Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Biab KB 2100

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Moco (trådstartaren)

#1 » 11:13:01, 05-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som rubriken anger så har jag nyligen blivit ägare till denna pjäs och är även ny här på forumet.

Då jag köpte den "lös" så att säga (alltså motor & kompressorhus, ingen tank etc) så uppstår en del funderingar.

Jag har fattat så mycket att denna modellen är en Byggkompressor i grunden.
Nu funderar jag på att koppla den mot tank, tror den är 300 L och då kommer funderingarna.

Första funderingen gäller Y/D eller mjukstart. (skriver bara Y/D fortsättning men menar bägge)
De flesta verkar förorda mjukstart, vad är skillnaden i funktion?
Var hittar man dylika tingestar till vettiga priser?
Enda jag hittat hittills är dyrare än en ny stor kompressor, Kina iofs då.

Sen nästa fundering, går Y/D in varje gång kompressorn startar eller bara vid kallstart?
Jag tänker så här, om jag kopplar mot tank med tryckströmbrytare så slår den ju då av när tryck uppnåtts.
Trycket sjunker och maskinen vill hoppa igång igen, "räcker" det med avlastning eller måste Y/D in även då?

För om i fall det bara är vid första gången så skulle jag kunna ha en manuell Y/D.
Likväl skulle jag kunna ha manuell om jag hoppade tryckströmbrytare och lät den gå på avlastning, för och nackdelar där?

Om jag ska ha Tryckströmbrytare tillsammans med Y/D var ligger de i förhållande till varandra?
Har jag fattat allt rätt så borde väl Tryckströmbrytaren kopplas först, sen kopplas Y/D till Motor, eller?
Jag behöver inga pekpinnar om Behörigheter etc, vill bara stilla min nyfikenhet här, tycker det är kul att vet hur det funkar bara.

Funderingar runt avlastningen
Om jag struntar i tryckströmbrytare och låter den gå avlastad när jag använder den.
Skulle jag då rent teoretiskt kunna hoppa Y/D om jag startar maskinen i avlastat läge och sätter snurr på motorn innan spänning?
Alltså, jag trycksätter avlastningsventilerna med lillkompressorn, sätter snurr på "maskineriet" på något vis och kopplar sen på spänning.

Mycket frågor på en gång men den som inte frågar får inga svar och förblir frågande

Motorn är 9 Kw 12 Hp enligt skylt
2900 rpm
Int.70%
På skylten är inget iknackat på Y läget
på D (trekant) står 380V 15,4 A

Kompressorn är märkt med
KB 2100
760 r/m
Max 8 atö
SAE 10 (såg en annan likadan som skulle ha 20,varför?)

Tar tacksam emot råd och tips runt denna mäktiga maskin.
Jag vill hellre ha snurr på denna även om det kostar mer än en ny Kinamaskin, den här har ju själ :-)

Edit 1: Har 25A huvudsäkringar
Moco
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:26, 02-10-2014
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo V70, ja det räknas väl som traktor ;-)



Moco (trådstartaren)

#2 » 21:39:32, 10-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

55 titt å inte ett enda tips?
:huh:
Moco
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:26, 02-10-2014
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo V70, ja det räknas väl som traktor ;-)

Turbodiesel

#3 » 22:42:26, 10-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Moco skrev:Som rubriken anger så har jag nyligen blivit ägare till denna pjäs och är även ny här på forumet.

Då jag köpte den "lös" så att säga (alltså motor & kompressorhus, ingen tank etc) så uppstår en del funderingar.

Jag har fattat så mycket att denna modellen är en Byggkompressor i grunden.
Nu funderar jag på att koppla den mot tank, tror den är 300 L och då kommer funderingarna.

Första funderingen gäller Y/D eller mjukstart. (skriver bara Y/D fortsättning men menar bägge)
De flesta verkar förorda mjukstart, vad är skillnaden i funktion?


Y/D starten kopplar elmekaniskt om motorns lindningar i starten, mjukstarten är en elektronisk pryl som begränsar strömmen en tid.

Var hittar man dylika tingestar till vettiga priser?
Enda jag hittat hittills är dyrare än en ny stor kompressor, Kina iofs då.


Nima har bägge typerna, och en automatisk Y/D-start är inte heller gratis.

