Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Kompressor "bränner säkringar"

39 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Emppo (trådstartaren)

#31 » 22:34:44, 22-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ingen aning var den är tillverkad, mycket möjligt att den är tillverkad i kina. (inte mycket som inte tillverkas i kina nuförtiden tycker jag)
Emppo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:04, 28-11-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 3050, BM Terrier



Robban_C

#32 » 00:45:14, 23-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värdet på kondensatorn avgör fasförskjutningen till den lindning som inte får någon "naturlig" fasförskjutning. Dvs man "simulerar" trefas trots att det bara finns en fas. Detta görs med hjälp av kondensatorn. Sen tror jag att det är så att en fas "bildas automatiskt" i lindningarna som en "biprodukt".
Jag tror för övrigt att tiden mellan faserna till motorn inte stämmer fullt ut men är lite osäker. Det ska ju vara 3 x 120 gr men nånstans långt inne i bakhuvudet har jag att det inte blir exakt dessa fasförskjutningar?

Jag är ute på mycket tunn is här och jag ser gärna att nån av våra mer kunniga inom ämnet förklarar bättre men det viktiga här är att man kan oftast använda en kondensator med fel värde om värdet inte avviker alltför mycket, i alla fall för en kort provtur.

NÅn av er andra som är vassare kanske kan komplettera mig här?

För övrigt är väl inte en ny motorkondensator så dyr (om det nu skulle vara den?). Nån sa väl i tråden att det inte lönar sig att byta ens en kondensator (eller minns jag fel?) men jag har för mig att min granne inte gav mer än nån hundring eller nåt sånt när kondensatorn till hans vattenpump gav sig.

Mätning av lindningen:
Jag greppade inte det där riktigt.
Symmetrisk resistans mellan lindningarna låter ok.
Var det 0,8 Mohm från lindning till jord? Det ska ju egentligen vara helt avbrott där men 0,8 Mohm borde inte ställa till med några problem.
Tänk på att man ovillkorligen måste hålla undan tassarna från mätpunkter vid mätning av så höga resistanser eftersom fingrarna leder ström mycket bra jämfört med typ 3/4 Mohm. Dvs håller man i delarna och mätpunkterna istället för i de isolerade plasthandtagen så kommer man att få alldeles fel mätvärden.

Däremot vid mätning av låga resistanser så spelar det oftast ingen egentlig roll eftersom "tjuvströmmen" genom fingrarna blir så försvinnande liten sett till helheten men det var nästan off topic.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

VHK116.1

#33 » 01:23:45, 23-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

Michael Meier

#34 » 08:35:06, 23-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:....
:smile:


Det behövs något sätt att få magneten att snurra åt
endera hållet. I praktiken har sådana motorer oftast en kondensator som håller en laddning medan
strömmen är avstängd. Vid start laddas kondensatorn ur i en temporär elektromagnet som sätter
snurr på rotatormagneten. Sedan kopplas kondensatorn bort och laddas upp igen

:skriva2: :klia: :uupps: startsnöre? använder inte vi mekanisk backspärr?

Vart det rätt VHK? att kondensatorn enbart används i startögonblicket?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#35 » 09:01:39, 23-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

kondensator

Startkondensatorer:
Användes då bättre startmoment önskas.
Dimensioneras dubbelt så stor som driftkondensatorn.
Startkondensatorn ska vara inkopplad enbart i startögonblicket. ---- med en startbrytare.
Driftkondensatorer:
Vid beräkning av driftkondensatorns storlek gäller följande regel:
60 uf per hk eller 80 uf per kW.
Det erhållna värdet avrundas till närmast högre kondensatorstorlek.
koppla in en kondensator mellan två faser för att erhålla en fasförskjutning mellan två lindningar. På så vis får man ett roterande magnetfält och rotorn snurrar.

Kör du en trefasmotor på två faser står motorn i regel och brummar och inget annat händer. De två faserna är förskjutna alldeles för mycket, nämligen 120 grader.

När man faskompenserar en trefasmotor så att den kan gå på en fas, försöker man få den andra lindningen förskjuten 90 grader.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Fredrik_

#36 » 10:37:39, 23-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om TS bara går första året på elprogramet, kanske man skulle kunna tänka sig att kompressorn vore ett lämpligt studieobjekt för skarp felsökning!!??
Dvs ta med den till skolan och gör det hela systematiskt och metodiskt.
Kolla med lärarna imorgon.

Om sådan felsökning passar bättre för de som hunnit längre i utbildningen borde ju också det gå att lösa.. (Med skolkamraterna.)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

VHK116.1

#37 » 13:01:01, 23-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag minns nu att kondensatorn kallas startkondensator och
används just för att få snurr på motorn i startögonblicket.
Om startkondensatorn kopplas bort står motorn bara och
morrar vid start. Men står den så en längre tid skadas
statorlindnigen.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

jörgen.ottosson

#38 » 13:15:35, 23-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

.... :???:

Elfa

...sen beror de ju på vilken mikrofarad och vollttal du ska ha...

men som sagt tidigare felsök först så du inte byter allt som är helt...
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Jars

#39 » 13:37:15, 23-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Emppo skrev:mätte lite snabbt resistansen på motorn idag innan det var dags att skruva skoter.. mätte 00,8 när jag hade inställt multimetern på 200M ohm (vilket var den högsta skala jag har) och lika resistans mellan anslutningar till motorn.

Sen provade jag mäta kondensatorn med något som jag tror att det var ett F på multimetern.. och sen detta konstiga "u" som även stod på kondensatorn, mätte mellan stiften på kondensatorn men gav inte utslag hur jag än gjorde..

änn har jag inte gett upp hoppet, hittade en annan kondensator hemma från en annan kompressor.. den kondensatorn hade mindre uF tal så antar att det är lönlöst att ens prova med den?

mätte lite snabbt resistansen
Hur mätte du här, kan du förklara lite bättre hur du gjorde
Du skall nämligen hitta 3st ansl. till motorn med låga resistiva värde
80 kohm är på tok för hög resistans för en 1,5kw (antagande) motorlindning
orsakar ej heller någon kortis
provade jag mäta kondensatorn

Här tvivlar jag på att du har sånna "finesser" på din universalare med vanliga
testsladd anslutningar.Det skall stå C på mät omr. man mäter Capasitans.
lönlöst att ens prova

Nej då det är det icke,du kan ha en kond med ca 2/3 av ord.värde
men du kan nog icke köra länge med den,,,värme , värme
men så länge kommer du icke,,Den där DJ,,LA Säkringen vet du !!!
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se