Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

vilken dieselkompressor ska jag ha?

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

överlass (trådstartaren)

#1 » 14:51:55, 22-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Goddag sitter här på porslinstronen och funderar, ska börja spränga en del åt egna gården och lite grannar framöver så är ju en del som ska inhandlas. Svårt bara att hitta info om vad som är bra grejer när det gäller sånt här.
Va tidigare inne på att skaffa en kompressor till traktorn men tror att bränslet blir lite väl stor post då..? Beror klart på traktorstorleken med. Jaja har nu fått ögonen på en atlas copco xas40 men skulle gärna veta lite dels om det är en bra modell, vad ligger luftflödet på,vad är det för motor osv. Har inte handlat nån borr än men vill inte köpa för liten kompressor.

Mvh Emanuel
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx



LeifAndersson

#2 » 15:01:31, 22-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du en hyfsat modern traktor kan du inte få en kompressor som blir billigare i drift. En traktor förbrukar i princip inte mer bränsle än den effekt du tar ut ur motorn, så den tar bara obetydligt mer bränsle / uttagen kw än dieselmotorn i en kompressor. Och traktorn har du redan som ska underhållas, köper du en dieselkompressor blir det mer prylar att underhålla till högre kostnad. Har man redan en traktor så är det lika naturligt att en kompressor ska dras av den som att ett reservelverk ska vara traktordrivet i de flesta fall.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

överlass (trådstartaren)

#3 » 16:29:35, 22-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

okey nu äger jag ingen traktor själv än så länge utan det hade väl blivit att ta farsans isf men tanken är att jag ska arrendera en släktings gård med maskinparken framöver och då tänkte jag att sprängningen kunde vara ett bra komplement till jordbruket.
hade varit skönt att slippa betala för traktorn då innan jag hunnit köpa nån egen.
sen har ju en traktor klart andra fördelar med som framkomlighet och om man skulle behöva använda mattor så slänger man ju
enkelt på dom då.
men jag är är nog lite inne på en dieselkompressor ändå, den går ju att sälja sen när man väl har egen traktor osv.
några tips om vad som är lagom storlek för en bergborr?
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se