Sen nästa fundering, går Y/D in varje gång kompressorn startar eller bara vid kallstart?
Jag tänker så här, om jag kopplar mot tank med tryckströmbrytare så slår den ju då av när tryck uppnåtts.
Trycket sjunker och maskinen vill hoppa igång igen, "räcker" det med avlastning eller måste Y/D in även då?

För om i fall det bara är vid första gången så skulle jag kunna ha en manuell Y/D.
Likväl skulle jag kunna ha manuell om jag hoppade tryckströmbrytare och lät den gå på avlastning, för och nackdelar där?


Y/D eller mjukstart går in varje gång

Manuell Y/D går bra om du kör kompressorn med automatisk avlastning.

Om jag ska ha Tryckströmbrytare tillsammans med Y/D var ligger de i förhållande till varandra?
Har jag fattat allt rätt så borde väl Tryckströmbrytaren kopplas först, sen kopplas Y/D till Motor, eller?
Jag behöver inga pekpinnar om Behörigheter etc, vill bara stilla min nyfikenhet här, tycker det är kul att vet hur det funkar bara.


Tryckströmbrytaren säger till Y/D skåpets automatik att här ska startas resp stoppas. Den behöver då inte dimensioneras efter motorströmmen. Mjukstarten har jag ingen koll på riktigt hur den kopplas in & får startsignal, har inte hållit på med sådana.

Funderingar runt avlastningen
Om jag struntar i tryckströmbrytare och låter den gå avlastad när jag använder den.
Skulle jag då rent teoretiskt kunna hoppa Y/D om jag startar maskinen i avlastat läge och sätter snurr på motorn innan spänning?
Alltså, jag trycksätter avlastningsventilerna med lillkompressorn, sätter snurr på "maskineriet" på något vis och kopplar sen på spänning.


Är tanken tom har du inget mottryck, och då behöver du inte avlasta något heller,

Har du mekanisk avlastningsventil som hör till den?

Mycket frågor på en gång men den som inte frågar får inga svar och förblir frågande

Motorn är 9 Kw 12 Hp enligt skylt
2900 rpm
Int.70%
På skylten är inget iknackat på Y läget
på D (trekant) står 380V 15,4 A

Kompressorn är märkt med
KB 2100
760 r/m
Max 8 atö

SAE 10 (såg en annan likadan som skulle ha 20,varför?)


SAE10 är ju smörjoljans viskositet, är det en byggkompressor kanske den skulle gå med tunnare olja, eftersom den normalt inte står varmt & ombonat.

Tar tacksam emot råd och tips runt denna mäktiga maskin.
Jag vill hellre ha snurr på denna även om det kostar mer än en ny Kinamaskin, den här har ju själ :-)

Edit 1: Har 25A huvudsäkringar


Vad du gör så se till att tanken är frisk/ny och har en säkerhetsventil dimensionerad efter tankens arbetstryck & kompressorblockets flöde..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Lateralus

#4 » 10:05:04, 11-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mjukstartare får man sällan tag på billigt, jag har hört vissa som säger att dessa är snällare mot motorerna. Men så vitt jag vet så har det gått bra att Y/D-starta motorer i många år så jag ser ingen anledning till att sluta med det. Vill du ha en automatisk Y/D-startare så hade jag tittat på tradera efter 3 kontaktorer som klarar strömmen. Gärna med tillhörnade motorskyddsmodul lämplig för din motor. Utöver det så behöver du bara ett tidrelä.

Jag skulle tro att du får det väldigt mörkt i verkstaden om du försöker direktstarta en sådan motor på 25 A säkringar :smile: Min egen maskin måste jag varva så högt det går på Y-läge för att säkringen inte ska gå. Och då måste givetvis kompressorn avlastas om det skulle finnas tryck i tankarna, annars orkar den inte gå runt i Y-läge.

Jag går själv i tankarna att bygga en setup mycket lik din! I mitt fall handlar det som en 12 hk Åsbrink monterad på en liten tank (30 liter) som kopplas ihop med en större tank (300 liter, eller nåt) som är placerad där jag behöver luften. Min kompressor är byggd för att gå kontinuerligt med avlastning vad uppnått tryck. Detta är fantastiskt bra vid blästring tex så den ger ett jämt fint tryck och inte frestar på säkringarna i onödan. Dessutom inbillar jag mig att det är lättare för kompressorn att hålla en vettig temperatur så.

