Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Gör i ordning en kompressor - frågetecken

30 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera kompressorer och tryckluft här

dimorep

#16 » 00:42:05, 09-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du som är elektriker har väl mätat upp lindningarna på motorn så att de är ok..! Låter som den förb. väldigt mycke ström.

Om backventilen är kass så har du samma mottryck uppe i cyl. som där är i tanken när motorn startar.
Den lilla luftmängden där ryms i röret mellan cyl. och backventil blir fort tryckhöjd, så 3 sek. Y/D fördröjning tror jag också är på tok för lång tid.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.



Michael Meier

#17 » 00:46:10, 09-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exs skrev:....Går det att skruva isär en sån backventil och "kolla läget"?....


Det går.... men jag råder dei å låta bli, eftersom den fungerar som den ska, däremot så ska du använda justerskruv, sänka frånslagstrycket, och eventuellt justera differenstrycket på tryckströmbrytaren.

Du leker med döden om kompressortanken poffar när du låter säkerhetsventilen jobba, den är int konstruerad för tryckluft.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

kmracing

#18 » 01:18:48, 09-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan aldrig tänka mig att den där kompressorn skall ha nån Y-D start, fungerar avlastningsventil/backventil OCH tryckströmbrytaren korrekt (för det är den som sköter avlastningen, därav det lilla röret) och det inte finns nåt annat fel på motor eller kompressorblock skall det inte vara något problem att starta den motorn direkt i D-läge.
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Robban_C

#19 » 07:11:40, 09-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
Robban_C skrev:....Min kompressor har ingen avluftning alls och den är betydligt större och startas direkt, utan mjuktstart eller Y-D.
Men den har en fungerande backventil.

Men hallå ! :smile: det är för att du int har Y/D omkopplare som du kan starta utan avluftning. ....

Ja, jag hade nån vag fundering åt det hållet men den hade inte mognat klart än. :grin:

Dock borde det ju vara mottryck mellan kompressor och backventil eftersom jag inte har nån avluftning men det kanske läcker mer tillbaks in i kompressorn än det läcker i backventilen så att trycket efter kompressorn därmed inte finns kvar när den ska återstarta.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Exs (trådstartaren)

#20 » 07:21:00, 09-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

@ Dimorep
Lindningarna mättes upp när jag ändå drog nya kablar till motorn, och där är inga problem :)

@ Michael Meier
Jag ska testa idag när jag kommer hem från jobbet att skruva lite på pressostaten. Eftersom den aldrig slår ifrån av sig själv, utan jag får stänga av manuellt så avluftar den ju heller aldrig om den fungerar som du beskriver. Jag ska även sänka Y/D-tiden till en sekund eller knappt det, så får man åtminstone en jämnare startramp än med direktstart, blinkande lampor kan man ju vara utan :wink:

"Du leker med döden om kompressortanken poffar när du låter säkerhetsventilen jobba, den är int konstruerad för tryckluft."

Va? Den är väl GJORD för tryckluft, annars hade den ju inte suttit där. Hela tanken är ju att det ska gå luft genom den om trycket blir för högt. Den pyser vid 9,7 bar, tanken är godkänd för 10 bar och sen sitter det även en till ventil som släpper vid 11 bar. Utöver då att pressostaten ska stänga av vid rätt tryck. Så det är trippel säkerhet mot poffad tank, det anser jag som lugnt :wink: Ett par manometrar är där också så man ser vad som försigår.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

dimorep

#21 » 08:03:31, 09-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är säkerhetsventilen märkt "9.7 Bar" så är det en "8 Bars kompressor" och då ska pressostaten avlasta vid det trycket också, sen kan där stå högre tryck på komp.tanken, men det är bara vad den är max godk. för.
Justera pressostaten så att den lastar på vid ca 6 Bar och av vid max 8 Bar.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Exs (trådstartaren)

