Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Vad är detta för slang?

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Gurren (trådstartaren)

#1 » 00:17:41, 16-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!

Har en Bacho Kompis 300 liters kompressor i garaget.

Får upp 11kg i tanken, men får endast ut 4kg. Som knappt räcker att pumpa cykeldäcken med dvs, har såklart plockat reduceringsventilen för att testa om den var kass.

Det var dock utan framgång. Det enda jag kan tänka mig nu är tryckströmbrytaren som spökar?

Tänkte iallfall åka till Jula o köpa mig en ny för att testa. Dock undrar jag vad denna slangen gör? Den satt i den gamla tryckströmbrytaren. Jag antar att denna har något med trycket att göra..? Isåfall, är alla tryckströmbrytare utrustade med uttag till denna? Då jag antar att den behövs..?
Själva kopplingen har jag skruvat bort från förra tryckströmbrytaren.

Bild

Slangen går sedan hit.
Bild

Är som sagt inte särskilt hemma vid detta och uppskattar svar till tusen!!

Tack// Gustaf
Gurren
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:14, 11-11-2014
Maskin: Evighetsmaskinen



pelle3

#2 » 00:49:08, 16-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det syns lite dåligt men jag tror det är att släppa ut trycket mellan kompressor o backventil tank, har du inte den så måste kompressorn starta i mottryck,,,, o det går görtungt,,,,,,, var gång tryckströmbrytaren uppnått inställt tryck så slår den av motorn, samtidigt öppnar den en ventil som släpper ut det trycket, så kompressorn hinner komma igång lite innan det blir tryck, det är en funktion som du måste ha.

hoppas jag kan förklara så det blir förståbart.

pelle
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

bonnen513

#3 » 01:21:58, 16-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

var tar du ut luften? Ditt problem kan ju inte bero på tryckströmbrytaren om du får 11 kg i tanken? Har du tagit bort reduceraren? var ser du att du har 4 kg?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Gurren (trådstartaren)

#4 » 03:07:34, 16-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pelle: Jaha okej, jo det är som du säger när jag fått upp trycket släpper den ut en del. Frågan är hur man löser den när man byter tryckströmbrytaren..
Ingen fråga är väl för dum för att ställas. Skulle det funka att skruva det en vanlig kulventil på den sidan som går in i tryckströbrytaren, så man släpper ut trycket manuellt dvs..?

Bonnen513 : Har tyvärr ingen bild på det. Men har ju en 1/2 gänga på tanken där det sitter ett t-rör. Med strömbrytaren upppåt, men ett membran. Sedan säkerhetsventil i ett uttag, manometer i ett. Och i det fjärde uttaget där ifrån jag tar luften, detta om jag inte missminner mig helt.
Ja den plockade jag bort, satt en plastslang med hemma-meckade kopplingar som läckte ganska bra mellan tank och reduceringsventil, bytte ut mot kopparrör utan resultat, då jag testade att plocka reduceringen också utan nå resultat.

Har kopplat in en manometer på uttaget. Har fått upp trycket lite granna genom att banka på hela t-korset. Varför jag inte får ut trycket förstår jag mig inte heller på, det ska vara fritt flås.

Nu har jag å andra sidan inte provat att byta manometern som sitter på tanken, om den även kan vara dålig. Ska prova byta den med, men om jag endast får upp 5kg i tanken då också vill säga, vad kan spöka då?

Strömbrytaren måste jag byta i vilket fall då locket knappt är intakt och är en livsfara om någon skulle komma åt med fingarna på fel ställe..
Gurren
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:14, 11-11-2014
Maskin: Evighetsmaskinen

pelle3

#5 » 03:21:02, 16-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går att släppa ut trycket med en kulventil, men när du ändå köper en ny tryckströmbrytare så tycker jag att du köper en sån med avlastningsventil på, manometrarna tycker jag är svårt att lita på, så visst kan det vara fel på en sån

kan du inte ta en bild på reduceringen o dom där prylarna, då är det lättare att hjälpa

1 person gillar det här inlägget.
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

Gurren (trådstartaren)

#6 » 03:25:15, 16-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

pelle3 skrev:Det går att släppa ut trycket med en kulventil, men när du ändå köper en ny tryckströmbrytare så tycker jag att du köper en sån med avlastningsventil på, manometrarna tycker jag är svårt att lita på, så visst kan det vara fel på en sån

kan du inte ta en bild på reduceringen o dom där prylarna, då är det lättare att hjälpa



Om det finns specifika med avlastningsventil köper jag givetvis en sådan! Tänkte mest att det var en lösning om ingen annan fanns. Har just nu skruvat isär det mesta, men åker förbi garaget imorgon och tar bilder på allting!