När man är i verkstaden och kör lite med något tryckluftsverktyg då och då så känns det en smula slösaktigt att den går kontinuerligt när den behövs 5 minuter varje timme. Min tanke i dessa fallen är att behålla kompressorns egen trycklreglering, men att försöka detektera när det inte används någon luft genom att mäta vilken ström som motorn tar i medeltal. Har jag förbrukat någon luft på tex 5 minuter så stängs kompressorn ner. När trycket sjunker igen så startar kompressorn automagiskt.

Överarbetad lösning för hobbybruk? Självklart! :mrgreen: Men som elektroingenjör som jobbar en hel del med automation och dessutom har ett riktigt intresse för det så har jag lite svårt att hålla hjärncellerna i styr. Tyvärr har jag dåligt med tid till att realisera det :sad:
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Moco (trådstartaren)

#5 » 13:12:09, 11-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tusen tack för svaren, nu blev jag en hel del klokare.

Jag har nog kommit till insikten om att jag struntar i tanken och låter den gå kontinuerligt.
Dels för att jag läst en del otäcka saker om dassiga lufttankar och jag har ingen riktig koll på min.
(jag skulle iofs kunna trycktesta den och/eller ställa själva tanken "sprängsäkert" men...)
Sen ska jag använda den till blästring och det blir inte dag ut och dag in utan nån timme här och där.

Nima har bägge typerna, och en automatisk Y/D-start är inte heller gratis.

Tack, det var skillnad på priser det, den jag hittat innan kostade 10 lax, det tyckte jag var lite väl saftigt.

Är tanken tom har du inget mottryck, och då behöver du inte avlasta något heller,
Har du mekanisk avlastningsventil som hör till den?


Jo den har mekaniska avlastningsventiler.
Jag tänkte att om de var öppna så skulle det bli ännu lättare att få snurr på maskineriet.
Lite som att köra runt bensinmotor utan tändstift, det är ju trots allt lite motstånd i kompressionsfasen.


Jag går själv i tankarna att bygga en setup mycket lik din! I mitt fall handlar det som en 12 hk Åsbrink monterad på en liten tank (30 liter) som kopplas ihop med en större tank (300 liter, eller nåt) som är placerad där jag behöver luften. Min kompressor är byggd för att gå kontinuerligt med avlastning vad uppnått tryck. Detta är fantastiskt bra vid blästring tex så den ger ett jämt fint tryck och inte frestar på säkringarna i onödan. Dessutom inbillar jag mig att det är lättare för kompressorn att hålla en vettig temperatur så.


Jo det så jag hade tänkt också.

När man är i verkstaden och kör lite med något tryckluftsverktyg då och då så känns det en smula slösaktigt att den går kontinuerligt när den behövs 5 minuter varje timme. Min tanke i dessa fallen är att behålla kompressorns egen tryckreglering, men att försöka detektera när det inte används någon luft genom att mäta vilken ström som motorn tar i medeltal. Har jag förbrukat någon luft på t.ex. 5 minuter så stängs kompressorn ner. När trycket sjunker igen så startar kompressorn automagiskt.


Precis så funderade jag också, jag tänker mig att man skulle kunna ha någon slags omkopplare mellan mekanisk avlastning och elektronisk.
När man blästrar får den gå kontinuerligt med mekanisk avlastning.
När man blästrat klart "slår man över" till elektronisk tryckvakt och har då arbetsro till dess att rycket sjunker och maskinen hoppar i gång.
Så var min fundering men nu är jag som sagt inte helt hundra på att jag vill använda min tank längre.

Än en gång, tusen tack för svaren jag känner mig mycket klokare :idee3:
Moco
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:26, 02-10-2014
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo V70, ja det räknas väl som traktor ;-)

Lateralus

#6 » 14:16:55, 11-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, gamla trycktankar sägs det att man ska vara försiktig med! Själv lyckades jag hitta en AC-tank som inte är mycket äldre än 35 år och ser ut att vara i mycket bra skick :mrgreen:

Skönt att du kommit på en plan för hur du ska göra!