#22 » 12:53:47, 09-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, tur du sa det! Jag har inte hittat någon typskylt eller liknande på själva kompressorblocket så jag gjorde antagandet att det var 10 bar. Får nog ta en bild på pressostaten sen för det finns ett par olika grejor att skruva på men det finns inget som skvallrar om vad var grej gör. Det är ju bra om man i alla fall har en liten susning om vad man pillar på :wink:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Karl Andersson

#23 » 15:49:24, 09-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror precis som herr Meier sa att du skapat ditt eget problem med kombon YD-start å avluftning via pressostat. Se till att ha en rätt injusterad fräsch pressostat med avluftning och en fungerande backventil så ska det inte kunna var några problem. Det är ju trots allt inget jätteas till kompressor. Backventilen testar du ju enklast genom att smyga lite på muttern till röranslutningen på kompressorsidan av backventilen när kompressorn är avslagen men med tryck i tanken. Skulle det mot förmodan pysa så finns det nya gummipuckar och fjädrar att köpa.
Låt inte säkerhetsventilen fungera som avlastningsventil!!!
Vill du ha kvar ditt YD-skåp så ställ som sagt ner tiden å testa, skulle det fortsätta bråka får du bygga om till ett mer utbyggt avluftningssystem t.e.x med en tidsstyrd magnetventil. Men det ska inte behövas.... Lycka till! :driver:
Karl Andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:24, 15-08-2009
Ort: Östergötland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 350, Fordson Power Major, Fordson Diesel Major,
MF 6255,Atlas Copco VT 5, Weimar/Hydrema R700

Michael Meier

#24 » 18:54:37, 09-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Du leker med döden om kompressortanken poffar när du låter säkerhetsventilen jobba, den är int konstruerad för tryckluft.

Exs skrev:....Va? Den är väl GJORD för tryckluft, annars hade den ju inte suttit där....

Att den sitter monterad på den kompressorn betyder enbart att någon har skruvat dit den. Jag vidhåller :smile: blå hatt, som du klackar över för attt "testa" funktionen, utvändig gänga med lätt koniskt hål för klämring, det betyder säkerhetsventil för kallvatten.
Exs skrev:....sen sitter det även en till ventil som släpper vid 11 bar....


:klia: Den har du int berättat om, har vi den på bild?

Bild Tillägg efter 31 minut(er):

Du Exc... hur kom ni fram till att denna asynkronmotor kan användas med en Y/D omkopplare? Hur har du kopplat in den på plint? Har du en bild på kopplingschemat i locket? Har du trippelkollat att det är kopplat på det viset som det ska vara?

Exs skrev:....Bild....
[/img]
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Exs (trådstartaren)

#25 » 21:37:12, 09-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ägnade en stund åt kompressorn idag när jag kom hem från jobbet, och nu funkar den! :hurra:

Den mest drastiska åtgärden var väl att skruva på pressostaten mer/annorlunda än vad jag testade med sist. Tyvärr finns det ett frågetecken ändå. På en klisterlapp innanför pressostatlocket ser det ut såhär (dålig bild, jag vet)

Bild

Det finns alltså ett maxtryck och ett differentialtryck som man kan justera. Dock hittar jag bara en justering, den för maxtrycket.

Bild

Bild

Skruvar man på den stora svarta sexkanten så vrids den lilla muttern och skruven också, och maxtrycket justeras. Vrider man vänster sjunker maxtrycket och höger höjer. Eftersom jag inte hittat något annat att skruva på däri så tänkte jag att den lilla muttern nog var differentialtrycket, men icke. Det enda man kan göra med den är att skruva loss och dra åt den som en mutter på vilken skruv som helst :klia: Någon som vet?

