Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Gör i ordning en kompressor - frågetecken

30 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Exs (trådstartaren)

#1 » 12:51:15, 08-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena!

Jag håller på att fixa till en lite större kompressor hemma men har ett par frågor.

Till och börja med så fick jag bygga en Y/D-start för att överhuvudtaget få igång den, vilket gick bra. Med tom tank vill säga. Men med tryck i tanken så orkar inte säkringarna på 16 ampere att hålla emot när man drar igång. Däremot är det inte några problem att ladda upp 10bar på 16 ampere när kompressorn väl kommit igång, så jag tänkte bygga dit en lite större avluftningsventil med en t-koppling på tryckröret mellan cylindrarna och tanken.

Jag har kommit över ett par elmanövrerade 5/2 ventiler men jag vet inte riktigt vilken jag ska använda. Den ena (lilla) ventilen har en vanlig fjäderretur men den lite större ventilen har en "luftfjäder" och eftersom jag inte tänkt koppla dem riktigt som vanligt så funderar jag på om det kan bli problem med just luftfjädern i den stora ventilen.

Jag tänkte koppla såhär för att kunna få igenom dubbla luftmängden genom ventilen:

Bild

Som sagt så är ju frågan om det blir problem med den luftfjädrade ventilen när man kopplar så. Alternativet blir ju att använda den lilla ventilen med en vanlig fjäder i.

Lilla ventilen är en Airtec M-05-511-HNX-XXX
Stora ventilen är en Airtec M-07-510-HN

Bilder på kompressorn kommer :wink:

Tack på förhand!
Senast redigerad av Exs 21:43:25, 09-07-2010, redigerad totalt 1 gång.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221



Jars

#2 » 16:07:14, 08-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varföf bygga nånting när det finnes färdigbyggda skåp för billigpeng
http://www.blocket.se/dalarna/Autom__Y_ ... m?ca=6&w=3
en sån här ja Bild kopplings schema finnes med.
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Exs (trådstartaren)

#3 » 16:42:43, 08-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom jag själv är elektriker och har fått begagnade delar till y/d-starten av min arbetsplats så var det ganska självklart att bygga den själv. Problemet är ju att det inte räcker med bara den, jag måste ha en bra avluftning också. Kompressorn går att starta med tom tank men med tryck i är det kört. Det är avluftningen jag ska ha ventilen till :wink:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Karl Andersson

#4 » 21:06:25, 08-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske är en dum fråga, men har du kontrollerat att du har en fungerande backventil mellan kompressorblock och luftbehållare? Har du bara det så ska det räcka med den enkla varianten av avluftare tycker jag. Hur jättestor är kompressorn i fråga, jag antar att det rör sig om en kolvare i alla fall!?
Bilder ska bli kul.... :smile:
Karl Andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:24, 15-08-2009
Ort: Östergötland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 350, Fordson Power Major, Fordson Diesel Major,
MF 6255,Atlas Copco VT 5, Weimar/Hydrema R700

Robban_C

#5 » 21:27:01, 08-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min stora kompressor har en backventil men ingen avluftning alls. Det fungerar alldeles utmärkt.
Uppskattningsvis 1000 minutliter, 16A proppat, max tryck 8 bar, stor och tung kompressor med två parallellkopplade cylindrar (fd kylmaskin) och ett stort och tungt remhjul av gjutjärn (apropå höga startströmmar).
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Exs (trådstartaren)

#6 » 22:49:45, 08-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var nyss ute och tog lite bilder, tyvärr tog kamerabatteriet slut så urvalet blev inte så stort.

Det trefasmatade proppslukande monstret :mrgreen:

Bild

Eller..? Nää kanske inte :mrgreen:


Men den här kanske? :wink:

Bild


Det lilla röret mellan backventilen och pressostaten är vad jag förstår en typ av avlastning, och den verkar göra liiite nytta men den är ändå löjligt liten och otillräcklig

Bild


En sån här maskin bara måste ju ha ett nödstopp :mrgreen: Eller så tyckte undertecknad skåpsbyggare att det var mindre jobbigt att koppla in den än att plocka bort den och plugga hålet :wink:

Bild


Dålig bild på "tankskylten"

Bild


Dålig bild på motorskylten

Bild


Som sagt så verkar den lilla orginalavluftningen fungera lite för när man startar kompressorn och den först går i Y-läget (det långsamma, svaga läget) så går det bra några enstaka varv på kompressorn men sen börjar det gå tyngre och tyngre och lagom till D-läget (det snabba, starka och strömkrävande läget) hoppar i så går det så tungt så säkringarna går ändå. Och då är tiden mellan Y- och D-läget inte ens speciellt lång, ca 3 sekunder vilket varit lagom (med lite marginal) när man startat med tom tank.