Btw, det är minst en som läst denna tråden som vill se bilder på maskinen! :eat:
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Moco (trådstartaren)

#7 » 14:33:26, 11-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag kollade skylten på min tank, den är på 250l och från 1966 och vattentestad med 19kg/cm3 och godkänd för 14 atm arbetstryck.
En okulärbesiktning och lite knackande här och där säger att det kanske kan vara värt att provtrycka den ändå.
Den ser och låter faktiskt riktigt bra.


Btw, det är minst en som läst denna tråden som vill se bilder på maskinen! :eat:


Ja jag ska lägga bilder upp jag lovar.
Moco
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:26, 02-10-2014
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo V70, ja det räknas väl som traktor ;-)

Moco (trådstartaren)

#8 » 17:31:02, 11-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är inte min men det är en likadan fast min är finare och utan hjul :???:
Bild
Bild
Moco
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:26, 02-10-2014
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo V70, ja det räknas väl som traktor ;-)

Lateralus

#9 » 21:09:17, 11-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilka skönheter! :grin:

Jag delar helt och hållet din uppfattning om att mycket hellre få fart på en sån maskin istället för en modern kinamaskin!

Passar på och länkar till min gamla tråd som beskriver tiden när min Åsbrink var ny i verkstaden:

En ny gammal kompressor, ett utbildnings- och renoveringsprojekt

Hoppas att den kanske kan inspirera någon en dag :smile:
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Moco (trådstartaren)

#10 » 13:00:21, 12-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

FIck en fundering till runt detta...

Precis så funderade jag också, jag tänker mig att man skulle kunna ha någon slags omkopplare mellan mekanisk avlastning och elektronisk.
När man blästrar får den gå kontinuerligt med mekanisk avlastning.
När man blästrat klart "slår man över" till elektronisk tryckvakt och har då arbetsro till dess att rycket sjunker och maskinen hoppar i gång.
Så var min fundering men nu är jag som sagt inte helt hundra på att jag vill använda min tank längre.


En gång i världen så arbetade jag på en lackfirma där vi självklart hade kompressor.
När vi blästrade så slog vi över kompressorn med strömställare till att gå kontinuerligt.
Nu inser jag att det rimligtvis borde varit både mekaniska avlastare och tryckbrytare inblandat där.
Fast som jag funderade nu så tänkte jag mig mer styra trycket mekaniskt antingen till tryckvakt eller till avlastning.
Alltså, blästrar jag eller på annat sätt förbrukar massor med luft så kör jag den mot mekanisk avlastning.
När det är klart så stänger jag mot mekaniska avlastningen och öppnar mot tryckvakt med någon form av kran.
Tryck uppnås och vakten slår till och hela härligheten stannar och lugnet infinner sig i verkstaden.

Så långt har jag klurat ut det den vägen (OM, jag säger nu om jag ska koppla mot tank).
Men den andra vägen, den vi då hade på lackverkstaden med strömställare hur funkar den?
Finns det någon form av treläges strömställare för 3 fas?
Jag vet att det finns omkopplare för att backa maskineriet men det är väl en annan sak antar jag.
För 12 v finns det ju lägesbrytare att antingen går spänningen hit eller dit men det är ju lite skillnad på 12 och 380.
Trelägeskontakten för 12v bygger ju på principen en matning in och två ut, jag kan inte riktigt se den lösningen för 3fas, eller?
Fast det klart med en bunke kontaktorer så borde det ju kunna lösas men är det verkligen så det görs?
Borde bli tämligen stora kopplingsskåp :-)

Ja, många funderingar blir det när man klurar lite.
Som sagt jag har inte för avsikt att pilla med detta själv för som ni märker har jag ingen riktig koll.
Jag kommer heller inte att chansa med tanken utan att se till att testa den om jag går vidare med den funderingen.
Mina funderingar och frågor bygger på att jag gillar att veta hur saker funkar så ha tålamod är ni snälla :buga:
Moco
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:26, 02-10-2014
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo V70, ja det räknas väl som traktor ;-)

Moco (trådstartaren)

#11 » 13:29:41, 12-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Passar på och länkar till min gamla tråd som beskriver tiden när min Åsbrink var ny i verkstaden:
En ny gammal kompressor, ett utbildnings- och renoveringsprojekt
Hoppas att den kanske kan inspirera någon en dag :smile:


Wow, tack, det var kul läsning, vilket jobb du gjort.
Det slipper jag för min är NOS :grin:

Men du, tråden slutar väldigt abrupt just där mina funderingar börjar :laes_detta:

