Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Biab KTTA 600/250l

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera kompressorer och tryckluft här

frosten (trådstartaren)

#1 » 13:20:51, 07-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag har nyligen köpt en kompressor men skulle behöva lite hjälp, är ny på området. Har några frågor:

* Hur byter jag olja? Ser att det finns en nivåplugg och en påfyllningsplugg, men det bör väl finnas en dräneringsplugg? Vilken olja ska jag använda?
* Var sitter luftfiltret? Antar att man bör byta det.
* Bör jag trycktesta tanken, den är från 1975 men ser fräsch ut?

Tacksam för alla svar jag kan få!

Mvh

Bild
Bild
Bild


Gå till lösningen
frosten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:27, 06-04-2014
Ort: Strängnäs
Maskintyp: Ej angivet



frosten (trådstartaren)

#2 » 22:05:54, 07-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svarar mig själv. Pluggarna jag nämnde det verkar vara en dräneringsplugg och en påfyllning, men ingen aning hur mycket man ska fylla på.

Jag hittade en sorts luftfilter, bakom en lucka fanns ett finmaskigt nät och bakom nätet fanns någon form av stålull. Tror jag förstör "ullet" om jag försöker få ut det.

Så här ser filtret ut
Bild
frosten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:27, 06-04-2014
Ort: Strängnäs
Maskintyp: Ej angivet

Roine.e

#3 » 22:42:31, 07-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gänga loss filtret o peta ur "ullkakan" den är bara o tvätta.. Såna där hade jag liggandes tills för bara några år sen, farsan är gammal BIABian. Tanken kan se fräsch ut men vara rostig i botten, går kanske att inspektera via pluggarna på gavlarna. Men har kompressorn gått i drift regelbundet så är risken mindre än om den stått med gammal kondens i tanken.
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.

1 person gillar det här inlägget.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

frosten (trådstartaren)

#4 » 14:13:17, 08-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okey, tack! Vilken olja ska jag köra? Funkar biltema/jula's kompressorolja? Vill kunna starta den när det är kallt.

Jag tror jag tappar ur oljan och fyller i ungefär lika mycket som kom ut så blir det iaf inte för mycket olja :).
frosten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:27, 06-04-2014
Ort: Strängnäs
Maskintyp: Ej angivet

Roine.e

#5 » 17:45:33, 08-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den funkar lika bra som nån annan olja. Betänk att när den pjäsen var ny så var inte den dåvarande bästa oljan ens i närheten av vad oljan är idag. Det man inte skall göra däremot är att slå i typ motorolja, den koksar enl far.


Detta inlägg har valts som lösning

Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.

1 person gillar det här inlägget.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

frosten (trådstartaren)

#6 » 22:56:03, 08-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack!
frosten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:27, 06-04-2014
Ort: Strängnäs
Maskintyp: Ej angivet

mimeck

#7 » 17:57:48, 10-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror att jag blivit rekomenderad att använda motorolja i kompressorn.
Kontakta Biab så kan dom svara på om Roines far har rätt angående att man inte ska använda motorolja.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Roine.e

#8 » 20:49:42, 16-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågade Fadren idag, inte motorolja sa han å han bör ju veta vad han snackar om. Han var på BIAB i över tjugo år.. Som tekniker/konstruktör bland annat. Men å andra sidan har väl en motorolja även den idag bättre egenskaper än då. Men varför krångla, det finns ju olja avsedd för kompressor.
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

ja-bond77

#9 » 07:11:31, 17-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad skiljer kompressorolja från "vanlig" olja?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Grisen

#10 » 09:18:10, 17-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min gissning är att motoroljan är mera tvättande
större problem - större hammare
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

Henric Johansson

#11 » 16:05:49, 17-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Letade olja till min Bauer högtryckskompressor, hade flera godkända oljor angivna. Kollade upp dem och visade sig att alla var raka motoroljor. Dvs samma som gräsklipparolja, skiten lägger sig i botten istället för att följa med och renas i oljefilter.
En av oljorna var exakt densamma som gräsklipparolja och kompressorolja, enl leverantören.
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

mimeck

#12 » 19:01:17, 17-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roine.e skrev:Frågade Fadren idag, inte motorolja sa han å han bör ju veta vad han snackar om. Han var på BIAB i över tjugo år.. Som tekniker/konstruktör bland annat. Men å andra sidan har väl en motorolja även den idag bättre egenskaper än då. Men varför krångla, det finns ju olja avsedd för kompressor.


Han har säkert rätt.

När jag frågade angående vår kompressor så sa dom att lite större kompressorer kunde ha motorolja och mindre skulle ha kompressor olja. Vi har en halvstor abac.

Har även en BIAB stående i maskinhallen. Problemet med den är att motorn är på 30hk. Det gillar inte säkringarna.
Den saknar även en stor del av elsystemet. Det blev nog kvar på flygplatsen som den enligt uppgift ska komma ifrån.
Tänkte driva den med en dieselmotor eller med traktor. Bra med mycket luft om jag skulle vilja blästra.
Den saknar förresten även lufttank. Behövs det om man bara använder den till blästring?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Roine.e

#13 » 20:10:16, 17-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror på, BIAB byggde kompressorer både med o utan tank, eller rättare sagt med en väldigt liten tank i ramen, så kallade byggkompressorer, skillnaden ligger i ventilerna, om den utan tank går utan att luften nyttjas så släpper ventilerna ur trycket ur cylindrarna, med mindre värmeutveckling som resultat. Så fort du tar ut luft bygger den tryck igen. Den med tank är inte tryckavlastande och kan inte köras konstant utan skall styras via tryckströmbrytare. Tror nog dock att den du har med sina 30 hastkräftor är en maskin avsedd för tank. Har du typbeteckning?
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

dimorep

#14 » 20:22:37, 17-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går så liten mängd olja åt vid ett byte i en kompressor, så det handlar inte om några större summor för att köpa in rätt / rek. olja till de. Och även om oljan skulle vara "grisdyr" / liter (de har en förmåga att vara det..) så är det ändå inget mot vad kompressordelar kan kosta.

En gammal lågvarvig lågtryckskompressor fungerar fint med en vanlig 10w30 motorolja (en del tillv t.o.m rek sådan), men inget att rek till en kompressor som stressas lite hårdare (högre driftstemperatur och belastning).

Och gäller det andra typer av kompressorer än vanlig konv. kolvmodell, så fundera inte på något annat än av tillv. föreslagen oljetyp...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

mimeck

#15 » 16:24:57, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roine.e skrev:Det beror på, BIAB byggde kompressorer både med o utan tank, eller rättare sagt med en väldigt liten tank i ramen, så kallade byggkompressorer, skillnaden ligger i ventilerna, om den utan tank går utan att luften nyttjas så släpper ventilerna ur trycket ur cylindrarna, med mindre värmeutveckling som resultat. Så fort du tar ut luft bygger den tryck igen. Den med tank är inte tryckavlastande och kan inte köras konstant utan skall styras via tryckströmbrytare. Tror nog dock att den du har med sina 30 hastkräftor är en maskin avsedd för tank. Har du typbeteckning?


Det står "KTC 3" tillv. nr. 25138

Tog även några foton men sladden till telefonen har tydligen försvunnit så det blir ingen bild.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se