Och det är här mina elventiler kommer in i bilden :wink: Den lilla hade väl gått att sätta dit utan några större problem bortsett från det faktum att den är ganska liten. Men den har ju åtminstone en riktig fjäderretur. Helst använder jag som sagt den stora ventilen men frågan är ju om "luftfjädern" i den sätts ur funktion i och med att luften kommer gå annorlunda än den är byggd för om jag kopplar den som jag vill. Och det är ju där ni kommer in i bilden :wink: Och anledningen till den kopplingen är som sagt att kunna pytsa igenom dubbla luftmängden mot vad som går om man kopplar "vanligt".
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Lars B

#7 » 22:58:09, 08-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Släpper pressostaten tryck under uppstartsfasen då?
Har ett något större proppmonster som gillar 20A-säkringar :mrgreen:
När den går igång så pyser det rejält innan den har fått upp varvet och börjar ladda. Inte så att det saknas någon timerstyrning till spillventilen? Blåser det ljudligt om den innan den stänger?
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Robban_C

#8 » 23:03:40, 08-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men den där kan väl inte knäcka proppar?
Motorn är på 5,5 hk, det borde ju gå att köra den direkt utan mjukstart eller nånting alls.
Hur mycket luft ger kompressorn? 500 minutliter?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Fredrik_

#9 » 23:06:16, 08-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

SER ju inte så stor och farlig ut...
Går det inte att montera en liten tank mellan kompressor och backventil, som också avluftas vid stopp. Detta borde ge längre startid för trycket..
Någon liter borde ju räcka på din beskrivning. Brandsläckare?!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Exs (trådstartaren)

#10 » 23:21:46, 08-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

@ Lars B
Jag har faktiskt inte tänkt på det, det blir väl till att sätta ett finger under pressostaten för att se om det kommer någon luft där. Timerstyrning?

@ RobbanC
Nej den BORDE inte knäcka proppar, men den gör det. Och den verkar gå väldigt lätt när den väl är igång sen, inga missljud heller så det är nog inga lager som gått och lagt sig. Kan det vara kass avluftning månne? Borde ju vara tungstartat om det ligger tryck på hela tiden..

@ Fredrik_
Det är säkert en möjlig lösning men jag får nog kika på befintlig avluftning först. Ingen som vet vart man får tag på använda/uttjänta brandsläckare till en billig peng förresten? En portabel lufttank eller två hade ju inte varit fy skam.. :thumme:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Lars B

#11 » 23:28:40, 08-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exs skrev:Jag har faktiskt inte tänkt på det, det blir väl till att sätta ett finger under pressostaten för att se om det kommer någon luft där. Timerstyrning?


När min kompressor drar igång så blåser det ljudligt om avluftningen (hörbart genom ytterväggen!) och sedan någon sekund efter att D-kopplingen kickat in så stänger bypass funktionen och den börjar bygga tryck. Sedan när den bryter vid maxtryck så blåser den ut trycket från cylindrarna och avluftar dessutom tanken på kondensvatten med det trycket :grin:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Fredrik_

#12 » 23:29:46, 08-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lufttankar av olika storlekar går säkert att finna på lastbilsskrot..
Vanligaste är 20-30 liter. Men finns större inne i ramen till luftfjädringen, samt ofta en liten på kanske 3-5 liter vid lufttorken som blåser ur fukten ur torkmedlet.
Små brandsläckare brukar slängas efter användning, då det kostar lika mycket att köpa nytt som att ladda om..

Självklart är det smartast att se till att det som sitter på kompressorn fungerar, innan du börjar bygga om..
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#13 » 23:35:25, 08-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exs skrev:... Kan det vara kass avluftning månne? Borde ju vara tungstartat om det ligger tryck på hela tiden.. ...

Min kompressor har ingen avluftning alls och den är betydligt större och startas direkt, utan mjuktstart eller Y-D.
Men den har en fungerande backventil.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Exs (trådstartaren)

#14 » 23:35:59, 08-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som att jag får köpa ett paket proppar imorgon och pilla lite på pressostaten hehe :) Går det att skruva isär en sån backventil och "kolla läget"? Dock sätter jag nog slantarna på pressostaten i så fall för tryckinställningen stämmer inte heller på den. Den ena övertryckaren löser vid ca 9,7 bar så kompressorn hinner aldrig stänga av sig innan den måste ladda på igen pga övertryckarn.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Michael Meier

#15 » 00:23:18, 09-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:....Min kompressor har ingen avluftning alls och den är betydligt större och startas direkt, utan mjuktstart eller Y-D.
Men den har en fungerande backventil.

Men hallå ! :smile: det är för att du int har Y/D omkopplare som du kan starta utan avluftning.

Kopplar man in en tidsstyrd Y/D omkopplare på en så liten kompressor (utan avluftning under uppstart) och ställer klockan på mer än 1-2 sekunder så hinner den bygga upp mottrycket, pressostaten/tryckströmbrytaren har en ventil som manövreras mekaniskt, vid läge "öppen kontakt" = trycket uppnått, öppnas denna avlastningsventil.

När tryckströmbrytaren sluter strömkretsen stängs samtidigt avlastningsventilen, så avlastningsventilen hjälper int till att avlasta under uppstart.

Exs... du har läst för mye :smile: nu handlar det om mekanik, korta ned fördröjningstiden till en eller två sekunder eller sälj din automatiska Y/D kopplare på blocket :smile: backventilen fungerar, annars hade du fullt mottryck redan andra varvet kolven gör.. och som sagt, denna avlastningstyp fungerar int när tryckströmbrytaren har slutit strömkretsen.

Och Lars B har en sofistikerad variant på avluftning, int alls lika Exc standardkompressor.

Bild Tillägg efter 10 minut(er):

Exs skrev:Eftersom jag själv är elektriker och har fått begagnade delar till y/d-starten av min arbetsplats så var det ganska självklart att bygga den själv....


*Tips*... inga sådana installationer hos arbetsplatsens kunder, det blir tummen ner och sparken.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se