Tack så mycket för de bra svaren.
Sparkz skrev:Det är två olika typer av avlastning.
1. Den som ser ut att vara inkopplad nu släpper ut trycket i röret mellan kompressorn och tanken när tryckbrytaren slår från. På så sätt startar kompressorn mot "tom tank", även om det bara är den lilla uppe på kompressorn. Vinkeln där den genomskinliga slangen är ansluten är en
backventil så att inte den stora tanken töms.
2. Slangen som inte är ansluten går till små membran på topparna som håller insugsventilerna öppna. Det har suttit en
magnetventil som släpper på
tryck dit när den
inte har
ström. Om det är YD-start har den antagligen varit kopplad så att den drar samtidigt som D-kontaktorn. Kompressorn går då helt utan belastning i Y-läge.
Det första systemet är vanligast på små kompressorer utan YD-start. Problemet jag kan se ihop med YD-start är att den hinner bygga upp tillräckligt med tryck redan i Y-läge så att omkopplingen till D blir jobbig.
Då blev jag snabbt lite mer insatt i hur den originala avlastningen är tänkt att fungera
, (trodde det kom tryck ur den slangen från topparna
).
Då kan jag med andra ord låta det vara som det är om den inte verkar för ansträngd vid uppstart eller koppla in en extra magnetventil som styrs via Y/D-starten?
Kan ju klart vara så att något i topparna är trasigt också så det är därför de har löst det på detta sätt? Är väl inte helt lätt att få tag i delar till dessa vad jag förstått.
Kopplar man då in magnetventilen på den anslutningen där den tunna plastslangen sitter, Så man får trycket därifrån under uppstart?
Har även läst runt lite ang. mjukstart till större kompressorer, hade det varit bättre att ha en sådan i detta fall? För att ev. slippa det här med magnetventil.
/ Martin