Sen måste jag erkänna att jag gillar denna kommentar:
thorflot: Jag är också helt blank på ämnet. Jag är elektronikingenjör i grunden och har ingen utbildning i att skruva med saker. Men jag gör mitt bästa för att försöka få lite erfarenhet fler områden än elektronik, genom att plocka ner en gammal kompressor till exempel :thumme:

Det är precis så jag menar att jag också är, fast tvärtom.
Bättre mekaniker än elektriker men fortfarande vetgirig :shake_hands:
Moco
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:26, 02-10-2014
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo V70, ja det räknas väl som traktor ;-)

Michael Meier

#12 » 13:53:30, 12-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

idag skulle vi köra med en kontaktor, enpolig tryckgivaren med ställbar differens för till och frånslag (direktstart) motorskydd/fasbortfall/nollspänningsutlösare/temperaturvakt/fjärrstyrning via grannbarnens telefon...

Det tar inte stor plats i en låda,

Å andra sidan kanske du menar en manuell Y/D omkopplare?, det är i princip samma som backomkopplare med den skillnaden att bläcken inuti är annorlunda dragna.

Alla trefasmotorer är inte lämpade för stjärna (Y) - triangel (D) omkoppling.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Moco (trådstartaren)

#13 » 19:41:39, 12-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla trefasmotorer är inte lämpade för stjärna (Y) - triangel (D) omkoppling.

Är det detta du syftar på?
Menar du att min då inte skulle A; kunna kopplas Y/D eller B: inte behöva kopplas Y/D?
På skylten är inget iknackat på Y läget
på D (trekant) står 380V 15,4 A


Å andra sidan kanske du menar en manuell Y/D omkopplare?, det är i princip samma som backomkopplare med den skillnaden att bläcken inuti är annorlunda dragna.


Nej det var inte det jag menade, den skillnaden vet jag.
Jag menade verkligen en omkopplare modell en in två ut (12v pratat).
Alltså läge ett allt går via Tryckvakt, läge två går förbi tryckvakt.
Men jag tror jag fattat hur den fungerade, vi kopplade helt enkelt bort tryckvakten och lät den gå mot avlastning.
Det i sin tur torde då rimligen betyda att tryckvakten bröt tidigare än avlastningen men som sagt det var en lackverkstad så vi behövde inte 15 bar direkt :eek:
Moco
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:26, 02-10-2014
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo V70, ja det räknas väl som traktor ;-)

Michael Meier

#14 » 21:27:58, 12-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Busck skriver såhär:

Y/D-START
Startmoment och startström minskas till ca 1/3 av värdena vid direktstart. Innan D-läget
inkopplas skall motorn ha uppnått ungefär märkvarvtal. För att kunna Y/D-starta en motor som
körs på 400 V måste den vara lindad för 400 V delta (690 V Y)


missade typskyltens information, sorry...
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Sparkz

#15 » 14:14:01, 17-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du behöver ju inte koppla om något, bara bygla tryckbrytaren med en vanlig arbetsbrytare och ställa avlastningen något högre än tryckbrytaren. Men det känns inte som en snygg lösning... Hellre starta med kontaktor (eller automatisk YD) och bara köra manövern över tryckbrytaren.

Så här gjorde jag:
En Danfoss VLT startar kompressorn snällt med en ramp på några sekunder. En reläutgång på frekvensaren drar när den är uppe i inställt varvtal och matar en magnetventil som lastar på. Magnetventilen växlar mellan luft direkt från tanken eller via avlastningsventilen, den mekaniska avlastningen finns alltså kvar i pålastat läge som en extra säkerhet om t ex tryckbrytaren skulle hänga sig. Det gör att jag kan koppla in en enkel enpolig brytare som byglar tryckbrytaren så jag kan köra konstant drift med avlastning om jag vill. (Har inte haft behov av det än)

Kompressorn är trycksmord och har en oljetryckskontakt. Ett tidrelä byglar den i 5 s vid uppstart tills oljetrycket kommer. Utan oljetryck stannar den.

Ett annat tidrelä kopplat till samma reläutgång men är satt till att lägga ut en kort puls varje gång kompressorn stannar. Den är kopplad till en magnetventil i botten på tanken som dränerar kondensvatten.

Suddig bild pga dåligt ljus:
Bild
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se