Thelemorf skrev:Den fungerar utmärkt utan startkondensatorn ifall den får jobba utan belastning så då borde ju övriga prylarna vara ok?
När den startat så ska inte startkondensatorn vara inkopplad alls, den tål bara korta inkopplingsintervall.
Och är det inte tillräckligt med svängmassa på motorn kommer motorvarvtalet att dippa när kolven komprimerar tills startrelät drar och kopplar in kondensatorn.
Detta kommer att hända vid varje kompression och kan vara orsaken till att startkondensatorn gått sönder.
Alternativt kan startrelät behöva justeras och för det behövs en manual :
http://www.supco.com/images/pdfs/Manual ... %20man.pdfMen jag tror mer på svänghjulsbrist, då den borde orka till fullt
tryck utan startkondensator om den startar från helt tom.
Jag har en enfaskompressor där detta har hänt, iofs utan startrelä och startkondensator men iövrigt samma sak.
Hade lindat om motorn och satt ihop den för att provköra, naturligtvis utan fläkten för jag tyckte att den inte behövdes för en kort provkörning.
Den orkade till knappt två bar innan den storknade och jag trodde att jag gjort nåt fel med omlindningen.
Efter en stunds funderande provade jag att ha dit den tunga fläkten och kompressorn gick utan större protester till övertrycksskyddet löste ut, runt 12bar.