Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

atlas diesel nt9 upprustning

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

överlass (trådstartaren)

#1 » 21:37:02, 20-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har hittat en traktordriven kompressor som jag vill göra funktionsduglig så jag kan använda den till framförallt bergborrning och lite blästring.
Den hade stått i tio år hos förra ägaren så jag har gått igenom dekomp ventilerna och säkerhetsventilen och annat småfix men nu behöver jag lite hjälp med resten. Det satt kedjedrift från axeln traktorn driver till kompressorn nu, sist förra ägaren använde den så vred han sönder det övre drevet när han slog till kraftuttaget för snabbt. Detta vill jag ersätta med remdrift nu istället för att få en lite tåligare drivning som kanske kan slira till lite vid start. Vill även sätta dit en kylfläkt på någon av axlarna i bakkant men det hänger lite på om man behöver bufferttanken eller inte.

Så mina frågor är följande..
Hur mycket kan jag dreva upp tror ni för att få så lågt varv på traktorn som möjligt. Jag tänker mig att den ska drevas från 540 uttaget för att alla traktorer har inte 1000. Kompressorn vill gå på 1450 rpm och effektbehovet ska vara 21hp eller om det va kw. Minsta traktorn jag har till förfogande har 90 HP

Behöver man bufferttanken?

Hur ska jag lösa det med den nedre axeln som går in i kompressorn? Den har nån ledad kraftöverföring och det är inte bra gjort, snurrar jag den ett varv så spelar det på iaf 4 mm vid den leden. Jag hade velat ha dit en ny längre axel som jag kan sätta remskiva, lagerbock och eventuellt en fläkt på. Tacksam för svar

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx



överlass (trådstartaren)

#2 » 22:33:00, 23-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag lyfter lite här med frågan om man behöver tanken eller inte, med det flödet kompressorn har går den väl ändå bara några sekunder innan den avlastar?
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

Stridis2

#3 » 09:08:06, 24-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har också en Atlas-kompressor som troligen är i samma generation som din. Min är iofs bara hälften så stor, men bufferttanken behövs. Den ska bara jämna ut ett kolvslag så du får ett jämt flöde i slangen.
Det ser ut som om du har en rejäl remskiva som sitter på kompressorn redan? Kan du inte använda den? Behöver iofs en ännu större om du ska dreva upp. Har du för små remskivor blir det liten anläggningsyta för remmen med dålig drivning och högt remslitage som följd.
Är du säker på att blocket ska gå så fort? Har för mig att min ska gå 900 rpm. Kan kolla om du är nyfiken. Jag kör min långsammare än maxvarvet för att minska effektbehovet. Jag har min eldriven och ville inte skjuta huvudsäkringarna innan kompressorn avlastade... :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

överlass (trådstartaren)

#4 » 17:37:55, 24-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gott då vet jag att den behövs :grin: får se hur jag löser det med fläkt då, det sitter en liten eldriven ovanpå tanken men jag hade velat ha dit nåt med lite mer flås i nu när man ändå river i grejerna.

Den remskivan som är där är lagrad, dom hade skruvat fast den i ramen och använt som bakre lager.. Så tänkte skaffa två nya skivor med dubbelrem. Ska se om jag kan hitta varvtalet på den, 1450 hittade jag på nätet men det var till en mindre modell. Du får gärna kolla upp det :buga:
Men när jag då fått bort den runda plattan som nedre axeln är svetsad i(bultarna är svetsade) kan jag åka till en mekanisk verkstad då och be om ett hål på tex 30 mm i mitten, köpa en axel och trä i och svetsa eller hur ska man få det där att bli bra? :smile:
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

Stridis2

#5 » 07:41:02, 04-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas du inte har byggt efter mina varvtalsförslag. Jag var precis ute ock kollade på mitt block. Det ska gå max 600 rpm, inte 900 som jag hade för mig... :ohnej: Får ursäkta mig med att det är 20 år sedan jag byggde den. :mrgreen:
Jag kör mitt block på 525 rpm eftersom jag var orolig för att säkringarna i huset inte skulle hålla. Jag hade verkstad hemma hos föräldrarna på den tiden, och de hade bara 16A huvudsäkring. Det hände några gånger att huvudsäkringen smällde om hydrofor eller frys startade samtidigt som spis och kompressor var igång. Det var inte speciellt populärt om min mor var mitt i baket. :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Hansborg

#6 » 08:17:25, 04-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätt en stor fläkt framför på drivaxeln
http://www.blocket.se/uppsala/Flakt_562 ... ?ca=12&w=3

Här finnes lämpligen remskivor
http://www.alfredssonsmaskin.com/am_page.asp?kat=29
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

överlass (trådstartaren)

#7 » 17:51:16, 04-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hittade en skylt på kompressorn där jag lyckades tyda varvet till 950 så det får jag väl lita på då. Är på gång att skaffa en borr nu som ska ta 2,5 m3 så då behöver jag ha lite varv på maskin då den ska ge 2,8m3 max :grin:

Hittade remskivor på http://www.backia.se/sida3.html
Som jag tyckte hade bra priser.
Tänkte mig dubbelrem 250 mm diameter över och 100 mm under, ska väl bli utväxling 1:2.5 antar jag. Remtypen var spa.
Det borde väl klara av 21 HP? fläkt håller jag på och letar efter tänkte mig en kylfläkt för spannmål kunde vara i lagom diameter.
Tackar för svaren
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se