Maxtrycket är ställt precis under 8 bar och kompressorn startar vid ca 5 bar. Allra helst skulle ju start/differentialtrycket varit ställt så den startar runt 6 bar istället, som dimorep skrev :)

@ Michael Meier

Man slutar aldrig att förvånas hehe :wink: Då var det inte bara det elektriska som var uppenbart hemsnickrat vid inköp.. säkerhetsventilen med då :hotar2:

Säkerhetsventilen på 11 bar skruvade jag dit själv innan jag vågade göra första startförsöket efter inköp. Den monterades tillsammans med en ny och fräsch manometer vid pilen på bilden

Bild

Att jag kom fram till att jag kunde Y/D-koppla motorn var en erfarenhetsbaserad gissning :wink: Oftast, men inte alltid, när en motor är specad till 380V i D-läget så går den att Y/D-koppla. Är det 380V i Y-läget är det däremot en annan femma. Det är min erfarenhet i alla fall, och bevisligen så fungerar det ju i detta fallet :) Jag har även justerat Y/D-tiden idag så att det blir mer som en jämn acceleration istället för att det blir ett mellanläge. Lite som att gå från manuell till automatisk växellåda :mrgreen: Funkar mycket bra :thumme:
Senast redigerad av Exs 21:41:46, 09-07-2010, redigerad totalt 1 gång.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Michael Meier

#26 » 22:38:24, 09-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exs skrev:....Att jag kom fram till att jag kunde Y/D-koppla motorn var en erfarenhetsbaserad gissning Oftast, men inte alltid, när en motor är specad till 380V i D-läget så går den att Y/D-koppla. Är det 380V i Y-läget är det däremot en annan femma. Det är min erfarenhet....

:thumme:
Exs skrev:....Det finns alltså ett maxtryck och ett differentialtryck som man kan justera....Skruvar man på den stora svarta sexkanten så vrids den lilla muttern och skruven också....
Bild

"tips" håll fast den svarta sexkanten
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Exs (trådstartaren)

#27 » 00:44:03, 10-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag testade att hålla fast i den svarta innan när jag grejade med det, men vågade inte greja för mycket eftersom jag inte visste säkert. Men imorgon ska jag ut och leva f*n på den skruven då :wink: Tack för tipset!
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Stefan Palmkvist

#28 » 06:24:14, 10-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är själv på gång att skaffa en kompressor i 5.5 kw klassen, men då jag har tänkt att använda den till en hel del blästring så har jag tänkt att koppla in en kylare som ska ligga i cirkulerande kallvatten från brunnen.Kyleren har jag tänkt att koppla mellan kompressor och tank. Vad tror ni om det? Det skulle ju även ge en mjukare start med mer volym mellan kompressor och tank.
Stefan Palmkvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 05:23:39, 07-10-2009
Ort: Kvidinge En kulturbuggd med anor
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Harley Sportster, Wv Caddy tdi

Robban_C

#29 » 08:16:37, 10-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan Palmkvist skrev:Är själv på gång att skaffa en kompressor i 5.5 kw klassen, men då jag har tänkt att använda den till en hel del blästring så har jag tänkt att koppla in en kylare som ska ligga i cirkulerande kallvatten från brunnen.Kyleren har jag tänkt att koppla mellan kompressor och tank. Vad tror ni om det? Det skulle ju även ge en mjukare start med mer volym mellan kompressor och tank.

Låter avancerat men borde fungera mycket bra.
Min kompressor har en kylare från en kylanläggning. Nackdelen med dessa är att dom är avsedda för mindre flöden = för klena rör, stryper. Så min kylare är ombyggd så att många slingor är parallellkopplade för att på så sätt få upp flödesarean. Fungerar bra men jag har ännu inte fått dit nån kylfläkt men det ska nog hinnas med, det är ju inte mer än drygt tio år sen jag byggde kompressorn. :mrgreen:

Men 5,5 kW till blästring? Låter klent. Liten bläster?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Stefan Palmkvist

#30 » 10:09:48, 10-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är till ett blästerskåp där jag själv gör blästermunstyckenaoch har fotpedal till luftpådraget, jag har även en hållare för munstycket så att det är lättare att blästra små saker.Kylarna som jag har är två parallellkopplade fryselement frn industrifrysar. Jag har räknat på flödesaria och det ska gåbra.
Stefan Palmkvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 05:23:39, 07-10-2009
Ort: Kvidinge En kulturbuggd med anor
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Harley Sportster, Wv Caddy tdi


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se