Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Kompressorköp, synpunkter och råd.

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Maleen (trådstartaren)

#1 » 19:25:00, 29-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har gått runt ett tag nu och sneglat på en lite rejälare kompressor som lite bättre kan tillgodose mina luftbehov. Har en mindre blästerpotta som slukar en del luft, gissningsvis ger nuvarande kompressor 550-600 minutliter. Detta är ju i minsta laget för att kunna prestera något som man kan kalla blästring, å andra sidan så kommer ju inte 300 min/l extra göra några astronomiska skillnader men åtm ge kompressorn lite vila mellan varven förhoppningsvis. :roll:
Har kollat en hel del på Duabhusets kompressorer, de har tre olika utförande vad det gäller blocken i 10-hästarsklassen, 2 st raka block och ett 4cyl v-block.
Har hört mig för lite och vad jag förstått så blir gången lungnare med ett v-block, priset är strunt samma(V kontra rakt block) för det skiljer knappt något. V-blocket verkar sakna mellan och efterkylning, kan det dubbla antalet cylindrar/ block kompensera detta på något vis.

Skulle vara intressant med lite råd om vad som kan vara de klokaste köpet.

Tack på förhand// Linus
Maleen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:47, 29-11-2009
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 650-76 Trima 1610p



Karl Andersson

#2 » 21:57:42, 29-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Duab´s kompressorer har Newco-block. Dessa är väl av hyfsad kvalitet, varken mer eller mindre. De lever fan rent ut sagt men visst klarar de att ge luft. De jag kunde hitta på deras hemsida hade både mellan- och efterkylare ( om man nu törs kalla flänsade rörstumpar för kylare).
Själv skulle jag nog hellre investera i en begagnad industrikompressor än i en ny duab-dito. En skaplig kompressor hos Duab kostar ju slant ändå..
Försök få tag på en skruvkompressor i storleken 5-7 kw eller en stor kolvkompressor typ Atlas Copco LE 7 eller LE 9 med rejäl luftbehållare.
Vilket prisläge är det vi letar i? Vilken driftsintensitet kan vi förvänta oss att den får?
Karl Andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:24, 15-08-2009
Ort: Östergötland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 350, Fordson Power Major, Fordson Diesel Major,
MF 6255,Atlas Copco VT 5, Weimar/Hydrema R700

Maleen (trådstartaren)

#3 » 22:10:59, 29-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä dryga 18000 är långt ifrån gratis! :mrgreen:
Ljudet kan jag ju överleva då hörselskydden som regel alltid hänger över huvudet. Den kommer ju inte gå överdrivet många timmar per år men de gångerna blästern åker fram blir de ju fråga om
mer intensivt arbete.

Ang. Prisbild så slipper jag ju gärna lägga mer än 15000.
Maleen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:47, 29-11-2009
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 650-76 Trima 1610p

Robban_C

#4 » 22:15:34, 29-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maleen skrev:... V-blocket verkar sakna mellan och efterkylning, kan det dubbla antalet cylindrar/ block kompensera detta på något vis. ...

Nej. Antalet cylindrar eller deras konfiguration har mycket liten, om ens någon, påverkan på lufttempen.

Den enskilt största påverkan på lufttempen är trycket, kompressionen av luften. Luft blir nämligen alltid varm när trycket ökas. Detta gäller oberoende av hur kompressorn ser ut.
Sen finns det en annan faktor här och det är kompressorns verkningsgrad. Med ökad verkningsgrad (ex vis en skruvkompressor) minskar uppvärmningen av luften något men det är i alla fall kompressionen som sådan som står för den absolut största delen av uppvärmningen.

Och som KA skrev, är det bara flänsade rör så är det inte så mycket kylning. Betydligt bättre än ingen kylning men räkna med att luften blir rätt varm i alla fall.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

jörgen.ottosson

#5 » 20:08:58, 31-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vill jag inte riktigt hålla med..... det har viss betydelse om det sker med en- eller två-stegs kompression. Det har att göra med den adiabatiska verkningsgraden ( adiabatisk ="kompression utan värme transport") , vilken brukar vara ca 15% bättre med två stegs kompression!

Två stegs kompressorer brukar vara konstruerade så att varje steg komprimerar med "roten ur" sluttrycket... detta för att få samma kompressionsarbete i båda stegen. ( en liten parantes bara...)

15% kanske inte har så stor betydelse hemma i garaget men ändå....
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Robban_C

#6 » 21:53:08, 31-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jörgen, du har helt rätt. Jag uttryckte mig lite olyckligt, jag förutsatte nämligen hela tiden att det var tvåstegskompressorer vi pratade om.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

MathiasP

#7 » 22:14:14, 31-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör med en gammal Atlas KE6, ger väl ca 1000l/m men bara 7bar.
Kostar ju inget att köpa om du hittar en på blocket.

Annars så kan du alltid gå på en BT, dom ger luft. Börjar på BT2 och den ger 34l/s

Mycket kompressor för pengarna.

Mathias
Hymas TM9 -84
IH Farmall 966 -73
BM 400 Buster
MathiasP
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:02:34, 13-04-2008
Ort: Arbrå
Maskintyp: Traktor

Maleen (trådstartaren)

#8 » 17:54:19, 01-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

De klokaste i mitt fall kan nog vara att få tag på någon äldre kompressor då det knappast är försvarbart att köpa en ny större kompressor för mina behov. :???:
Men hur vanligt är det att tanken exploderar egentligen? Vill minnas att det var någon besiktningsman som pratadeom att gamla Atlastankar inte skulle orsaka någon riktig smäll utan spricka lite försiktigt, ligger det något i detta påstående? :klia:
Provtrycka med vatten är ju klart ett alternativ som diskuterats här innan, inte mycket att visa för något förs.bolag men en liten trygghet för en själv.
Borde ju gå att montera en ny tank på en ev. beg. kompressor om den är värd det.
Maleen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:47, 29-11-2009
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 650-76 Trima 1610p

MathiasP

#9 » 18:14:07, 01-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser inte några bekymmer med en gammal tank. Visst har det stått vatten i den så den rostat så borde den spricka där den är svag och inte explodera. Se till att ha säkerhetsventiler så det finns något som öppnar om trycket skenar... Min är från 60talet och den tuffar på än...

Sålde en LE8 som jag hade oxå då den gav för lite luft, den var från 84.

Leta dig en gammal Atlas så får du mycket luft för pengarna, det är mitt råd det. Brukar kunna se någon gammal BT ute ibland. Dom är fyrcylindriga och den minsta ger som sagt 2000l/m! Men dom kräver lite ström, tror det sitter en 19hk motor på den men det borde kanske gå med en mindre. Annars så är det en KE6 då, dom ger ju 1000l/m med en 7,5-10hk motor. Sett priser mellan 2500-5000kr för en sån.

Mathias
Hymas TM9 -84
IH Farmall 966 -73
BM 400 Buster
MathiasP
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:02:34, 13-04-2008
Ort: Arbrå
Maskintyp: Traktor


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se