mycket luft vid lågt tryck men tappar mycket när trycket stiger, en skruv har en "rakare" laddkurva.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Wärnehall

#8 » 01:55:23, 12-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Tycker jag ska ha läst nåt om att skruvar är gjorda för kontinuerlig drift. Hur funkar det då om man enbart kör intermittent? Hållbarhet?


Har också hört det, man skall väl inte ha för stora tankar eftersom
de bör gå som sagt hela tiden helst. :???:
Mvh Wärnehall

Fritidsgrävmaskinist-wannabe :-)
Än så länge sköter min Rottweiler-hane jobbet!!!
Med varierande resultat...
Användarvisningsbild
Wärnehall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:19:19, 29-08-2008
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#9 » 02:00:40, 12-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget större problem för skruven heller. Då den efter en period på "avlast" även stannar motorn (i varjefall de moderna av kännt fabrikat).
Den största skilnaden ang hållbarhet är att skruven håller för att ligga på "pålast" under betydligt flera % än kolvkomp. gör, då den BÖR få svalna i mellanåt!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Hansborg

#10 » 23:48:47, 19-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Edholm

#11 » 18:45:22, 10-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nyss bytt från en kolv till skruvkompressor. Skiljer inte jätte mycket i ljudnivå tycker jag. Skruven startar mycket tidigare behöver bara tappa ca 0,5 bar innan den startar sen går den i nått typ av standby läge när man inte utnyttjar någon luft. stannar ett stund efter man slutat tappa luft. Är inbyggd kyltork i den också vilket är den största fördelen jämfört med den gamla jag hade. Är en Atlas copco GX5 jag har nu.
Edholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:41, 07-12-2007
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

dimorep

#12 » 21:38:20, 10-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

En skruv ska gå betydligt tystare än en kolv, samt med en helt annan typ/frekvens på själva ljudet. Tryckspannet mellan start (pålast) och stopp (avlast) går ev. att ställa.
Anledningen till att motorn inte stannar direkt efter komp. gått i "avlast" läge är att den först måste kylas, då skruv jobbar under mycket högre värme än kolven (över 100 grader på oljan).
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Hansborg

#13 » 22:45:54, 10-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:
Anledningen till att motorn inte stannar direkt efter komp. gått i "avlast" läge är att den först måste kylas, då skruv jobbar under mycket högre värme än kolven (över 100 grader på oljan).

Om den producerar mera värme.... har den då sämre verkningsgrad jämfört med kolv?
Drar mera ström, i förhållande till "luftmängd"?
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

dimorep

#14 » 22:51:59, 10-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, t.o.m något bättre verkningsgrad än kolvkomp.!

Men oljan blir varmare för skruven har ingen fläktkylning. Oljan cirkulerar med luften på komp.sidan, skiljs bort från utg.luft i en separator och kyls av i en luftkyld oljekyllare. Tror att de A-C maskinerna inte stänger av (pga för hög olje temp) förrän vid 120 grader.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Karl Andersson

#15 » 21:12:27, 09-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

En Atlas Copco GX5 o motsvarande skruvkompressorer har en drifttemp på ca 80 grader när de går pålastade. I stort sett alla A C Gx maskiner under 7 Kw har enkelt spjällhus och går därmed aldrig avlastade. Slår ifrån när eftergångstiden gått för att sedan återstarta när trycket sjunker.
Om man ska ha en skruvkompressor anser jag och många med mig att den i alla fall ska ha en belastning som gör att den går ett par timmar per dag. Detta främst för att slippa kondensproblem i oljan. En kolvkompressor tål tuffare miljöer och behöver inte gå så mycket som en skruv för att må bra.
Skruvarna är tystare och väl så effektiva, men handen på hjärtat så finns det nog inte mycket som slår ljudet i en välbalanserad gammal gjutjärnskompressor typ Greiff eller Atlas Copco... :buga:
Karl Andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:24, 15-08-2009
Ort: Östergötland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 350, Fordson Power Major, Fordson Diesel Major,
MF 6255,Atlas Copco VT 5, Weimar/Hydrema R700


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se