Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Råd om Atlas Copco KE 6 B.

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

martin wheelnut (trådstartaren)

#1 » 15:52:53, 04-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Har köpt på mig en gammal kompressor och ser att det saknas delar samt är lite ombyggt.Den fungerar som det är nu men skulle vilja ha det "rätt" inkopplat. Som det är nu så kan väl inte avlastningen funka något vidare då denna slang ej är kopplad mot något. Skickar med lite bilder så ni kan se hur det ser ut.
Skulle gärna ha lite tips vad man bör göra. Byta tryckströmbrytare till en med avlastning? Eller försöka få tag på beg. delar och montera som det ska sitta?

Med vänlig hälsning, Martin
Bild
Bild
Bild
Bild
martin wheelnut
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:19, 15-08-2008
Ort: Halland, Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350, MF 3635 samt Cat 910.



Blommas

#2 » 18:41:09, 04-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det ser ut som att din tryckströmbrytare kommer att avlasta när den uppnår önskat tryck. Den känner av trycket genom den genomskinliga slangen kopplat till backventilen.
Kanske var den kopplad för konstantdrift innan och då användes ledningarna upp till ventilerna.
Få igång en gammal tryckluftskompressor
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

Sparkz

#3 » 19:54:12, 04-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är två olika typer av avlastning.
1. Den som ser ut att vara inkopplad nu släpper ut trycket i röret mellan kompressorn och tanken när tryckbrytaren slår från. På så sätt startar kompressorn mot "tom tank", även om det bara är den lilla uppe på kompressorn. Vinkeln där den genomskinliga slangen är ansluten är en backventil så att inte den stora tanken töms.

2. Slangen som inte är ansluten går till små membran på topparna som håller insugsventilerna öppna. Det har suttit en magnetventil som släpper på tryck dit när den inte har ström. Om det är YD-start har den antagligen varit kopplad så att den drar samtidigt som D-kontaktorn. Kompressorn går då helt utan belastning i Y-läge.

Det första systemet är vanligast på små kompressorer utan YD-start. Problemet jag kan se ihop med YD-start är att den hinner bygga upp tillräckligt med tryck redan i Y-läge så att omkopplingen till D blir jobbig.
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

martin wheelnut (trådstartaren)

#4 » 22:19:32, 04-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så mycket för de bra svaren.

Sparkz skrev:Det är två olika typer av avlastning.
1. Den som ser ut att vara inkopplad nu släpper ut trycket i röret mellan kompressorn och tanken när tryckbrytaren slår från. På så sätt startar kompressorn mot "tom tank", även om det bara är den lilla uppe på kompressorn. Vinkeln där den genomskinliga slangen är ansluten är en backventil så att inte den stora tanken töms.

2. Slangen som inte är ansluten går till små membran på topparna som håller insugsventilerna öppna. Det har suttit en magnetventil som släpper på tryck dit när den inte har ström. Om det är YD-start har den antagligen varit kopplad så att den drar samtidigt som D-kontaktorn. Kompressorn går då helt utan belastning i Y-läge.

Det första systemet är vanligast på små kompressorer utan YD-start. Problemet jag kan se ihop med YD-start är att den hinner bygga upp tillräckligt med tryck redan i Y-läge så att omkopplingen till D blir jobbig.


Då blev jag snabbt lite mer insatt i hur den originala avlastningen är tänkt att fungera :thumme: , (trodde det kom tryck ur den slangen från topparna :klia: ).

Då kan jag med andra ord låta det vara som det är om den inte verkar för ansträngd vid uppstart eller koppla in en extra magnetventil som styrs via Y/D-starten?
Kan ju klart vara så att något i topparna är trasigt också så det är därför de har löst det på detta sätt? Är väl inte helt lätt att få tag i delar till dessa vad jag förstått.

Kopplar man då in magnetventilen på den anslutningen där den tunna plastslangen sitter, Så man får trycket därifrån under uppstart?

Har även läst runt lite ang. mjukstart till större kompressorer, hade det varit bättre att ha en sådan i detta fall? För att ev. slippa det här med magnetventil.

/ Martin
martin wheelnut
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:19, 15-08-2008
Ort: Halland, Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350, MF 3635 samt Cat 910.

Sparkz

#5 » 07:30:03, 05-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, fungerar det så låt det vara!

Det är lätt att prova med ett blåsmunstycke i slangen samtidigt som kompressorn går. Det hörs tydligt när den går avlastad, blir nästan tyst. Troligaste felet är trasiga membran. I så fall pyser det i insuget om du sätter tryck i slangen. Det borde väl gå att göra nya av tunn gummiduk...
Det är inget mer komplicerat än ett membran och en pinne som trycker på inugsventilen. Lossa det lilla locket högst upp och ta en titt!

Luft till magnetventilen tar du direkt från tanken. Även om du kopplar bort ventilen i tryckbrytaren skulle ev. läckage göra att du kan ha tryck i tanken men inte i röret när kompressorn ska starta. Och då har du ingen luft till avlastningen.
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

martin wheelnut (trådstartaren)

#6 » 14:12:10, 05-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får tacka för hjälpen, då låter jag det vara som det är. Bäst och inte röra det som fungerar som man brukar säga....

Med vänlig hälsning, Martin
martin wheelnut
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:19, 15-08-2008
Ort: Halland, Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350, MF 3635 samt Cat 910.


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se