Jag ägnade en stund åt kompressorn idag när jag kom hem från jobbet, och nu funkar den!
Den mest drastiska åtgärden var väl att skruva på pressostaten mer/annorlunda än vad jag testade med sist. Tyvärr finns det ett frågetecken ändå. På en klisterlapp innanför pressostatlocket ser det ut såhär (dålig bild, jag vet)
Det finns alltså ett maxtryck och ett differentialtryck som man kan justera. Dock hittar jag bara en justering, den för maxtrycket.
Skruvar man på den stora svarta sexkanten så vrids den lilla muttern och skruven också, och maxtrycket justeras. Vrider man vänster sjunker maxtrycket och höger höjer. Eftersom jag inte hittat något annat att skruva på däri så tänkte jag att den lilla muttern nog var differentialtrycket, men icke. Det enda man kan göra med den är att skruva loss och dra åt den som en
mutter på vilken
skruv som helst
Någon som vet?
Maxtrycket är ställt precis under 8 bar och kompressorn startar vid ca 5 bar. Allra helst skulle ju start/differentialtrycket varit ställt så den startar runt 6 bar istället, som dimorep skrev
@ Michael Meier
Man slutar aldrig att förvånas hehe
Då var det inte bara det elektriska som var uppenbart hemsnickrat vid inköp.. säkerhetsventilen med då
Säkerhetsventilen på 11 bar skruvade jag dit själv innan jag vågade göra första startförsöket efter inköp. Den monterades tillsammans med en ny och fräsch manometer vid pilen på bilden
Att jag kom fram till att jag kunde Y/D-koppla motorn var en erfarenhetsbaserad gissning
Oftast, men inte alltid, när en motor är specad till 380V i
D-läget så går den att Y/D-koppla. Är det 380V i
Y-läget är det däremot en annan femma. Det är min erfarenhet i alla fall, och bevisligen så fungerar det ju i detta fallet
Jag har även justerat Y/D-tiden idag så att det blir mer som en jämn acceleration istället för att det blir ett mellanläge. Lite som att gå från manuell till automatisk
växellåda Funkar mycket bra