Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Biab KTTA 600/250l

23 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Roine.e

#16 » 17:00:55, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, ska höra med han i morrn om ja kommer ihåg..
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)



Roine.e

#17 » 23:43:11, 19-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har vart vid mor o far å käkat påskmiddag idag. Vi diskuterade även ämnet oljor, han säger att en rak motorolja funkar, men multigrade rekommenderade de inte på hans tid iaf, de hade tendens att koksa. Angående modellen KTC3 så är det en ganska stöddig sak, 3 kubik levererar den. Fanns även en ktc4. Skall gå mot tank o tryckströmbrytare.
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

Thelemorf

#18 » 15:28:13, 20-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dagens multigrade motoroljor till turbomotorer lär vara bra mycket mindre begnägen att koksa än en "gammaldags" olja.
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck

#19 » 19:21:14, 20-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag funderar ju på att driva biab ktc3:an med tex. en dieselmotor men hur blir det då med tryckströmbrytaren? Antar att den ska styra påslaget av elmotorn.

Hur stor tank behöver man? Vad jag vet nu så kommer den bara att användas till blästring. Mitt nuvarande blästeraggregat är i princip en hobbybläster. (typ från jula) men den kräver ändå ganska mycket luft.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Roine.e

#20 » 23:32:32, 20-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir nog inte lätt, då skulle man ha nån form av tryckstyrd koppling då som lastar på och av kraftöverföringen mellan motor och kompressorblock... Angående storleken på tanken så måste det balanseras lite i förhållande till storleken på kompressorn, för liten tank skulle dels innebära onödigt många stopp o start förutom att den knappt skulle hinna starta innan tanken var full. För stor får motsatt verkan, du kan köra länge på trycket i tanken innan kompressor startar, men sen tar det lååååångt tid innan tanken är full och den stannar igen, speciellt om du kör en förbrukare som tar mycket luft samtidigt.
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

Henric Johansson

#21 » 00:37:45, 21-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sett att hydrofortankar använts som trycktank vid blästerarbeten.
Viss försiktighet och sunt förnuft bör nog råda. Stora krafter i omlopp om något går fel.
Tror att hydroforer brukar vara märkta med 10 bar, sen brukar rosten göra sitt med hållfastheten.
Provtryckning på säkert avstånd rekommenderas och stöddiga säkerhetsventiler.
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

Småländare

#22 » 00:53:03, 21-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tryckprovning skall ske med vatten. Det kommer ut några droppar om den läcker och trycket är borta.
Lägg till 50 % på trycket vid provning.
Med luft kan den explodera vid otur.
Hydroforer brukar inte vara avsedda för de trycken.

För motordrift behöver du ventilavlastning; en överstor säkerhetsventil kan göra tjänst om det saknas.
Men elegantast är så klart en magnetkoppling.
Sedan behöver du väl också reglera varvtalet. En solenoid kanske.

1 person gillar det här inlägget.
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

mimeck

#23 » 14:32:56, 21-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett elverk skulle lösa problemet. Då skulle jag kunna köra med elmotorn.

Hur det än blir så måste jag nog kontakta nånn expert som får titta på kompressorn annars slutar det nog med en stor smäll.

Det blir nog inget gjort på det här den närmaste framtiden men kom gärna med förslag och lösningar så jag får nått att fundera på.
Kan ju även vara bra att börja samla delar om jag bara vet vad jag behöver.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se