Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Kompressor, koppla om till 3 fas eller bibehålla 1fas med ny konding?

43 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Thelemorf (trådstartaren)

#16 » 15:12:24, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag har tänkt ringa till elleverantören men har inte fått tummen ur..

Som jag tolkar märkningarna så är det tyvärr inte en trefasmotor, det står 1~ på märkskylten samt "1Fas" i kopplingsdosan. Dock får någon gärna bevisa att jag har fel! :)

Jag har beställt en konding från tyskland nu, kostade 300:- ink frakt istället för 500:+ frakt från elfa..
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Norpan

#17 » 15:25:47, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Thelemorf skrev:Den fungerar utmärkt utan startkondensatorn ifall den får jobba utan belastning så då borde ju övriga prylarna vara ok?

När den startat så ska inte startkondensatorn vara inkopplad alls, den tål bara korta inkopplingsintervall.
Och är det inte tillräckligt med svängmassa på motorn kommer motorvarvtalet att dippa när kolven komprimerar tills startrelät drar och kopplar in kondensatorn.
Detta kommer att hända vid varje kompression och kan vara orsaken till att startkondensatorn gått sönder.
Alternativt kan startrelät behöva justeras och för det behövs en manual :
http://www.supco.com/images/pdfs/Manual ... %20man.pdf
Men jag tror mer på svänghjulsbrist, då den borde orka till fullt tryck utan startkondensator om den startar från helt tom.

Jag har en enfaskompressor där detta har hänt, iofs utan startrelä och startkondensator men iövrigt samma sak.
Hade lindat om motorn och satt ihop den för att provköra, naturligtvis utan fläkten för jag tyckte att den inte behövdes för en kort provkörning.
Den orkade till knappt två bar innan den storknade och jag trodde att jag gjort nåt fel med omlindningen.
Efter en stunds funderande provade jag att ha dit den tunga fläkten och kompressorn gick utan större protester till övertrycksskyddet löste ut, runt 12bar.

3 personer gillar det här inlägget.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

kimmen

#18 » 15:47:53, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en enfaskompressor där detta har hänt, iofs utan startrelä och startkondensator men iövrigt samma sak.
Hade lindat om motorn och satt ihop den för att provköra, naturligtvis utan fläkten för jag tyckte att den inte behövdes för en kort provkörning.
Den orkade till knappt två bar innan den storknade och jag trodde att jag gjort nåt fel med omlindningen.
Efter en stunds funderande provade jag att ha dit den tunga fläkten och kompressorn gick utan större protester till övertrycksskyddet löste ut, runt 12bar.[/quote]

Tänk vad man kan lära sig av andras misstag :thumme:

Jag försökte citera, inte lyckades jag med de...
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Thelemorf (trådstartaren)

#19 » 19:07:16, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Norpan skrev:
Thelemorf skrev:Den fungerar utmärkt utan startkondensatorn ifall den får jobba utan belastning så då borde ju övriga prylarna vara ok?

När den startat så ska inte startkondensatorn vara inkopplad alls, den tål bara korta inkopplingsintervall.
Och är det inte tillräckligt med svängmassa på motorn kommer motorvarvtalet att dippa när kolven komprimerar tills startrelät drar och kopplar in kondensatorn.
Detta kommer att hända vid varje kompression och kan vara orsaken till att startkondensatorn gått sönder.
Alternativt kan startrelät behöva justeras och för det behövs en manual :
http://www.supco.com/images/pdfs/Manual ... %20man.pdf
Men jag tror mer på svänghjulsbrist, då den borde orka till fullt tryck utan startkondensator om den startar från helt tom.

Jag har en enfaskompressor där detta har hänt, iofs utan startrelä och startkondensator men iövrigt samma sak.
Hade lindat om motorn och satt ihop den för att provköra, naturligtvis utan fläkten för jag tyckte att den inte behövdes för en kort provkörning.
Den orkade till knappt två bar innan den storknade och jag trodde att jag gjort nåt fel med omlindningen.
Efter en stunds funderande provade jag att ha dit den tunga fläkten och kompressorn gick utan större protester till övertrycksskyddet löste ut, runt 12bar.


Jag uttryckte mig lite slarvigt, om den inte har någon belastning så STARTAR den utan knot trots avsaknad av startkondensator. Orkar den bara igång så är det nemas problemas för den att köra upp till 7.5bar där den bryter.

Dock så började jag fundera hur fan den här mojängen är kopplad egentligen då tryckbrytaren är monterad på ett uttag i tanken och följdaktligen INTE avlastar kompressorn när den slår ifrån så när den ska igång så ska den övervinna 4-5bar i uppstarten (som den är inställd av föregående ägare).
Lutar åt att plocka loss tryckbrytaren och se om den har någon backventil så att den går att koppla på tryckledningen eller om jag ska ta en sväng på jula och köpa en annan.
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#20 » 19:19:44, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Thelemorf skrev:
kimmen skrev:Är det inte en trefasmotor med kond. Som körs med enfas...