Tack som tusan för erat engagemang, verkligen tacksamt!
Gurren
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:14, 11-11-2014
Maskin: Evighetsmaskinen

Michael Meier

#7 » 07:07:59, 16-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Artnr: 200016 hos Jula är med tryckavlastningsventil.

Bild

*EDIT* påfyllning

Artnr: 200015 har också tryckavlastningsventil (enpolig brytare) ((200016 är trepolig))

Vad har du köpt egentligen? just nu kan jag inte finna någon utan... kan det vara till pumpautomaterna? (vattenpump)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#8 » 07:41:19, 16-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bahco kompis 300 ? det måste väl vara en dekaldegraderad Greiff ?

Även om det nu förmodligen är en helt vanlig simpel tvåstegs kolvkompressor, skulle du kunna titta vad den heter egentligen? diverse suspekta dekalfetish-are härjar i många företag :)

Tänkte mera på att kunna få fram lite spec, för kompressorn, eftersom det är konstruktionen på den som avgör vad du kan plocka ut i tryck och liter per minut, OM du vill veta...
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

bonnen513

#9 » 12:11:50, 16-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

stämmer manometern på tanken?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Gurren (trådstartaren)

#10 » 22:47:39, 16-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael : Ja där var den ja, tack för tipset. Jag hade inte köpt någon, visste bara inte att slangen var till avlastningsventilen och hade inte kollat på julas hemsida innan jag postade inlägget. Därav det blev lite luddigt!

Var ute o fotade den idag på alla sorters identifieringar. :)

Bonnen: Jag vettefan om jag litar på den manometern som satt där. Var iallafall iväg och köpte brytare idag, + en ny manometer. Var dock 1/4 anslutning på brytaren o hade inge sånt liggandes så lär koppla in i veckan och testa.

Här är bilderna iallafall. :)

Ångloket.
Bild


SKruvade dit allt löst bara för o visa hur det vart kopplat. Efter kulan där kopparröret ansluts plockar jag luften dvs. Så att jag inte får trycket är märkligt, det bör bara var flås rätt ut genom t-korset.. Som ni ser är brytaren inte intakt alls, då den måste bytas i vilket fall.

Bild
Bild
Bild

Här är lite av högen jag hade, med reducerigsventilen. Får jag bukt på trycket byts dessa även ut mot nytt då dem har ganska många år på nacken.
Bild

Här är iallfall märkningarna jag kunde finna.
Bild

Bild


Det känns väl som att denna pjäsen ska kunna leverera mer än 4kg?

Tack såläne!! / Gustaf
Gurren
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:14, 11-11-2014
Maskin: Evighetsmaskinen

Michael Meier

#11 » 07:36:31, 17-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skylten på tanken gäller trycktanken ... Bahco gkr 510 (på motorplattan) säger inte mye :) möjligtvis 500 minutliter genomlupen cylindervolym.

Kan du titta på själva kolvkompressorhuset efter någon form av namn ?
Var plockar du ut tryckluft ? reducering med avskiljare behöver absolut inte vara slut, det kan räcka med att justera reduceringen så att den ger fritt rakt igenom. många maskiner vill ha sex bars tryck, eller lacksprutor ännu lägre så att den är justerad lägre är inget konstigt.

