Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Kompressor når aldrig avstängningstryck, Ferrua Sistemblock AS230/100

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

themotorman (trådstartaren)

#1 » 18:06:10, 18-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena!
Har en Ferrua SistemBlock As230/100 kompressor som strular. Den jobbar på upp till ungefär 5 bar sen står den bara å går utan att nå sitt avstängningstryck på 8 bar.
Det Känns som att den får upp trycket okej, efter ett bra tag, men att L/min är väldigt lågt. Körde en punktbläster som vid 4-6bar skulle ha ca 80-120L/min och den klarade knappt av att repa ytan vid 5 bar. Den var stark första sekunden men sämre å sämre ju längre den kördes.
Jag har bytt Säkerhetsventilen men det gjorde ingen skillnad.
Skruvade av "topplocket" och ser att kolven verkar sitta stelt på vevstaken, ska det vara så? kan inte riktigt få ut den å titta men borde den inte vara ledad mot staken så att kolven alltid går rakt upp och rakt ner i cylindern?
Jag har även märkt att det läcker ur själva dosan som styr kompressorn (dosan där on/off-knapp, sladden från väggutaget och sladden till motorn samt en liten slang från tanken som jag antar är den som mäter trycket för självavstängningen) men den gör bara det när trycket är under 1 bar i tanken efter detta så verkar den täta.

Någon som har varit med om något liknande eller har någon erfarenhet av dessa italienska skönheter?
themotorman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:57:21, 12-09-2014
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



jörgen.ottosson

#2 » 18:56:42, 18-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lilla slangen är nog "dränering" till en liten backventil som sitter på inluften till tanken, när brytaren stänger för fullt tryck så ska lufttrycket mellan backventilen och kompressorblocket släppas ut så motorn inte behöver starta mot fullt tryck.

Det där med stel kolv, och inte få ute den förstår jag inte riktigt.......så länge som kolven är kvar i cylindern borde den ju inte vicka i vilket fall (den styrs av cylindern)

Efter som du redan rivit av toppen så kolla att ventilerna funkar, och är hela ( annars så hade det nog varit längre ned på listan)

Jag skulle börjat med att kolla luftfiltret, så det inte är tätt.

....och kollat om du får mycket luftflöde genom kompressorns "vevhus" (vilket är svårare med toppen av monterad)

När en kompressor inte bygger tillräckligt högt tryck så brukar det betyda att luft läcker ut någon stans (och det brukar höras/kännas....tex trasiga ventiler, otät kolv/kolvringar, läckage på tank/koppling/rör/slang) ....eller att inte luft kommer in (tätt luftfilter, trasiga ventiler)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

themotorman (trådstartaren)

#3 » 19:14:24, 21-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kollade ventilen i topplocket och den va mycket riktigt en av bovarna. Den fastnade i både öppet å stängt läge, så den fick bada i wd40 och nu bygger den upp trycket och stänger av sig automatiskt.
Den håller sedan trycket bra utan att läcka någonstans. Men det tar väldigt lång tid att få upp trycket den sista biten. Upp till 5bar tar ungefär hälften så lång tid som det tar att höja från 5 till 8 bar. Totalt tar det säkert minst 1h från 0-8bar. Min tanke är att det är gummitätningarna runt kolven som är problemet.

Jag glömde såklart ta en bild när jag hade isär det men så här verkar det vara uppbyggt (ursäkta den långa förklaringen:) ). Jag trodde det skulle vara en vanlig kolv likt den i en vanlig motor men denna Kolv består av flera olika gummi/plast plattor med hål i. Detta gör att när kolven går ner så släpps luft in i cylindern underifrån genom hålen och när den går upp så trycker luften på plattorna som täcker hålen och luften komprimeras till de sökta trycket. Dessa plattor är skruvade i en aluplatta med samma små luft hål som sitter stumt i vevstaken. Aluplattan har lite mindre diameter än cylindern men har en gummitätning runt sig som tätar den sista mm mot cylinderns vägg. Detta verkar göra att kolven kan röra sig upp och ner i en vinkel och behöver då inte vara ledad mot vevstaken. Jag har aldrig sett eller hört om någon sådan konstruktion, är det vanligt i kompressorer?

Finns det något ställe som säljer reservdelar till dessa kompressorer?
themotorman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:57:21, 12-09-2014
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#4 » 19:53:05, 21-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som en fruktansvärt "epig" lösning på kolv/ventil ..... :snow: ....är nog vanligare på cykelpumpar än på kompressorer.

....(1h) en timme från 0-8 bar :uupps: ....så lång tid ska ingen kompressor ta på sig för fullt tryck, att det tar längre tid på slutet så är det alltid....

Efter som den heter AS230/100 så antar jag att det är 230V spänning och 100l/minut luft flöde, har du bara normalstor tank så borde tanken fyllas betydligt snabbare ( 100l/min cylinder volym , 8bar i 100l tank ....ca 8min överslagsberäkning (troligen 10-12min i praktiken) ....är tanken bara 1/10 del så stor (=10liter) så borde det gå på 1/10 av tiden ( ca = 1min eller lite mer)

Tillägg: Jag skulle föreslå att du skaffar en annan fungerande kompressor, om du har möjlighet, att lägga pengar på reparera denna misstänker jag är pengar i sjön.
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

rospigg

#5 » 02:43:57, 22-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Jag håller med Jörgen här ovanför; lägg inte mer tid och pengar på den kompressorn.
Visst, allt går att laga, det kan vara lärorikt, intressant och roligt att få något att fungera, men din luftpump verkar va utsliten, tyvärr.

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se