Så tänkte jag med, men såvitt jag förstår märkskylt och den vita dekalen i kopplingsdosan så säger det "enfas". Jag är ju dock långt ifrån någon expert :klia:


Är inte heller "expert" men det är rätt i sak, "1-fas motor med konding" är en 3-fas motor där kondingen "simulerar" den saknade fasen ( men det fattas ju två faser säger ni då.....nej motorn uppfattar "0:an" som en fas när man kopplar så här.... )

så det borde gå att köra en "1-fas motor" på 3-fas om man kopplar bort kondingen OCH har en 3-fas spänning på 240V ....och det är där det skiter sig, 3-fas spänningen är 400V (i Sverige i alla fall...lite som att koppla 12V glödlampa på 24V....håller inte många sekunder)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Michael Meier

#21 » 19:31:30, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Jörgen, jag har en känsla av att det där måste upprepas lite då och då, stacka om träge inlärning (på mei i vilket fall) :thumme:

Hur syns det på typskylt?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dc_lindberg

#22 » 20:08:28, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

...öh... det står 320-400V på märkplåten ju...
Oerhört svårlästa bilder, går inte att förstora i webläsaren. Bättre du klistrar in dem här i strängen o låta Maskinisten automatisk göra om till publicerings-storlek - då går de lätt att förstora i web-läsaren.

122.5uF ???
Ska den vara -så- stor?
Kan du skriva av märkplåten - den är nästan oläslig. 220v 1.5kW 320-400V ASEA. ???
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

jörgen.ottosson

#23 » 20:29:30, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:...öh... det står 320-400V på märkplåten ju...


Om du syftar på mitt inlägg, så är det generellt menat......man ska inte koppla om 1-fas motorer på 3-fas. ( Punkt)

( att det sedan finns vissa undantag/gråsoner/specialfall det lämnar jag till yrkesmännen att reda ut, det ska inte glada amatörer som mig eller andra hålla på med )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Thelemorf (trådstartaren)

#24 » 20:31:06, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går utmärkt att förstora i webbläsaren, iallafall på datorn..
Ska. Försöka få bättre bild på märkskylten, men det är inte så lätt med tanke på att den sitter mitt på motorns undersida..
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Norpan

#25 » 20:58:43, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:
Thelemorf skrev:
kimmen skrev:
så det borde gå att köra en "1-fas motor" på 3-fas om man kopplar bort kondingen OCH har en 3-fas spänning på 240V ....och det är där det skiter sig, 3-fas spänningen är 400V (i Sverige i alla fall...lite som att koppla 12V glödlampa på 24V....håller inte många sekunder)


Det går inte att köra en enfasmotor på trefas även om spänningen är rätt, eller går gör det väl men den går inte bra.
Är motorn lindad för enfas är det två lindningar i den som är förskjutna 90°, då en kondensator fasförskjuter runt 90°.
Vanligvis är lindningarna inte likadana heller, arbetslindningen brukar bestå av färre varv med grövre tråd än hjälplindningen.

Är den lindad för trefas är det tre likadana lindningar som är förskjutna 120°.
Pga detta fungerar en motor lindad för enfas mycket bättre på enfas än en trefas med kondensator i motsvarande storlek.
Det försvinner ungefär 30% på uteffekten när man kör en trefasmotor med kondensator, och startmomentet är lågt.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

Turbodiesel

#26 » 20:59:35, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:...öh... det står 320-400V på märkplåten ju...
Oerhört svårlästa bilder, går inte att förstora i webläsaren. Bättre du klistrar in dem här i strängen o låta Maskinisten automatisk göra om till publicerings-storlek - då går de lätt att förstora i web-läsaren.

122.5uF ???
Ska den vara -så- stor?
Kan du skriva av märkplåten - den är nästan oläslig. 220v 1.5kW 320-400V ASEA. ???


Den har en stor kondensator för att bli 'vass' i starten, med så stor kondensator går hög ström genom lindningen varför s-kondingen måste kopplas ur så snart motorn varvat upp. Ibland finns en inbyggd centrifugalbrytare istället för relä.

Det står inte 320-400V, utan skylten anger att startkondensatorn ska tåla minst 320V, och driftskondensatorn i sin tur minst 400V.

Enfas asynkronmotorer har normalt inte tre lindningar, utan två. Att det går att lura mycket små trefasmotorer att gå på enfas är en annan historia.

Tillägg: Norpan är snabbare idag..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Thelemorf (trådstartaren)

#27 » 21:08:16, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det "max" 140µF och minst 320v som skylten säger? Borde ju inte vara minst 140µF när den som satt där var på 122.5µF?
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Norpan

#28 » 21:29:33, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska nog vara 140µF för att få fullt startmoment, den kan ju vara bytt förr och så noga brukar det inte vara.
Tittar du på kondensatorn som sitter där är det nog ±20% tolerans på den.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

dc_lindberg

#29 » 21:40:09, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar och synpunkter.

Nej jag menade inte ditt inlägg Jörgen.
Jag kan inte läsa texten på motorplåten. Så jag frågar.

Nu har jag fått svar på det jag undrade om, och TS har fått en vink om att tidigar ägare kanske monterat för svag/klen konding; dvs TS får hjälp på traven att få fart på kompressorn o det är det som räknas ;)

Mitt intresse i den här tråden är det omvända - jag har en 3-fas pump som jag hellre vill ha till 1-fas men begriper inte kopplingsschema av motsvarande skäl som TS önskar hjälp :)

Ser med nyfikenhet hur TS fråga/problem löser sig :)
Senast redigerad av dc_lindberg 21:43:19, 30-07-2014, redigerad totalt 2 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

jörgen.ottosson

#30 » 21:42:27, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se