Viktigt att kontrollera på okända kompressortankar,

Övertrycksventilens funktion, att den varje gång kan öppna.
Tankens arbetstryck kontra maximala tryck.
och greppa en kamera och stoppa in genom tankanslutningen å titta efter rostskador å annat.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#12 » 07:43:48, 17-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen av Jula, BT,Swedol,Rusta,ÖB,Galne Gunnar,Sport å fritid i överkalix har någon som helst koll på deras analoga manometrar för tryckluft, är du det minsta osäker på en nyinköpt manometer, sök å kontrollera den mot något som du VET är "rätt tryck".

Kontrollerade manometrar kostar pengar, men du får en mera robust armatur + en känsla av större säkerhet när du ska till å trycktesta skottkärredäck :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Gurren (trådstartaren)

#13 » 21:55:25, 17-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej. :) Hann inte åka förbi garaget idag, men åker ut imorgon om jag hinner och kolla kompressorhuset också! Nej det kan möjligtvis funka bra, det gjorde ju i och för sig skillnad när jag ställde ner reduceringen..

Var jag plockar ut tryckluften? Den har mest gått till att pumpa bildäck med, då funkade den bra. Sedan körde jag en del tryckluftsverktyg, slipmaskiner osv. Då märkte jag inte av trycket jag fick ut. Förrens jag köpte mig en däckmaskin, då räckte den inte till någonting. Testade likaså mutterknack här om dagen, den är såpass klen att man håller emot med näven utan problem.
Om jag inte missminner mig har kompressorn tidigare stått på en industri. Tanken var att jag skulle börja dra tryckluftsledning i garaget innan bilarna ställs in för vintern, men det känns ganska mört att göra innan man kommer i ordning med skiten.

Ska kika på dina tips!

Nej precis, manometern jag köpte tar jag med en nypa salt, men tänkte låna hem en manometer från jobbet och trycka mot den också. :)

Ska kika på kompressorn imorgon iallafall, hör av mig igen!
Gurren
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:14, 11-11-2014
Maskin: Evighetsmaskinen

Michael Meier

#14 » 22:25:25, 17-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du upplever att du har mera luft tillgängligt i några sekunder innan flödet avtar har du en strypning på vägen till maskinen, även slangdimensionen har en betydelse alltså... men det är svårt att hitta 1/2" gummislang som håller för kontinuerligt tryck (8700 h / år)
Den vill gärna dela på sei efter några år, så stryp inte flödet i onödan, filter å reducering ska inte sitta på tanken om du har flera ledningar, sätt filter å reducering/dimsmörjare på uttagsposten istället.
Om du har möjlighet, använd 1" rör till stamledning och så grovt som möjligt i anslutningen mellan stamledning å tank.

1/2" slang är det minsta du kan använda till mutterdragare.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Gurren (trådstartaren)

#15 » 23:21:35, 18-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har jag aldrig märkt då flödet varit såpass dåligt hela tiden..

Anslutningen på tanken är ju 1/2 samt reduceringen likaså. Vill nog ha reduceringen ganska direkt i början då jag tänkte köra ett uttag vid arbetsbänken (mitt emot kompressorn) samt däckmaskinen som står bredvid. Sedan en stamledning genom garaget till 2 uttag. Vill ha reduceringen innan däckmaskinen iallafall då man kör högre tryck i den än i övriga uttag, då kan man ju enkelt ändra vad man nu tänkt köra med för maskiner.

Min plan var att dra 22mm elförzinkade rör hela vägen med presskopplingar, samt hänga upp i gummiklammer så lär man lindra vibrationer. Det bör räcka gått och väl då det antagligen endast kommer användas 1 uttag åt gången och en såpass stor tank, snäppet grövre är 28mm annars.

Här är brickan som satt på motorn iallafall. :)
Bild


När jag ändå åkte förbi garaget fick jag med mig nipplat till tryckströmbrytaren, så kopplade in den samt den nya manometern. Lät den pumpa upp till 10kg innan jag stängde av, och hade ett j*vla tryck ut. Så antagligen var det något galet med den förra brytaren, orkade inte kolla med nya manometern hur mycket tryck jag fick med den gamla tryckströmbrytaren. Glad att det funkar nu hur som helst, tack för alla tips! :)
Gurren
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:14, 11-11-2014
Maskin: Evighetsmaskinen


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se